Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medbestemmelse og medansvar for ungdom i idretten
Advertisements

Glade barn på Lusetjern skole!
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Fysisk aktivitet og helse
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Olympiatoppens ansvarsområder
UkeAktiviteterTema/InnholdMål Uke 1STIKKBALL Man: Alle Tirs: Alle Ons: 3. og 4. trinn Tors: 1. og 2. trinn STIKKBALL Man: Stikkball Tirs: Fotball Ons:
Barn og unges kommunestyre kårer den sprekeste skolen og de tre mest aktive klassene, høsten 2014 Bli med og vinn fine premier! Beste skolen: Innskripsjon.
MOVE IT Barn og unges kommunestyre 2013
Velkommen til.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Kroppsøvingsdidaktikk
Barn og unges helse Levanger kommune
Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Miljøverkstedet Alle tiltak på skolen der målet er: trygghet trivsel
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
Velkommen til Varden skole
Fysisk aktivitet i institusjonen
Fysisk aktivitet Bra for helsa!.
Borre ungdomsskole
Tanker om barnehagens læringsmiljø
BEVEGELSESGLEDE.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Barn og unges kommunestyre 2012
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Mål og strategier for idrett og fysisk aktivitet i Bergen
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Venche Standal Byrkjeland Førskoledag Antageleg første veka i juni Invitasjon ”Klasselister”- lærer Bli litt kjent med skolen Kort dag
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Fysisk aktivitet.
GIL IDRETTSSFO - En investering i framtida -
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Status barn og unge Barnevekststudiet: hver 6. elev i 3. klasse er overvektig Etablert overvekt i 4. klasse gir økt risiko for varig vektproblematikk i.
Norges idrettsforbund
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Aktivitetstimen Gruben ungdomsskole Mo i Rana. Bakgrunn Ønske om å stimulere ungdom til mer idrettslig aktivitet i skoletida Idrettslig aktivitet der.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Skiftetøy merket med navn
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Forslag til endring i forskrift :
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Vennegrupper. KJENNETEGN PÅ VENNEGRUPPER:  Faste smågrupper som holder sammen over tid  Grupper sammensatt av lærer  Gutter og jenter i samme gruppe.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Oppstartsmøte National ballskole
BOGAFJELL SFO.
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Kvifor ynskjer me dette?
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Hva: Leik og fysisk aktivitet ved Dette kan alle være med på,
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?

Bakgrunn Inaktivitet er et økende helseproblem Symptomer Mulige problemer Dårlig motorikk/koordinasjon >> lærevansker Sosial tilpasningsvansker >> dårlig psykisk helse Generell dårlig fysisk form >> livsstilsykdommer

Økende antall ungdom på ”C-laget” A – laget = barn og ungdom som er aktive innen idrett og/eller friluftsliv C – laget = barn og unge som sitter mye i ro, gjerne foran en skjerm Problem: Hvor er B-laget? Vi er i ferd med å få et klasseskille med aktive og inaktive unge.

Fysisk aktiv i forrige friminutt (Bjelland og Klepp, 2000)

Vektøkning 33.5 62.4 2.5 58.0 Gutter 9 år 15 år 32.9 56.0 29.2 53.8 Jenter 2000 1975 5.Oktober 2002 (Data fra Klason Heggebø)

Norske barn er klossete (Rapport: 10-åringer i Midt-Norge, 2004) ABC-TESTEN: 1.Manuelle ferdigheter - flytte rader - skru muttere - sporingsoppgave 2.Ballferdigheter - mottak - kast/treff 3. Balanse - stå på en fot - hoppe - balansere gjenstand

Forskning Forskning tyder på en halvering av risikoen for de største folkesykdommene, dersom en er fysisk aktiv

Født til bevegelse Utvikling av motorikk, styrke, bevegelighet og utholdenhet skjer gjennom bevegelse Leiken med jevnaldrende gi muligheter for å prøve ut fysiske og sosial ferdigheter De motorisk flinke barna utvikler en god selvfølelse og har har bedre forutsetninger for å bli mentalt sunne voksne Barn og unge bør ha minimum 1 time fysisk aktivitet hver dag (Jfr. Undersøkelser: Per Egil Mjaavatn, Gunnar Breivik m.fl.)

Spreke barn er populære barn Aktiv barn er glade barn www. idrett Spreke barn er populære barn Aktiv barn er glade barn www.idrett.no – Barn og ungdom - prosjekter- Rapport BBO- prosjektet

Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Aktiv Oppvekst Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Målgruppa: Ungdom 13 – 19 år Forutsetninger: Idrett og skole skal samarbeide om tiltak tilpasset lokalmiljøet Ungdom skal ha med bestemmelse og ansvar i planlegging og gjennomføring

Aktivitetstimulerende tiltak Aktiv Oppvekst Fysisk miljø: Aktive møtesteder Omorganisering av skolehverdagen: Mer tid til idrettslig aktivitet i skoletiden Kompetanseheving/holdningsendring

Viktig å se helheten! Skolens hovedmål er trygghet og trivsel for alle = Miljøverkstedet

Utetimen Aspåsen skole, Bodø 340 elever, byskole Inspektør koordinerer utetimen Utetime 11-12 hver dag, egen plan Lærere/assistenter ute FAU involvert Endret aktivitet blant ungene, mobbing så godt som borte

Aspåsen skole eks. plan uke 22 Aktiviteter Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Fotball på kunstgresset (3.-7.kl) Møt v/Varden Konkurranser/ballspill møt v/enden av fotballbanen Lek i skolegården Aktiviteter på storsiden (dans, tautrekking, stylter) Friidrett på Bankgata Fri aktivitet/gå rundt

Aktivitetstimen Gruben ungdomsskole, Mo i Rana Idrettslig aktivitet, drama og musikk i aktivitetstimen flere dager i uka Lærere og elever er aktivitsledere Lederopplæring av elever Elevstyrt aktivitet (Aktiv ungdom) Samarbeid IL - skole

BBO-modellen, Kristiansand Kristiansand, www. idrett BBO-modellen, Kristiansand Kristiansand, www.idrett.no – Barn og ungdom - prosjekter 1.- 4.klasse Tilrettelegging for variert frilek i friminutt Variert kroppsøving Uteskole 1 dg/uka Uteskole 1 dg/uka på SFO Bevegelseslek i sal/vann 1-2 gg uka eller idrettskole samarbeid SFO -IL

Utfordringer ! ”Ting tar tid” ”Mer og bedre idrettslig aktivitet” er et av mange prosjekt på skolen – skolen glemmer helheten Inngrodde mønster, eks. skolebussen styrer skoledagen Ungdom er forskjellige. Hva vil C-laget ha? Vi er engasjert. Hvordan få andre engasjert?

Tilrettelegging for fysisk aktivitet Skolegårder og uteområder må invitere til fysisk aktivitet og lek Barn beveger seg dobbelt så mye av tiden når de er uten voksne Barn og ungdom må få et eierforhold til uteområdene. Blant annet kan de være med å planlegge bygging og vedlikeholde disse

Frilek eller organisert aktivitet ? Frilek skjer på barnas premisser I leken er det selvlæringsprosessene som dominerer Leken er viktig for barn og unges sosiale utvikling

Organisert aktivitet Noen inaktive må stimuleres til variert aktivitet. Idebanker: www.idrett.no - Barn og ungdom Alt om barneidrett – Tips og ideer til aktiviteter www.friidrett.no : ”Fra lek til friidrett” www.skiforbundet.no : ”Skilek” www.gym&turn.no : ”Gymlek” www.uterin.salten.no: Uteskole - stedsbasert undervisning