Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norske låneord.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Med forskning på timeplanen
Publisering på internett
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Med forskning på timeplanen
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
VERDENSROMMET, ungdomstrinnet
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
SOLEN.
VERDENSROMMET, mellomtrinnet
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
FRAM- FØRING LØPESEDDEL /WEBSTANDTOTALVURDERING PEDAGOGISK/FAGLIG INNHOLD OG RELEVANS IKT-LØSNINGER PRESENTASJON Tydelig/god layout/Lett å fatte idéen/budskapet.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Slik har vi gjort det…Anne Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Avdeling for sosionomutdanning
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
1 PILOT Nettverksmøte Noen idéer til bruk av IKT i realfagundervisning Stein Dankert Kolstø Inst. for praktisk pedagogikk 2. september 2002.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Blogg og publisering på nett
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Johanne Molnes Harkjerr
Temakveld Nettvett og spill.
DNA og arvelære..
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
IT-seksjonen våren 2004 Pedagogisk programvare A03.
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
PLAN FOR 4.KLASSE UKE 34 og 35. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk UteskoleStasjonerNorsk 2 GymKunst & håndverk UteskoleStasjonerMatte 3 KrdKunst.
MULIGHETER NETTVETT. NETTBRUK Musikk SoMe Spill Søvn Tilgang til fakta, kilder, mobilbruk Film, TV, nyheter, blogger Den offentlige debatten Nettverksbygging.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Velkommen til denne interaktive oppgaven i Engelsk, IKT og Matematikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Utskrift av presentasjonen:

Naturfag og IKT

IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon

Informasjonssøk Hva er det jeg vil finne ut??? – Gode søkestrenger Hva er det viktigst på dette nettstedet? Forstår jeg denne informasjonen? Kildevurdering: – Lese url, hvor kommer denne informasjonen fra? – Hvem har skrevet og hvilken agenda har de? Er det som står på siden sant? – Kan dette bekreftes av andre kilder?

Filmklipp Visualiserer fenomener/prosesser Bruke ferdige eller lage egne? Eksempler

Animasjon Eksempler: tomotomi_nonpop.html vis.html?tid=838815#

Pedagogiske programmer Viten.no

Chat - diskusjonsfora Det finnes mange ulike programmer som kan fungere som diskusjonsforum på web. Eksempler: – Knowledge Forum (har stillas/støtteverktøy i tillegg) – msn – (noen) Læringsplattformer Hva med å bruke diskusjoner som samarbeid med andre klasser, andre steder?