N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Studentutveksling ved UiA Info til studentambassadørene.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Toppskolering AOFs tilbud.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Masterstudiet i Farmasi
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Krav til pedagogisk bemanning
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Faget ”Pedagogikk og elevkunnskap” i norsk lærerutdanning – samfunnets behov og defineringen av fagets innhold Hanne Christensen Pedagogikkseksjonen, avdeling.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
100 lure ord å lære.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet – en lærerutdanning for fremtiden!
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
Krav til institusjonane for å drive dei nye grunnskulelærarutdanningane.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Kommentar til Rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning «Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting NRLU oktober.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Mulighetene for en videreutdanning
Opptakskrav til master i pedagogikk
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Informasjon - rådgiversamling
Utskrift av presentasjonen:

N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november

F ORMÅL MED GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGENE Grunnskolelærerutdanningene skal gi kandidatene solide faglige og didaktiske kunnskaper, kvalifisere for forskningsbasert yrkesutøvelse og for kontinuerlig profesjonell utvikling. Utdanningene skal kjennetegnes av et nært samspill med profesjonsfeltet og ulike samfunnsaktører. Fra Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene, nov.09

B AKGRUNN FOR ENDRINGEN Blant annet: Nokutevalueringen Internasjonale undersøkelser St.meld.nr.11: Dagens allmennlærerutdanning er for bred til å gi lærerkandidatene nødvendig faglig og pedagogisk kompetanse for alle trinn og fag i skolen.

H VORDAN SKAL GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGENE VÆRE ? Integrert Profesjonsrettet Forskningsbasert Alle fag skal omfatte fagdidaktikk og være profesjonsrettede lærerutdanningsfag

N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER To fireårige utdanninger: grunnskolelærerutdanning 1 – 7 og grunnskolelærerutdanning 5 – 10 Et nytt og utvidet pedagogikkfag: pedagogikk og elevkunnskap 60 studiepoeng Praksis alle fire årene Bacheloroppgave i 3.år Muligheter for utviding til master

G RUNNSKOLELÆRERUTDANNING Minst fire fag, ett av fagene skal være på 60 stp Matematikk og norsk er obligatorisk, 30 stp hver Fokus på begynneropplæring Fagene skal være lærerutdanningsfag 60 % av studieplassene i regionen skal være i 1 – 7 - utdanningen

N ASJONAL MODELL FOR GRUNNSKOLELÆRERUTDANNING studieårMaster 60 studiepoeng 4. studieårMaster 60 stp eller Ett fag 60 stp eller To fag på 30 stp hver hvorav et kan være skolerelevant fag Praksis 3.studieårPEL 30 stp Praksis Valgfag/No/Mat 30stp Praksis 2.studieårPEL 15 stp, Praksis No 30 stp Mat 30 stp Valgfag 30 stp Praksis 1. studieårPEL 15 stp, Praksis

M ULIG SCENARIO DE TO FØRSTE ÅRENE I Høst 10: PEL (15) + norsk (15) + praksis Vår 11: Norsk (15) + mat (15) + praksis Høst 11: Mat(15) + PEL (15) + praksis Vår 12: Valgfag (30) + praksis

U TFORDRINGER – DETTE LURER VI PÅ Hvilke valgfag skal vi tilby i 1 - 7? Skal vi styre valgfagene i 1 - 7? Hvilke valgfag skal vi tilby som 60 studiepoeng, og hvilke skal bare få 30 studiepoeng i 1 - 7? Hvor mye fagstoff kan være felles i de to utdanningene 1 – 7 og ? Mer info: rammeplan-for-laererutdanningen