Tilbakemelding på semesteroppgaven -Dere vil få gruppevis muntlig tilbakemelding -Forhåpentligvis begynner vi i slutten av neste uke Tema som dere må tenke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Are you ready to take control?. Hvorfor oppgavehåndtering?  Kvalitet på utført arbeid  finne rett ansatt for oppgaven  Spare tid på oppfølging  Varslingsfunksjon.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
BraWeb Bestilling.
HVA ER ?.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Hvordan intervjue en forsker?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Kryss-kulturell kommunikasjon
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Legge beskjeder på nettsiden som trener eller tillitsvalgt En kort innføring Til nettsiden:
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Mars 2008 Ole Husby Nettlesere. Nettlesere finnes På Windows-PC-er på Mac’er på Linux på mobiltelefoner og forskjellige andre steder også.
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Presentasjon av Concrea
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
HUMIT1730 Hypermedier Hypertekst-definisjoner Uke 39a.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Høgskolen i Oslo Web-programmering Feilhåndtering i PHP.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
10 regler for å skrive for web
Funksjoner og Innstillinger i
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Sanntids værdata på mobiltelefon
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Scangit Telekommunikasjon applikasjonsutvikler
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.
Citation and reference tools for your master thesis
Undersøke bruk Kapittel 7
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utskrift av presentasjonen:

Tilbakemelding på semesteroppgaven -Dere vil få gruppevis muntlig tilbakemelding -Forhåpentligvis begynner vi i slutten av neste uke Tema som dere må tenke på når dere skriver semesteroppgave: -Les oppgaven grundig! -Tenk nøye igjennom hva vi egentlig er ute etter! Hvis i tvil: Spør! -BRUK TEORI!!! Anvend og referer!!! -Hvis subjektiv, gjør det eksplisitt. Vit og vis hvor dere er i terrenget. Forsiktige konklusjoner kan dras etter å ha vurdert for og imot. -Vær systematisk!! Sett gjerne opp innholdsfortegnelsen før dere begynner (kan endres underveis) -Bruk et enkelt og personlig språk. Gjerne korte setninger. Ikke ordfeil! -Bruk flertall (de, brukerne osv.), ikke han/hun (brukeren) -Krav er fremtid (”skal”), ikke bland inn implementasjon -Standardiser språket (skriv ”høyre museklikk”, ikke ”klikk på den høyre knappen på musen”) -Sett dere inn i teknikker for oppgaveskriving!

INFO161 Brukergrensesnittdesign Gruppevare, Ingerid Rødseth, Institutt for Informasjons- og Mediavitenskap

I dag: Hva er gruppevare? Typer gruppevare: -Computer-støttet kommunikasjon -Møte- og beslutningsstøttesystemer -Felles applikasjoner og artifakter Modeller av gruppevare Implementasjon av gruppevare

Hva er gruppevare: Software som er spesielt designet -for å støtte grupper i å jobbe sammen (CSCW) -med samarbeid i tankene Ikke bare et verktøy for kommunikasjon Gruppevare kan klassifiseres utfra -hvor og når brukerne jobber -funksjonen som utføres for kooperativt arbeid Spesifikke og vanskelige problemer med installasjon av gruppevare

Tid- og stedmatrisen Klassifiser gruppevare ved: når deltakerne jobber samtidig eller ikke Hvor deltakerne jobber på samme sted eller ikke Vanlig navn for aksene: tid: synkron/asynkron sted: samallokert/fjernallokert forskjellig sted samme sted samme tid forskjellig tid Kommuikasjons- matrise uten computer Ansikt til ansikt Gule lapper Telefon Brev

Klassifisering av funksjon Cooperative work involverer: Deltakere som jobber Artifakter som de jobber med deltakere artifakter kontroll og tilbakemelding DD A kommunikasjon forståelse direkte

Hvilke interaksjoner støtter vektøyene? deltakere artifakter kontroll og tilbakemelding DD A kommunikasjon forståelse direkte Møte- og beslutningsstøttesystemer – felles forståelse Computer-støttet kommunikasjon – direkte kommunikasjon mellom deltakerne Felles applikasjoner og artifakter – Kontroll og tilbakemelding med felles arbeidsobjekter

Computer-mediated communication CMC Asynkron: Epost og nyhetsgrupper Strukturerte meldings-systemer Tekst-meldinger Synkron: Video og virtuelle omgivelser

Epost og nyhetsgrupper Asynkron/fjern Kjent og suksessrik gruppevare Mottakere av direkte til i “Til”-feltet kopier i “Kopi-feltet Leveringen er identisk – forskjellen er av sosiale årsaker

Epost vs. nyhetsgrupper mottaker en-til-en–epost, direkte kommunikasjon en-til-mange–epost, distribusjonslister, nyhetsgrupper, kontroll sender–epost, private distribusjonslister administrator–epost, felles distribusjonslister mottaker–nyhetsgrupper, abonnement til tema

Strukturerte meldings- systemer asynkron/fjern “super” –krysning mellom og database sender –fyller inn spesielle felt riktig! mottaker –filtrere og sorterer innkommende mail basert på feltets innhold … men– mye arbeid for avsenderen – fordel for mottakeren

txt is gr8 instant messaging (IM) –1996 – ICQ lite Israelsk firma (Mirabilis) –Nå i bruk av 100 millioner –Mer som en samtale, kombinasjon av synkron og asynkron SMS (Short Message Systems) –y is it we al lv shrt msgs –Opprinnelig en feature av en intern ledelsesprotokoll –Korte meldinger (160 chars) –Ingen trodde det skulle slå så an!! –Nå: tlf. Med kameraer for MMS

Videokonferanse og kommunikasjon Synkron/fjern Teknologi: –ISDN + videokompresjon –internett, webcamera Brukes til: –Videokonferanser –Sosiale grunner –Integrering med andre –applikasjoner Ofte billigere enn face-to-face møter

combination of open source computer software and network architecture that supports deep collaboration and resource sharing among large numbers of users. The integrated 2D and 3D Croquet interface allows for co-creativity, knowledge sharing, and deep social presence among large numbers of people. Within Croquet's 3D wide-area environments, participants enjoy synchronous telepresence with one another.

Kan kjøre dine vanlige 2D applikasjoner inni Croquet

Brukere som ser på sine applikasjoner i gruppevaren er synlige for de andre som er logget på.

Eksempel på sjakkspill I Croquet.

Her ser vi kaninen foreta et sjakktrekk.

Eksempel på hvordan man kan gå inn på personlige Croquet- områder.

Eksempelet viser hvordan Flash rendres inni Croquet.

2 virtuelle X- bilder inni Croquet, et med klokke og et med X- Edit.

Her har kaninen valgt litt tekst i en editor. Dette er synlig for de andre som er pålogget.

Tegneprogram- met lager haien om til et 3D- objekt som kan svømme rundt I Croquet.

Lag et script som får haien til å svømme!

Collaborative CAD

Collaborative Virtual Environments (CVEs) Møt andre i en virtuell virkelighet –Deltakerne representeres, kroppsliggjøres –Artifakter også … computer (feks. regneark) og “ordentlige” (virtuelle) objekter –Tekst? konsistent orientering eller lett og lese MUDs (Multi-user domains) –2D/3D steder der en kan møtes på web –Brukerne representeres som avatarer

Møte- and beslutnings- støtte systemer Argumentation tools Asynkron fjern-allokert Logger argumenter for design beslutninger Møterom Synkron fjern-allokert Elektronisk støtte for face-to-face- møter

Tema for kooperasjon Argumentation tools –Concurrency kontroll Hva hvis to personer aksesserer den samme noden? En løsning er å låse noden (node locking) –Notifikasjonsmekanismer Få vite om endringer som andre gjør Møterom –Floor holders – en eller flere? floor control policies –Hvem kan skrive og når? løsning: locking + sosial protokoll –Gruppepeker for deiktisk referering (det og der)

More adaptable systems are needed to allow for the wide variation between groups, and within the same group over time. We will look at some of the options and how they affect the style of cooperation. Thinking about the shared view vs. different view options, it at first seems obvious that we should allow We will look at some of the options and how they affect the style of cooperation. Thinking about the shared view vs. different view options, it at first seems obvious that we should allow people to edit different parts of a document. This is certainly true while they are working effectively independently. Delte applikasjoner og artifakter Delte PC’er og vinduer Delte editorer, co-authoring tools Delte dagbøker/kalendre Kommunikasjon gjennom artifakten Din skjerm Din kollegas skjerm

oducts/product5.nsf/wdo cs/workplacehome Mest kjente gruppevaren, er også et dokumenthåndteringssytem, god på å replikere og synkronisere databaser

Rammeverk for gruppevare Revidert utgave av tid/sted-matrisen! Delt informasjon (granularitet, nivå, type objekt) Kommunikasjon og arbeid Awareness samlokalisertfjern synkron asynkron co-authoring systemer, felles kalender argumentation tools og elektroniske konferanser felles arbeidsflater og editorer Felles PC’er og vinduer videokonferanse, videovegg, etc. møterom

Nivåer på felles output select houses, population from VILLAGE_STATS where population < 200 sort by houses ascending housespopulation population houses VILLAGE_STATS villagehousespopulation Burton Marleigh Westfield Thornby View Objekt Presentasjon

Integrere kommunikasjon og arbeid Lagt til: deixis – referanse til arbeidsobjekter (“det”, “denne”) feedthrough – for kommunikasjon gjennom artifakten Klassifiserer altså gruppevare ved funksjonen den støtter God gruppevare – åpen for alle aspekter av samarbeid F.eks. kommentarer in co-authoring systemer inkludering av direkte kommunikasjon kontroll og feedback DD A kommunikasjon forståelse direkte deixis feedthrough

Awareness Hvem er der? Hva er endret? Hvorfor er noe endret? DD A Hva er endret? Hvem er der? Hvorfor er noe endret?

Å implementere gruppevare Feedback and nettverkforsinkelser Arkitekturer for gruppevare Feedthrough og nettverkstrafikk Toolkits, robusthet

ace.avi ace.avi og i en mpeg wrapper ace.mpeg ace.mpeg Gruppevare-demo