Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.

Registrert elektroinstallatør
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Industribachelor – Y-vei
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011
Arild Moen Velkommen til Sommerseminar juni 2013.
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Y-vegen !.
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
Struktur Dalanerådet Dalane studiesenter (prosjekt + ref.gr.) Etc. Næringssjefen i Dalane.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Konferanse om fagskoleutdanning
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Livet som fagskolestudent
Samarbeid fagskole høgskole
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning Dekan, Halvor Austenå.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Kompetansesituasjonen i Rogaland innen bioenergi per 2020
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Utvikling av apper til naturfagundervisning
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Litt historie om Y-veien
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Kompetanse for framtiden
NORDPLUS junior Programmet
Vi inviterer til åpen dag på SOTS!
Universitetet i Stavanger
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Prodekan bachelorutdanning IV
Master i Serviceledelse i Beijing
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Den vanskelige samtalen
Ny som universitetslærer
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger Elektro, TIP, KEM, Anlegg/Bygg Petroleum Nettbasert, 5 klasser Maritime fag Helsefag Helsefag Ellers godkjent/planlagt: Matfag, Bioenergi (m/Ryfylke), fornybar energi/vindmølle (m/Dalane)

Samarbeid med Høgskolen/Universitetet i Stavanger Litt historie/bakgrunn Ny teknisk skole i 1964, teknisk fagskole fra 1968 Samlokalisering med Ingeniørskolen, fram til 1986. Det gode samarbeidet har fortsatt etter flytting. Sensurering og undervisning for hverandre. Fagskolen i Stavanger har hele tiden sett på seg selv som en tertiærutdanning, og fag og nivå er godt tilpasset videre ingeniørstudier.

Samarbeid Fagskolen Rogaland og Universitetet i Stavanger (UiS) Etter at ingeniørhøgskolen ble 3-årig har det vært mulig å få godkjent fag tilsvarende ett år, basert på individuell søknad og vurdering. Etter hvert er dette blitt formalisert, og det foreligger nå faste avtaler mellom SOTS og UiS. Ing. studier 3. år: Bachelor Ing. studier 2. år Teknisk fagskole 2. år Ing. studier 1. år Teknisk fagskole 1. år

Samarbeid Fagskolen Rogaland og Universitetet i Stavanger (UiS) Erfaringene: Sett fra UiS: Studentene fra teknisk fagskole har god, praktisk bakgrunn, i tillegg til det teoretiske nivået som SOTS gir. Dette gir et meget godt tilskudd til studiemiljøet ved bachelorstudiet på UiS. De ansvarlige ved instituttet sier seg «Meget godt fornøyd med dette samarbeidet.» Sett fra fagskolens side: I dag er det vanskelig for en studiesøkende å orientere seg blant mange tilbud og alternative veier. En fagarbeider som tenker på teknisk fagskole skal vite at det er mulig å gå videre til Bachelor etter 2 år, og at det legges til rette for fritak av 1.året. Antallet som går videre er begrenset, og det kan tolkes som at fagskolen oppleves som en god, avsluttet plattform. For mange fagarbeidere med noe lengre arbeidslivserfaring, kan teknisk fagskole over 2 år være det beste alternativet. Eller 3 år i kombinasjon med jobb.

UiS bruker avtalen i sin rekruttering av Nye studenter