Kultur og barnevern Av Merete Saus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn: Økende antall bekymringsmeldinger til barneverntjenesten - annen etnisk bakgrunn enn den norske.  Media; kulturelle forhold kan føre til manglende.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Forandringsfabrikken
Velkommen til Møteplassen 2010 •”Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering binder tjenestene sammen” •Helsedirektoratet •Regionalt kompetansesenter.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Språk og sosialisering
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Entreprenørskap i Zambia Seminar på Hamar
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Mangfold og fellesskap
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Undervisning - forkynnelse
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Ole Petter Ottersen, rektor UiO
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Alle skal med Frelsesarmeens jubileumsseminar Kjell Erik Øie Statssekretær
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Kjell Erik Øie Statssekretær
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kultur, kjønnsroller og samliv
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Bærekraft og global bevissthet
Ny læreplan… Høst 2017.
Norsk Fosterhjemsforenings 35 års jubileum
Fosen videregående skole
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Kultur og barnevern Av Merete Saus

Kulturperspektiv Et nasjonalt perspektiv: Barnevern i samisk kontekst Et internasjonalt perspektiv Begrunnelse for et kulturelt perspektiv

Kritikken mot barnevernet Manglende sammenheng mellom urfolks forståelse av familie og barnevernsloven Mange barn av urfolkene som ble plassert i institusjoner og fosterhjem ble ”mistet” eller tapt for den utvidede familien. De kulturelle behovene barn med tiltak fra barnevernet hadde ble ikke møtt. Det manglet metoder som er basert på urfolksamfunnets måter å løse problemer.

Begrunnelse for kulturperspektiv Historieorientert Rettighetsorientert Behovsorientert

Diskusjoner og utfordringer i feltet Bruk av begreper Identifiseringsproblemet Mangelende teoretisk grunnramme

Teoretisk rammeverk Indigenization Authentization

Kulturperspektiv i barnevernet Kultursensitiv praksis Kulturell trygghet Kulturell kompetanse

Strategier og muligheter Utprøving av kulturperspektivet i barnevernet Samarbeid Trekke inn lokalbaserte ressurser

Forskning Praksisutvikling Nettverksarbeid Kunnskapsoversikter Spre kunnskap Studentfokus Begrepsutvikling