Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

DESEMBERKONFERANSEN Olje- og gassindustrien - betydning for Møre og Romsdal - fortid, nåtid og framtid Professor Arild Hervik, Høgskolen i Molde.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Effektevalueringer til nytte i beslutningsprosesser SSØ - dagen 2009 Professor Arild Hervik.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Den norske olje- og gassklyngen
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Om skole og næringslivssamarbeid
Hvordan gjøre regioner attraktive for kunnskapsbasert næringsliv
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Gunnar Sand – Stiklestadkonferansen Er det kunnskapssamfunnet som skal redde oss? *** Gunnar Sand, direktør i SINTEF Stiklestad 8. mai 2003.
Cathrine Bjune Shipping Management.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Leverandøreffekter av petroleumsaktivitet i Møre og Romsdal
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
UDs Topplederkonferanse 2007 Fornybar energi: Verdensbildet og Norges plass i dette Divisjonsdirektør Anne Kjersti Fahlvik.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Maritimt IT-Forum En møteplass for deg som vil holde deg oppdatert og påvirke utviklingen av IT-løsningene i den maritime næringen.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Byggenæringen – moderne kunnskapsbedrifter? - noen tanker om drivkrefter og endringsbehov Paul Chaffey, Abelia.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Sist oppdatert november 2013.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.

Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Våre fortrinn Nord-Trøndelags fortrinn ved en forvaltningsreform Konsentrat av ”Fortrinnsutvalgets” sluttrapport av august 2006 TRØNDELAGSRÅDET 14. september.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Industriell anvendelse av naturgass Arbeid med felles uttalelse fra Norskehavsregionen til Petroleumsmeldingen
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Høgskolen i Ålesund - Kunnskapsnav i en innovativ region.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Økologisk Økonomisk Sosial. Økologisk Økonomisk Sosial.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Kommunemøter RPBA - om RTP
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde

Samfunnsmessige endringer med sideblikk Region Midt Kina-effekten drar Maritim petroleumsklynge som vokser raskt i regionen for å betjene norsk sokkel men og i eksportmarkeder. Vekst i Fou næringen gir sterk teknisk Fou aktivitet i internasjonalt nettverk. Globaliseringen gir sterk vekst i volum vareeksport og import. Press i arbeidsmarkedet gir stor tilførsel utenlandsk arbeidskraft-langtids pendlere Klimaeffekt, byvekst, globalt reiseliv

Kina-effekt og maritim petroleumsklynge, MPK MPK-oljeselskap, rederi, verft, leverandører, utgjør 50% av nyemisjoner på børsen siden Offshore- rederi, verft, leverandører samt baser, gassterminaler utgjør rundt årsverk MPK vekst gir ekstra press i regionen. MPK vekst gir vekst spesielt fly, samt varetransport båt og vei,ferje mot baser /terminaler.

FoU-næringen i regionen NTNU, Sintef,Statoil foU og Hydro ALUMINIUM. FoU-næringen skaper økende behov for flyreiser.

Globalisering og vareeksport Mangfold eksportnæringer MPK. Norske Skog Aluminium Hustad marmor Gass terminalene Fisk Møbel Økt behov vei/ferje, båt og fly

Utenlandsk arbeidskraft MPK har skapt behov for arbeidere og ing /siv ing som er møtt med import. Stort behov fly reiser.

Klima- effekt, byvekst og globalt reiseliv Klima- effekt stopper ikke behov for flyreiser og nye gods vogner mer energi effektive - økte gods volum grunnlag for mer effektive båtløsninger. Byvekst gir press kollektivtransport, veibygging og vei prising spesielt Trondheim. Globalisert reiseliv økt behov for fly tilbud.

Næringsutvikling 2020 MPK i fortsatt vekst ? FoU-næringen vokser Vareeksporten fortsatt stor, men vokser den ? Reiselivs næringen vokser.

Transportbehov 2020 Flytransport blir bare viktigere. Vei løsning for mer effektive arbeidsmarkeds regioner. Gods på vei mot internasjonale markeder viktig. Volum grunnlag for mer effektiv båt /bil logistikk. Mer effektive bytransporter. Ferger som flaskehalser. Mer gods jernbane Trondheim- Oslo som ulykkes reduserende tiltak.