MOTIVASJON Pedagogikk AU1, onsdag uke 8

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Motivasjon.
Trenerrollen og motivasjon
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mestring.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læring og motivasjon Laget av:
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
7. Motivasjon i organisasjoner
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Impulsuka 2013 Kristiansand
NESO Formannsskole Motivasjon
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Motivasjon i arbeidsforhold
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Lærerutdanning for barnetrinnet LUB 1
Emosjon, spenning, stress
Selvtillit Selvverd Skaalvik og Skaalvik, 1988
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Behov og emosjoner.
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

MOTIVASJON Pedagogikk AU1, onsdag uke 8 Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV

To forskjellige verdener! Skolen i Kongo, Kenya, Zimbabwe, Malawi … Skolen i Norge Hva er motivasjon? (2+2) Kari Spernes - HiØ

REFLEKTER! Egenmotivasjon? Hvordan skape motivasjon hos elevene? Kari Spernes - HiØ

Definisjon: Motivasjon er det som Forårsaker handling hos individet Det som holder denne aktiviteten ved like Det som gir aktiviteten mål og mening Motivasjon brukes i forbindelse med målrettede handlinger. Kari Spernes - HiØ

INDRE MOTIVASJON Indrestyrt atferd / naturlig motivering Interesse for saken, lærestoffet eller handlingen i seg selv Det oppleves som meningsfullt å utføre aktiviteten Kari Spernes - HiØ

YTRE MOTIVASJON Ytrestyrt atferd / ”kunstig” motivering Belønning (eventuelt unngå straff) Ingen interesse for selve aktiviteten/lærestoffet Aktiviteten oppleves ikke som meningsfull Kari Spernes - HiØ

Drivkrefter i læringen Behaviorismen Hedonisme (gjøre det som lønner seg – søke glede/unngå smerte) Ytre motivasjon Kognitivismen Finne struktur og mønstre. Indre motivasjon Konstruktivismen Nysgjerrighet – ”trang til å finne ut av” Indre motivasjon Sosiokulturell teori Vil være et sosialt vesen Indre/ytre motivasjon? Kari Spernes - HiØ

FØLELSER Grunnlaget for all motivasjon er følelser (emosjoner) Forut for en følelse foreligger det alltid en persepsjon eller en tolking av en situasjon Følelser - en fysiologisk reaksjon Følelser må sosialiseres Både følelser og evner viktige i læringssituasjoner Samspill mellom tanker, følelser, behov og motivasjon Kari Spernes - HiØ

Maslows behovshierarki 5. behov for selvrealisering 4. behov for anerkjennelse og positiv selvoppfatning 3. behov for kjærlighet og sosial tilknytning 2. behov for trygghet og sikkerhet 1. fysiologiske behov Kari Spernes - HiØ

Holder Maslows teori? 1. Kan behov skapes? 2. Kan behov være kulturavhengig? 3. Kan behov være kjønnsavhengig? Kari Spernes - HiØ

Galtung/Wirak modellen Behov Når behovs-tilfredsstillelsen er truet Når behovet er tilfredsstilt 0 leve vold trygghet 1 mat og vann 2 klær 3 bolig 4 helse 5 utdanning 6 samvære fattigdom velferd 7 arbeid 8 frihet 9 Politikk undertrykking frihet 10 Nye opplevelser 11 Selvrealisering 12 mening fremmedgjøring identitet økologi økologisk problem likevekt, balanse Kari Spernes - HiØ

PRESTASJONSMOTIVASJON/mestringsmotivasjon (Ta) Angsten for å Lysten til å lykkes (Ts) mislykkes (Tf) Ta = Ts + Tf personen oppgave Tf Ts Ta Kari Spernes - HiØ

Hvordan bli ”tent” på å mestre? Et grunnleggende mestringsmotiv? (latent – miljøpåvirket?) Personens subjektive vurdering av muligheten til å lykkes Personens subjektive vurdering av verdien av det å lykkes Middels vanskelige oppgaver det ideelle! Kari Spernes - HiØ

MOTIV Autonomt motiv: Forventning om positiv følelse ved å mestre Sosialt motiv: Forventning om anerkjennelse Kari Spernes - HiØ

Den gode sirkel Positiv vurdering av andre Positiv egenvurdering Positiv følelse ved sosial anerkjennelse Handling, prestasjon Positiv følelse ved å mestre Indre sirkel – utviklingen av det autonome mestringsmotivet Ytre sirkel – utvikling av det sosiale mestringsmotivet Eleven må føle utfordring for å oppleve mestring Autonomt motiv Sosialt motiv Kari Spernes - HiØ

Den onde sirkel Negativ vurdering av andre Handling, Vond følelse prestasjon Vond følelse (nederlagsoppl.) Motiv for å unngå å misslykkes. Forventning om negativ vurdering Kari Spernes - HiØ

Nederlagsreduserende strategier Trekke seg tilbake fra arbeidet Å gi læreren falskt inntrykk av flid Å sette seg urealistisk høye mål Å ikke investere særlig flid i arbeidet (underytelse) Å sette målet så lavt at suksess er garantert Fusk Strebere Kari Spernes - HiØ

Kjønnsroller og prestasjonsmotivasjon Jenter undervurderer sin egen dyktighet Jenter forventer negative sanksjoner dersom de lykkes i konkurranse men gutter Sosiale konstruksjoner? Kari Spernes - HiØ

PRESTASJONSANGST Prestasjonsangst er forventning om en ubehagelig opplevelse Hvorfor har enkelte elever større prestasjonsangst enn andre? Personlighet ? Miljøbestemt ? Lært? Kari Spernes - HiØ

Tiltak for å motvirke prestasjonsangst Hva kan du som lærer gjøre for å tilrettelegge opplæringen for en elev som er engstelig og usikker? Hvilken betydning har klasseromsklima for å motvirke prestasjonsangst? Kari Spernes - HiØ

Attribusjonsteori (fortolkningsteori) En teori om hvordan vi knytter årsaksforklaringer til det som hender oss. Kari Spernes - HiØ

Årsaksfortolkninger Lokalisering – hvor plasseres ansvaret? Stabilitet Indre (internal) fortolkning Ytre (eksternal) fortolkning Stabilitet Over tid (Læreren er håpløs) Varierende (hadde en dårlig dag) Kontrollerbarhet Egen makt over situasjonen Andre har makt over situasjonen Kari Spernes - HiØ

Ulike måter å tolke årsaker til suksess og nederlag INDRE YTRE stabile ustabile Ukontrol-lerbare evner trøtthet vanske-grad i oppg. flaks/ uflaks Kontrol-lerbare jevn flid ”skipper-tak” læreren, undervis-ningen hjelp fra andre Kari Spernes - HiØ

Årsaksfortolkninger og selvoppfatning Høy selvoppfatning Lav selvoppfatning Tolking av suksess Indre årsaker (evner) Ytre årsaker (flaks) Tolking av nederlag Ytre årsaker (uflaks) Indre årsaker (mangler evner) Kari Spernes - HiØ

Årsaksfortolking og kjønnsroller Gutter Jenter Tolking av suksess Indre årsaker (evner) Ytre årsaker (flaks) Tolking av nederlag Ytre årsaker (uflaks) Indre årsaker (mangler evner) Kari Spernes - HiØ

Hva påvirker personens tolkningmønster? Tidligere erfaringer Alder og modenhet Den intellektuelle utviklingen Sammenlikning med andre Andres forventninger Kari Spernes - HiØ

INSTRUMENTALISME i skolen arbeid Fase 1 glede ved arbeidet Fase 2 ros, belønning Fase 3 videre skole/ jobb eleven oppgave oppgave eleven lærer eleven oppgave lærer karakter Kari Spernes - HiØ

HVA SKJER PÅ VEIEN? 3. klasse: Si hva diftonger betyr da Kari!! Please!! 6. klasse: Er det greit at vi prøver å lære alle landa? 10. klasse: Hva er vitsene med å lære om forskjellige yrker æ?!? Kari Spernes - HiØ

Et eksempel på forandring Klass 9A – ved oppstart Klass 9A – etter avsluttet prosjekt Handler dette om motivasjon? (ytre/indre?) Hvilken rolle spiller læreren? Kari Spernes - HiØ