”Varietet” ”Med varietet meiner vi eit fullstendig språksystem som ligg så nær andre fullstendige språksystem at dei kan ”reknast inn under” ein hatt,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
“Fra ord til liv” Februar
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
De dårige følelsene. Veiene ut..
Oppfølging normer og regler
Spørsmål til temaet: Historie
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Normer, verdier og holdninger
BKS2110, POL2110, TSJ2110 Karen Gammelgaard 1. september 2011
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Kryss-kulturell kommunikasjon
Utfordringer for språkrøkten i Norge i dag Dag Finn Simonsen Språkrådet Borgå, 4. september 2009.
Fra ord til liv Ottobre
Fra ord til liv januar 2010 Fra 18. til 25. januar feirer man i mange land i verden uken for bønn om kristen enhet, mens i andre land legges denne feiringen.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Språk og sosialisering
Roman- og novelleanalyse
IFMSA/Nmf- Uke. Fordeler av å være mange: Billigere bøker og drivstoff Billigere bøker og drivstoff Gratis kurs Gratis kurs Eget blad Eget blad Gode tilbud.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Kapittel 11 Rekursjon Å tenke rekursivt Rekursjon er ein programmeringsteknikk der ein metode kallar seg sjølv for å fullføre ei oppgåve For å kunne.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Strukturerende elementer i UML
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Norske landskap Ulf Skauli
Fra Ord til liv Fra Ord til liv januar 2012 januar 2012.
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Quiz 5 høsten November 2013 Spørsmål m/tema: ”Hva var nå dette igjen da…?”
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Hva vil vi med planverk og menighetsutvikling i Den norske kirke Jens-Petter Johnsen Kirkerådets direktør.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
ETIKK OG MORAL I KIWANIS
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Undersøkelseslandskap
Etikk i pedagogisk arbeid
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
Språk og språkpolitikk i Norden
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Munnleg og skriftleg.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Problemløsning.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
| Formelle tekster.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Sokrates.
Van Hiele-modellen.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Roller.
Sokrates.
Kan vi styre språket? Panorama Vg2 Kapittel 5 Læreplanmål
Utskrift av presentasjonen:

”Varietet” ”Med varietet meiner vi eit fullstendig språksystem som ligg så nær andre fullstendige språksystem at dei kan ”reknast inn under” ein hatt, som vi da kallar eit språk” (Omdal/Vikør 1996) Legg merke til at varietet går på fullstendige språksystem, mens begrepet variant går på enkeltdeler i systemet, for eksempel enkeltformer) Bokmål og nynorsk er varieteter Dialekter er varieteter

Begrepene norm og normal Til grunn for begrepet normal ligger begrepet norm Normer kan vi definere som formelle eller uformelle retningslinjer for hva som blir oppfatta som akseptabelt i alle livets forhold Språknormer blir derfor normer som forteller oss hva som er ”riktig” språk.

To slags normer To slags normer: Internaliserte Fastsatte

Internaliserte normer Internaliserte språknormer lever i oss uten at vi tenker på det, og gir oss muligheten til å skille mellom ”rett” og ”galt” i språket Vi vet for eksempel at det ikke heter gå – gådde til tross for at det heter nå - nådde

Fastsatte normer De fastsatte normene er de normene som blir formelt fastlagt i grammatikker, lærebøker og ordlister De kan være historisk utvikla og ha blitt sanksjonert av godkjenningsmyndighetene eller de kan være formulert og fastsatt av de samme myndighetene Slike normer kan internaliseres dersom de blir gjennomført i bruken

Skriftnormal Et sammenhengende system av fastsatte normer for en språkbruksvaritet kaller vi en skriftspråknormal. Til en slik er det vanligvis også knyttet en talenormsnormal. De internaliserte språknormene følger ikke nødvendigvis de fastsette språknormene

Hvem normerer? lægmand arbejdspladsen tekstbehandling takt og tone-bøger sprogpolitiske interessegrupper skolen reklame, annoncering forlag journalister freelance-konsulenter kommunikationskurser Radioens Sprogudvalg Statens Informationstjeneste sprogbrevkasser sprogbeskrivelse terminologigrupper Dansk Sprognævn

Noen språknormeringsinstanser Accademia della Crusca (1582) Italia L’Académie Française (1635) Real Academia Española (1713) Svenska Akademien (1786) I Storbritannia (Oxford), USA (Webster) og Tyskland (Duden) har de store ordbøkene spilt rollen som normgiver