Semantisk interoperabilitet i det offentlige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
FEIDE,  autorisasjon og informasjonstilgang Seniorrådgiver IKT-arkitektur Carl-Fredrik Sørensen Bruk av en tjenesteorientert arkitektur for å etablere.

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
Vi skiller oss! Hilsen Sak og Arkiv 20. august 2015, Elin E. Harder, Enhetsleder Trondheim byarkiv Trondheim byarkiv.
STATUS OG FREMTIDSPLANER ARKIVPLAN.NO Arkiv i Nordland – 20. nov 2013.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR. Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010.
Nxc.no Documaster Byggesak - digitalisering av byggesaksarkivet.
Prosjekt/Sak <…>
Rammer for og organisering av eForvaltningen
KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
eForvaltningskonferansen 19. mars 2007
Direktoratet for forvaltning og IKT
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Faglig arena Arkivverket
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
25. desember 2018.
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
NAV mulighetenes marked
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Semantisk interoperabilitet i det offentlige Wilfred Østgulen – leder for arkitektur- og informasjonssikkerhet i NAV IKT 1. mars 2006

Innhold Kort om NAV-interim og NAV IKT Hva gjør vi som etat og hvilke aktiviteter har vi internt? Hva har vi som andre kan bruke? Hva ønsker vi at andre kan tilby oss?

Kort om NAV-interim og NAV IKT NAV-interim skal etablere ny arbeids- og velferdsforvaltning NAV IKT er et program i NAV-interim som skal etablere IKT-basisløsning for NAV I tillegg er Pensjonsprosjektet lagt inn i NAV-interim

Målbilde pr. 01.01.07 Intranett Ny brukerportal for Saksbehandler Internett Kontor PC Personlig oppmøte, telefon, e - post, videokonferanse Saksbehandlingssystemer Sosialtjenesten Aetat Trygdeetat Kundesenter e post Telefon, e Ny brukerportal for den nye statsetaten kommune.no Ny ansattportal for Intranett kommunale intranett minside.no Personkort applikasjonen Målbilde pr. 01.01.07 Brukerkomponenter Brukerportal, kundesenterløsninger Saksbehandlerkomponenter Saksbehandlers arbeidsflate, saksbehandlingssystemer, fellesfunksjonalitet, intranett, kontorstøtte, e-post og kalender, journal/arkiv, felles lagring Basiskomponenter Nettverk, felles registre og beregninger, felles brukerstøtte for saksbehandlere, drift og forvaltning, felles krav til IT-sikkerhet, felles grunnprinsipper for IT-arkitektur

NAV-reformen er en stor utfordring ift semantisk interoperabilitet menneske – menneske (både ansatte og brukere) hva er et ”vedtak”, hva er en ”sak”, hva kalles etatens ”brukere”, hva er en ”ytelse”, etc? hva menes med ”inntekt”? menneske – maskin begrepene brukes ulikt i applikasjonene – brukerne må f.eks. ”oversette” mellom ulike statuskoder og ledetekster maskin – maskin begrepene er implementert ulikt i regler og databaser

Hva gjør vi som etat og hvilke aktiviteter har vi internt? NAV som etat er enda ikke opprettet Mao ingen strategi for dette området enda i NAV Fokus på virksomhetsarkitektur i ny etat – prosessmodell (hva gjør vi), informasjonsmodell (hvilken informasjon trenger vi) og koblingen mellom disse Strategi for fullverdig IKT-løsning for NAV lages høsten 1006 NAV-interim har fokus på det som må til for å gjennomføre reformen og har landet noen begrepsdefinisjoner, f.eks. hva vi skal kalle brukerne av NAV sine tjenester NAV-interim følger opp arbeidet i ”Utkast til arkitektur for webbasert tjenesteyting i offentlig sektor” og baserer seg på en tjenesteorientert arkitektur og tilhørende standarder for teknisk interoperabilitet dette er bl.a. innarbeidet i strategien for nytt pensjonssystem

Personkortet – et praktisk eksempel på semantisk interoperabilitet Støtte arbeidsprosessene i NAV Sammenstille nøkkelinformasjon om en person fra fagsystemer i dagens trygdeetat, Aetat og kommunale sosialtjenestesystemer Tjenesteorientert arkitektur Blanding av WebServices og annen mellomvare

Trygdeetatens systemer Saksbehandlingssystemer og saksbehandlerens hverdag Status i saker (søknader, utbetalinger, tidsperioder, oppfølging, mv) - Sykepenger - Rehabilitering - Pensjoner - Enslig forsørger - Barnebidrag - Arbeidsledig Økonomisk sosialhjelp mv ”Personkort” (overblikket) Roller og tilganger (IT-sikkerhet og personvern) Visning - Ikke lagring Standard grensesnitt Trygdeetatens systemer Aetats systemer Arena Abetal Kommunale systemer Fra lev. B Fra lev. A Fra lev. X Roller og tilganger (IT-sikkerhet og personvern) TPS Infotrygd UR Aa-registeret BISYS

Kari Hansen Per Hansen Utkast

Utfordringer ”Top down”-design, deretter lete etter den informasjonen vi ønsker Hva er ”inntekt” i ulike systemer? Skal vi ”mappe” eksisterende statuskoder mot et nytt felles sett av statuser? Hva gjør vi der det (tilsynelatende) er inkonsistens i fagsystemene? Master for persondata Lovmessig grunnlag for tilgang til persondata Har laget en domenemodell for Personkortet som beskriver de felles objektene som skal brukes Domeneobjektene beskriver feltene som inngår og hvilket fagsystem de skal hentes fra (fagsystemene leverer dette via tjenester) Standard grensesnitt mot kommunale sosialtjenestesystemer

Hva har vi som andre kan bruke? Erfaringer og dokumenter fra praktisk arbeid med semantisk interoperabilitet i utforming av løsninger (Til høsten) Erfaringer fra etablering og drift av løsningene – både teknisk og semantisk interoperabilitet Metode for og eksempel på virksomhetsarkitektur for en offentlig etat (Aetat) Grunnregistre (Trygdeetatens persondatasystem, Stillingsdatabase i Aetat, etc)

Hva ønsker vi at andre kan tilby oss? Dette skjer ikke av seg selv ”nedenfra og opp” – det må fokuseres på utvikling av gjenbrukbare tjenester og interoperabilitet, både organisatorisk, semantisk og teknisk Videreføre tidligere utredninger om semantisk interoperabilitet – persondata, elektronisk samhandling, etc Dagens løsninger for informasjonssikkerhet (sonemodeller, etc) er ikke tilpasset tjenesteorientert arkitektur og gjenbruk av data Etablere prosjekt(er) for å gjennomføre ”Proof of Concept” Metode, dokumentasjon og erfaringer fra tilsvarende arbeid – erfaringsdatabase