FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt. 2013 Eva Henriksen, Eva Skipenes,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elin-k «prinsessa som ikke kan målbindes» E-helseseminar november 2009 Tromsø kommune.
Advertisements

Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Samhandling med St. Olavs Hospital
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Nettverksmøte på Sortland
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Drift og meldingsovervåking
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Foto: Carl-Erik Eriksson Meldingsutveksling helse- og velferd og St.Olavs Hospital Mars 2013 v/ Trondheim kommune.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Risikostyringsprosessen
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
Hovedsamarbeidskommune
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Fauske 7. mai 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Elektronisk meldingsutveksling
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Overvåking Feilhåndtering
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Krav til sikring av personopplysninger
Sendte meldinger blir liggende i status «Sendt, venter på kvittering»
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Utskrift av presentasjonen:

FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes, Sikkerhetsrådgivere NST

Informasjonssikkerhet Konfidensialitet –at uvedkommende ikke får tilgang til informasjonen (ikke kan se/lese informasjonen) Integritet –at uvedkommende ikke kan endre informasjonen –at systemfeil ikke skal medføre uautoriserte endringer i informasjon Tilgjengelighet –at informasjonen er tilgjengelig for de som skal ha tilgang til den når den trengs Kvalitet –at informasjonen er riktig; ikke er misvisende

Informasjonssikkerhet Konfidensialitet Eksempel: Melding kommer til feil mottaker Integritet Eksempel: Feil som gjør at informasjon er endret Tilgjengelighet Eksempel: De som skal ha meldingen får den ikke, eller får den for seint. Kvalitet Eksempel: Mottatt melding kan være misvisende pga. dårlig formatering

Risikoanalyse Risikovurdering Sårbarhetsanalyse ROS-analyse

Hvorfor risikovurdering? Avdekke risikonivå på tjenesten/systemet Kunne gjøre en begrunnet vurdering av behovet for sikkerhetstiltak Ha et bevisst forhold til det risikonivået man har Lovpålagt ved elektronisk behandling av sensitive personopplysninger (POF § 2-4) POF: Personopplysningsforskriften

Fokus og avgrensning Kommunesiden, PLO-meldinger (foretakene dekt av risikovurdering for HN IKT i 2012) Ikke vurdert meldingsutveksling mot eksterne parter som NAV, HELFO, sentrale register. Ikke vurdert tekniske løsninger, f.eks. oppkopling mot helsenettet, styrke på kryptering, o.l. Mest info fra stor kommune (Tromsø), med Visma Profil fagsystem

Prosess for risikostyring ISO/IEC Information technology – Security techniques – Information security risk management

Risikoanalysens fem faser: 1.Legge rammene for risikoanalysen, identifisere det som skal analyseres – system, tjeneste, bruk/funksjonalitet, brukere, omgivelser, rammebetingelser, definere akseptabelt risikonivå 2.Trusselidentifisering, kartlegging av trusler 3.Validering av truslene mhp. konsekvens og sannsynlighet, og anslå risikonivå Risiko = Konsekvens x Sannsynlighet 4.Analyse av risikonivå (sammenligne avdekket risikonivå med akseptabelt risikonivå) 5.Foreslå tiltak som reduserer risikonivået

Resultat 23 (24) trusler –1 med høy risiko –13 med middels risiko –8 med lav risiko –2 ikke aktuelle for denne risikovurderingen

Resultat

Husk: Å akseptere en RISIKO er ikke det samme som å akseptere en uønsket hendelse

Trusler med ”uakseptabel” risiko t5 - dårlig oppfølging i kommunen/PLO av meldinger som sendes ut, ved at man ikke sjekker status og kvitteringer for sendte meldinger. Man sjekker ikke applikasjonskvitteringer og har kanskje mangelfulle rutiner for å håndtere avviste meldinger. Størst sannsynlighet i en oppstartfase før man har fått gode og innarbeidede rutiner. Alvorlig konsekvens hvis det tar lang tid før mottaker får meldingen, mens avsender på sin side tror at meldingen er mottatt og behandlet.

Trusler med ”uakseptabel” risiko k1 - foretaket sender meldingen ”Innlagt pasient” på pasienter som ikke har noen tjeneste og journal i kommunen. – Det innebærer at ansatte i kommunen får helseopplysninger om personer de ikke har behandlingsansvar for. Spesielt problematisk i små kommuner der ”alle kjenner alle” og der for mange har tilgang til meldinger om ukjent bruker/pasient. Det kan være naboer, slektninger eller andre kjente, og ekstra følsomt dersom det gjelder psykiatri.

Trusler med ”uakseptabel” risiko k4a - at systemene kan være satt opp med for vide tilganger slik at for mange leser meldinger de ikke skal lese. Det vil alltid være slik at noen (få) må ha vide tilganger for å kunne håndtere meldinger som ikke automatisk kommer fram til riktig mottaker. Men i noen kommuner har de felles tjenesteadresser slik at ”alle” f.eks. har tilgang til psykiatri og rehab.

Trusler med ”uakseptabel” risiko Truslene t7, t9, t12 – meldinger kommer ikke (raskt nok) fram til riktig mottaker i PLO-sektoren i kommunen, fordi de er adressert feil fra avsender (foretak, fastlege) eller fordi de feilaktig blir håndtert av feil tjeneste i kommunen. Meldinger blir liggende ubehandla i innboksen. Dette kan også skyldes ”ukjent pasient”. En utfordring i disse situasjonene er at avsender får positiv applikasjonskvittering fra kommunen og dermed antar at meldingen er mottatt riktig.

Tiltak Rutiner i kommunene – med opplæring –f.eks. kontroll/oppfølging av sendte meldinger –ansvarlige Rutiner i foretakene – med opplæring Begrensning av tilganger –ta i bruk flere tjenesteadresser Tilgjengelige ressurser (personell, kompetanse, utstyr,...)

Bruke risikovurderingen? Utgangspunkt/grunnlag for den enkelte kommunes egen risikovurdering –noen trusler vil være de samme –truslene vil vurderes forskjellig (annen sannsynlighet  annet risikonivå) –noen vil finne andre trusler Hver kommune må ha sin egen tiltaksliste, med angivelse av hvem som er ansvarlig