Er Norge et klassesamfunn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Sosiologi i barnehagen
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Introduksjonssenteret
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Oversiktsforelesning-2003
1. Innledende påstander om organisasjoner
Nyere sosiologisk teori
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Sosial kapital og velferd
Kulturhistorisk perspektiv
Mangfold og fellesskap
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Segmentering Kapittel 8.
3 Jeg og mitt.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 Jeg og samfunnet.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kriminalitetsforståelser
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Morten William Knudsen
Ideelle organisasjoners plass i et samlet sosialt tjenestetilbud av Statssekretær Kjell Erik Øie
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Tidlig psykologisk antropologi:
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Sosial-lagdeling Marte Ree Nolet.
Segmentering og målgruppetenkning
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kommunen og Fylkeskommunen
Kapittel 1 Helse og sykdom
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Er Norge et klassesamfunn? Forelesning SOS1005: 13.09.04 Terje Andreas Eikemo Er Norge et klassesamfunn? NB: Hele forelesningen er lagt ut på min hjemmeside: http://www.svt.ntnu.no/iss/Terje.Eikemo/default.htm

Hva er klasse? Definisjon: Men hvilke individer/grupper? Betegner hierarkiske eller relasjonelle distinksjoner mellom individ og grupper i samfunnet. (Sosiologisk leksikon). Men hvilke individer/grupper? Grupper med ulike prestisje (over-/underklasse) Grupper av mennesker med ulike materielle goder Grupper av sosiale eller politiske aktører Grupper som utgjør et ranghierarki (standssamfunnet) Menn og kvinner (kjønnsroller) Grupper med forskjellig utdannelse Grupper med forskjellig type arbeid Etniske grupper

Lagdeling I dag brukes klasser for å studere ulikhet Dette kalles lagdelings-/stratifikasjonssosiologi Lagdelingssosiologien studerer ulike samfunnslag og leter etter strukturelle ulikheter Ulikhet kan være medfødt (askriptiv status) eller skapt av egen innsats (ervervet status) Lagdelingssosiologien vektlegger symbolverdien og prestisjen i hvorfor ulikheten er oppstått. Forskjellene som oppstår er normativt bestemte Lagdelingssosiologien er i slekt med klasseanalysen

Klasseanalyse Funnet opp av Max Weber En klasse deler de samme livssjansene Kjønn, status, makt og rase medbestemmende for livssjansene Klassesituasjonen bestemmes av materiell forsørgelse, sosial posisjon og indre liv Tre klasser ifølge Weber: Besittende klasse, arbeidende klasse og sosial klasse

Klasseteori Funnet opp av Karl Marx Klassene definert etter besittelse eller ikke-besittelse av produksjonsmidler Hoveddistinksjon mellom arbeiderklassen og borgerskapet som er i stadig konflikt Arbeiderklassen skal bevisstgjøres og revolusjonere samfunnet Objektive og subjektive klasser

Klasseanalyse - klasseteori Multidimensjonal Økonomiske, sosiale og psykologiske grunnlaget for sosial ulikhet Endimensjonal Utbytting av arbeiderklassen grunnlaget for sosial ulikhet Funksjonalistisk Konfliktteoretisk Empirisk og deskriptiv Handler om inntektsforskjeller, statusforskjeller og forbruk Analytisk Historiske motsetninger det sentrale

Er klasseanalyse relevant i dag? Noen mener at klassebegrepet er dødt Arbeiderklassen på retrett mens service-klassen øker Vi lever i et postmoderne samfunn Forbruk og konsum betyr mer for identiteten enn plassen i produksjonen Andre mener at klassebegrepet er viktig Ulikheten i samfunnet øker Ulikheten mellom samfunnslag er systematisk Ulikheten mellom samfunnslag reproduseres

4 spørsmål (jfr. Scott) Hvordan skal klasser inndeles? Gir enkelte klasser bedre livssjanser? Er klassene også sosiale klasser? Er vi klassebevisste?

1: Hvordan klassifiseres klasser? Avhenger av hvilken teoretisk tradisjon man velger Avhenger av hva man ønsker å måle: Eksempelvis kapitalistisk økonomi, historiske endringer, kollektiv handling, levekår, konsum, helse, eller identitet Wright og Goldthorpe har hvert sin inndeling Begge benytter økonomiske kriterier Tre hovedkategorier hos begge: De som selger sin arbeidskraft, de som kjøper arbeidskraft og de ”selvbestemmende”

Golthorpes klasseskjema Serviceklassen: I: Øvre serviceklasse (ledere i privat og offentlig sektor, samt eiere med minst 25 ansatte) II: Nedre serviceklasse (funksjonærer på mellomnivå) De mellomliggende klassene: III: Rutinefunksjonærer (kontor, salg og service) IV: Selvstendige - IVa: Eiere med mindre enn 25 ansatte - IVb: Selvstendig næringsdrivende - IVc: Bønder V: Formenn, teknikere Arbeiderklassen: VI: Faglærte arbeidere VII: Ufaglærte - VIa: Ufaglærte arbeidere - VIb: Arbeidere i primærnæringene

2: Gir enkelte klasser større livssjanser? - To eksempler Klassebakgrunn påvirker valg av utdanning som igjen gir andre fordeler Verdier: enkelte klasser verdsetter utdanning høyere Kulturell deprivasjon: Barn fra lavere klasser har lavere ferdigheter sammenlignet med barn fra høyere klasser Ulike klasser har ulik kulturell kapital Høyere klasser har bedre økonomi Helsen varierer mellom klassene Folk fra lavere klasser sliter mer med sykdom og dør tidligere Helseulikhetene i Norge ligger på topp i Europa

3: Er klassene også sosiale? Er klassene bare økonomiske inndelinger eller finner vi menneskelig samhandling innenfor klassene? Mobilitetsstudier benyttes for å undersøke om klassene har et bestemt samhandlingsmønster Tendensen i Norge er at man ofte havner i samme klasse som foreldrene Men klassestrukturen i Norge har endret seg: Mobiliteten har gått oppover Arbeiderklassen på retrett, servicesamfunnet kommer

4: Er vi klassebevisste? Stemmeavgivning ved valg: Tendensen for å stemme etter hvilken klasse man tilhører er synkende i Norge, men den er ikke forsvunnet helt Vi gifter oss på tvers av klassene: bryr vi oss ikke? Klasser spiller muligens en mindre rolle i samfunnskategoriseringen i dag: Mote, livsstil, kjønn og seksualitet har supplementert/erstattet? klasse som kilde til identitet Klassefokusering går på tvers av velferdstanken? Vi lever i et likhetssamfunn Men det er samtidig blitt ”lov” å skille seg ut

Norge – et klassesamfunn? JA Velferdssamfunn: Gir økt konsum som synliggjør forskjellene Klasseposisjonen påvirker livssjansene Systematiske klasseulikheter mht inntekt, formue og innflytelse Ny stor serviceklasse Folks opptatthet av ulik livsstil er en konsekvens av at klasseforskjellene er tilstede NEI Velferdssamfunn: Likhetsideologi Vi velger partnere på tvers av klassene Arbeiderklassen på retrett Livsstil betyr mer for identiteten enn klasse Serviceklassen er ingen reell klasse Ulikheter i samfunnet behøver ikke være relatert til samfunnsklasser