FAØ/VB LU/HiO 2006 Nettsider som sjanger A05 – våren 2006 Fred-Arne Ødegaard, ALU (på basis av materiale fra Vibeke Bjarnø og i samarbeid med Mette E Nergård)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
ISO Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility;
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Hva er blogg? Blogg, eller weblogg (vevlogg), er en internettside der en eller flere personer legger ut informasjon som andre kan kommentere Ofte brukt.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
UBiT - veven
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Sjangere på Internett Nettsider som sjanger Hypertekst som sjanger
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet DK-CLARIN status WP 5.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Kort om html Forelesning feb Noen begreper i tilknytning til internett nettside (webside) (nesten=) hjemmeside = home page = betegnelse som.
Høgskolen i Oslo Lage nettsider Temaperiode 3 – FLU 2.år Eli Gjølstad - Mai 2007
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Citation and reference tools for your master thesis
Digital startpakke kurs 3
Citations and citation databases
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Using nursery rhymes and songs
Citations and citation databases
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Citations and citation databases
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

FAØ/VB LU/HiO 2006 Nettsider som sjanger A05 – våren 2006 Fred-Arne Ødegaard, ALU (på basis av materiale fra Vibeke Bjarnø og i samarbeid med Mette E Nergård)

FAØ/VB LU/HiO 2006 Mål for forelesningen Bidra til bedre forståelse av –Hva internett og nettsider erinternetter –Hvordan nettet fungerer fungerer –Hva som er godt og dårlig (eller se her)godt og dårligher –Forstå litt av dynamikken i utviklingen av internett utviklingen

FAØ/VB LU/HiO 2006 Hvorfor denne forelesningen? Dere skal selv lage nettsiderlage nettsider Dere skal bruke internettbruke Dere trenger å gå litt under overflaten for å forstå nettets egenart Internett er mer og mer sentralt som læremiddel og vi må lære oss å vurdere kvalitet Vi trenger å bevisstgjøres på kildekritikk

FAØ/VB LU/HiO 2006 Sjangre (i) Alle kunstarter forsøkes forstått gjennom sjangerinndelinger –MusikkMusikk –Maleri/bildende kunstMaleri –LitteraturLitteratur –Sjangre handler om å dele inn/kategorisere dele inn/kategorisere

FAØ/VB LU/HiO 2006 Sjangre (ii) Eksempel – litteratur –Sakprosa/fakta – fiksjon –Fiksjon: Drama, fortelling (roman, novelle, eventyr), lyrikk –Sakprosa (eller her)Sakprosaeller her Artikkel, referat, rapport, avhandling, forelesning, intervju, notis, manual, bruksanvisning –I grenseland Essay, nekrolog, dagbok,reiseskildring, reklametekst

FAØ/VB LU/HiO 2006 Sjangre (iii) Wikipedia: Genre is originally a French word meaning "kind", "sort" or "type".French In general there are three types of genre: Those of setting, such as westerns or science fiction;settingwesternsscience fiction Those of mood, such as comedy or horror;moodcomedyhorror Those of format, such as musicals or non-fiction.musicalsnon-fiction Genres are often divided into sub-genres. In literature, for instance, can be organized according to the "poetic genres" and the "prose genres". Poetry might be subdivided into epic, lyric, and dramatic, while prose might be subdivided into fiction and non-fiction. Further subdivisions of dramatic poetry, for instance, might include comedy, tragedy, melodrama, and so forth. This parsing into subgenres can continue: "comedy" has its own genres, for example, including farce, comedy of manners, burlesque, and satire. literature Poetryepiclyric dramaticprose fictionnon-fiction comedytragedymelodramafarce comedy of mannersburlesquesatire

FAØ/VB LU/HiO 2006 Sjangre på nettet Litt historikk En skisse til oversikt Karakteristiske trekk Statistikk Kvalitetskrav Flerkanalstrategi Fremtiden Nettutfordringen: Betalingsmodeller

FAØ/VB LU/HiO 2006 Historikk Visjonen: Vannevar Bush – As we may thinkAs we may think Trinn 1: Nettets grunnlag – tilgang til regnekraft, behovet for kommunikasjon (ARPANET)Trinn 1 Trinn 2: Flere tjenester, en stor struktur (GOPHER) Trinn 3: WWW Trinn 4: Flerkanalstrategier Gjennom nettet skapes det nye former og det brytes grenser.

FAØ/VB LU/HiO 2006 En skisse til oversikt over nettsjangre Nettsteder Portaler e-post Nyhetsgrupper og konferanserNyhetsgrupper Aviser Startsider Leksika/oppslagsverkerLeksikaoppslagsverker Søkemotorer (og denne)Søkemotorerdenne Chat Blogs (eller Wired)BlogsWired Fagstoff Utdanning og læring på nett Litteratur og fortellinger på nett (se også her)Litteraturfortellingerher Nettspill Fildeling/Peer-to-peer/BitTorrent

FAØ/VB LU/HiO 2006 Leksika og oppslagsverker Kampen om norsk leksikon på nett Encyclopedia Britannica ( Fenomentet Wikipedia (

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om nettsteder og portaler Det klassiske informasjonsstedet Home Page (Wikipedia): The site an internet browser first visits when openedinternet browser Portal (Wikipedia): Portals typically provide personalized capabilities to their visitors.

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om e-post Vår tids korrespondanse? De fleste av oss skriver færre tradisjonelle brev, men vi skriver epost – eller hva? Hvordan skriver vi e-post Hvem skriver e-post Fenomenet SPAM Moderne e-post-problemer: Hva får lese hva i din postkasse? Foretrekker ungdommen SMS og chat? Donald Knuth: I have been a happy man ever since January 1, 1990, when I no longer had an address. I’d used since about 1975, and it seems to me that 15 years of is plenty for one lifetime. Computing Reviews April 2004 ( faculty.stanford.edu/~knuth/em ail.html)

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om nyhetsgrupper Hva er ”news”? Verktøy/alternativer for Internett/programmer/ Nyhetsgrupper etc For eksempel: news.online.no eller nntp-oslo.uninett.no En spesiell og ofte glemt verden av nyhetsgrupper

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om aviser og nyhetsmedier Se for eksempel : om/ eller eller eller eller alle de norske avisene om/ Hva betyr denne nettilgangen? Papirutgavene får reduserte opplagstall? Kommunikasjonen med leserne er ofte overveldende

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om startsider Se for eksempel Eller mepage.com som et helt nytt fenomen mepage.com

FAØ/VB LU/HiO 2006 Søkemotorer Fenomentet Google ( Hva betyr det å ”google” – fremfor å slå opp/legge inn adresser selv? Det norske Fast!

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om Chat mIRC – chat’ens mor MSN – Når Microsoft kom inn Og ”alle” aviser har det

FAØ/VB LU/HiO 2006 Blogs Hva er blogging? Erik Newth om blogging blogging

FAØ/VB LU/HiO 2006 Fagstoff

FAØ/VB LU/HiO 2006 Utdanning og læring på nett

FAØ/VB LU/HiO 2006 Litteratur og fortellinger på nett Se her, for eksempel: Eller her:

FAØ/VB LU/HiO 2006 Nettspill Her? Eller her? Eller her?

FAØ/VB LU/HiO 2006 Hva er de viktigste karakteristika ved nettet? Hyperstrukturer Tilfanget – ”information at your fingertips” Personlig publisering – alle kan være leverandører Universell tilgang Forretningsmodell: Det store ”spleiselaget”

FAØ/VB LU/HiO 2006 Hyperstrukturer – typisk struktur Hvordan leser og forstår vi denne figuren?

FAØ/VB LU/HiO 2006 Hyperstrukturer – lineær struktur Hvordan leser og forstår vi denne figuren?

FAØ/VB LU/HiO 2006 Hyperstrukturer – klassisk feedback Hvordan leser og forstår vi denne figuren?

FAØ/VB LU/HiO 2006 Hyperstrukturer – LCPP* *LCCP: Learner Controlled Parallell Path Branching

FAØ/VB LU/HiO 2006 Om å forstå hyperstrukturer i undervisningen Behaviourisme (Skinner) – stimuli og respons Konstruktivisme (Piaget) – stimulering og valg Sosial konstruktivisme (Vygotsky) – veiledning og valg

FAØ/VB LU/HiO 2006 Statistikk Tilgang: –Hvem har tilgang? Bruk: –Hvor mye tid bruker folk på nettet? –Hva brukes nettet til? Innhold –Hva finnes? –Betalingsmodeller?

FAØ/VB LU/HiO 2006 Kvalitetskrav – hva karakteriserer gode nettsteder? Kildekritikk –Produsent? –Oppdatert? Forhold til målgruppe Universell tilgang Skolens rolle i forhold til kvalitetsvurdering og kildekritikk (kan skolen supplere ”gutteromskompetansen”?) Poeng: Det er helt avgjørende at det er mulig å vurdere kvaliteten og at leseren vet hvordan kvalitet kan vurderes

FAØ/VB LU/HiO 2006 Kvalitetskrav(ii) Hentet fra: (Saint Louis University, USA) Eight basic types of website purposes: –Personal with biographic data, often called "vanity pages" –Promotional to sell a product –"Current" to provide extremely up-to-date information, as for newspapers' sites –Informational to share information on a particular topic or hobby –Advocacy/persuasive as propaganda to convert you to particular point of view –Instructional to teach a unit or course of study; –Registrational to register for courses, information, and/or products, accumulate a database of, and simplify communication with, registrants –Entertainment!

FAØ/VB LU/HiO 2006 Kvalitetskrav(iii) Characteristics of 5 types * (outside links): personal –Hvem er ansvarlig, autoritet, kvalifikasjoner, verifiserbarhet, objektivitet, oppdatert, ferdig eller ”under construction” business/marketing news informational advocacy *Samme kilde som foran

FAØ/VB LU/HiO 2006 Flerkanalstrategi Ikke bare PC: –Mobilen – internett er i ferd med å få konkurranse –TV – behovet for mer stabile driftsomgivelser

FAØ/VB LU/HiO 2006 Fremtiden Se for eksempel her: Om semantisk web Om topic maps Vi er ikke ferdig!