Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
OBSERVASJON.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hvordan skrive en god utredning?
OBSERVASJON AV AKTØRER
Hva er en artikkel?.
Aksjonsforskning.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Naturfag i sommerferien?
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Malverk intern produktopplæring
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:

VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Aggression Replacement Training
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Konkurrenceevne og globalisering 10. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Nytte og efterspørgsel 3. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Produktion og udbud 4. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Forskningsopplegg og metoder
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Observasjon og kartlegging av barns språk
Forkurs System.
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Hva menes med naturmangfold?
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo Feltarbeid Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo

Introduksjon Hensikt: gjøre en feltstudie ved hjelp av observasjon for å kartlegge risikofaktorer for farer og skader Nytte: trening i å anvende observasjon og sjekkliste som metode for å beskrive en eller flere situasjoner og objekter

Rammer 2 timers forelesning 3 timers feltarbeid fremlegg i plenum

Observasjon åpen observasjon skjult observasjon observasjon er en måte å iaktta på i observasjon som metode kan en bruke flere sanser samtidig: syn, hørsel, lukt, smak det er ikke mulig å observere/registrere alt, vi er nødt til å være selektive utvelgende

OBSERVASJON Vi har mange begrensninger i vår evne til å iaktta systematisk handlingsobservasjon skiller seg fra den vanlige hverdagsobservasjonen ved å: systematisere observasjonen gjøre observasjonen på et bestemt tidspunkt

Observasjon Systematisk observasjon betyr å: utføre observasjonen på en bestemt måte registrere resultatene umiddelbart redusere subjektive forhold sammenlikne/diskutere egne funn med medstudenters resultater ha som mål å komme til et felles resultat når dette er viktig

Problemstilling en problemstilling kan utarbeides før feltarbeidet en problemstilling kan formes under feltarbeidet/observasjonen en problemstilling kan utarbeides etter observasjonen en problemstilling kan utformes som et spørsmål eller som en påstand (hypotese)

Fokus Hvor skal fokus være fokus kan være på en situasjon fokus kan være på en bestemt handling fokus kan være på en person(er) fokus må alltid være spesifikk

Observasjonsskjema en observasjonsguide kan utarbeides før feltarbeidet en observasjonsguide kan utarbeides etter feltarbeidet en observasjonsguide kan være åpen eller mer speisfikk

Sjekkliste sjekkliste kan brukes istedenfor observasjonsguide sjekklister er ofte standardisert sjekklister for spesielle formål er ofte publiserte trykksaker (sjekkliste for risikofaktorer i barnehage, bedrift, landbruk osv)

Resultatene hvilke funn velger du å fremstille hva betyr funnene fra undersøkelsen hva vil du foreslå funnene skal brukes til hva har dette feltarbeidet dreiet seg om

Fremlegg i plenum hver gruppe har 10 minutter til presentasjon fra feltarbeidet hvor foregikk observasjonen hvor lang tid ble brukt hva var fokus hva ble resultatet hvordan ble teori brukt hva lærte du av feltarbeidet

Spørsmål til fremlegg gjør rede for fremgangsmåte gjør rede for påliteligheten av funnene gjør rede for forslag til tiltak gjør rede for tanker om gjennomføring av tiltak