Fjernsyn, radio, dagspresse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Barns rettigheter - personvern
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
12. Oppsummering.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk
SSBs fjernvarmestatistikk
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Elektronisk forretningsdrift
Sosiologi i barnehagen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Læringsteorier En første oversikt.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Utviklingspsykologi Status og framtid
Læreplanen Historie Vg2.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Definere og velge hovedmål og delmål
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Å forklare sosiale fenomener
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Temakveld Nettvett og spill.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Cecilie Thun og Katrine Fangen
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
Statistikk Dette er Norge
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Vi er nærmere en løsning …….
Framveksten av mediesamfunnet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hvem stemmer på hvilke partier?
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

Fjernsyn, radio, dagspresse Barn og massemedier Hva er spesielt med massemedier? organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon Budskap som produseres og spres slik at store grupper mottar samme budskap på tilnærmet samme tid. (Basert på Pax, 1993) De tre "viktigste” Fjernsyn, radio, dagspresse

Hva er spesielt med massemedier (forts.) Felles kjennetegn: Når ut til omtrent hele befolkningen hver dag. Forforståelse v.s. Forskningen Når det gjelder barns forhold til masesmedier: Alle har oppfatninger de er sikre på Hva sier forskningen? Et viktig hovedtrekk - at medienes påvirkning ikke er entydig

Modeller for mediepåvirkning Stimulus - Respons Stimulus - "organisme" - Respons Modeller m. fler mellomliggende faktorer. 2-stegshypotesen Mediepåvirkning virker bedre dersom budskapet formidles videre via "opinionsledere” Egenskaper v. mottaker eller innhold svekker eller forsterker virkningen Grunnlag for (perseperer) hva vi legger merke til, hva vi oppfatter ved det vi hører, ser, leser Ulike sosiale erfaringer, hvem vi er, omgivelsene rundt oss Slike forhold gjør at vi f. eks. ser hendelser på forskjellige måter (tolker verden på forskjellige måter, konstruerer verden på forskjellige måter)

Kritikk av den lineære modellen Sjelden påvist direkte sammenhneng Reflekterer en forutinntatt modell Naturvitenskaplig tenkemåte Som innen medisin eller ernæringsfysiologi Holder derfor ikke når det gjelder beskrivelser av massemediers påvirkning på barn.

En holistisk (helhetlig) tilnærming Grunnlaget. Generell sosialiseringsgteori "Litt etter litt å involvere seg i en kultur" (Werner, 1994: s. 17, forenklet). Handler om forholdet mellom individ og samfunn Barnehagen: At vi overtar ideer, arbeidsmåter som er vanlige Gjelder barn og voksne (hele livet)

En holistisk (helhetlig) tilnærming (fig.) Werner (1994)

Barn og medier? tenk sosialiseringsteori! Innhold, Instans, Prosess Mead vektlegger prosessen (feedback (interaksjon) og identitetsproduksjon). Det "sosiale selvet". Selvoppfatningen dannes ved andres oppfatning av oss. Trevarthen Personlig kommunikasjon langt mer effektiv enn via TV-skjermen Når blikkontakten (gjensidigheten) manglet - fungerte kommunikasjopnen barn-mor dårligere

3 virkeligheter?

Mot en mediediedaktikk?

To hovedmodeller i forskningen Modell som legger vekt på effekter og bruk Hva gjør medier med menneskene? Hvordan påvirker mediene menneskene Hva gør menneskene med mediene? Hvordan påvirker menneskene sin egen kommunikasjonssituasjon Modell som legger vekt på produksjon av mening Ulike tolkninger, ikke påvirkning Illustrasjon av de to modellene

Mediebruk og passivitet. Er barna mer passive i dag p. g. a Mediebruk og passivitet. Er barna mer passive i dag p.g.a. ny medieteknologi?

(Forts. -fig.)

Kommentarer "Hva slags medier?", heller enn "passive barn?” I stedet for frykt for endring fra aktive til passive barn, må vi heller se nærmere på endringer i mediebruken! (Tabell - mediebruk)

Litt mediestatistikk Internett: SSB-artikkel om informasjonssamfunnet http://www.ssb.no/vis/emner/07/02/30/medie/sa42/art-2001-03-26-01.html SSB-artikkel om informasjonssamfunnet http://www.ssb.no/vis/magasinet/norge_verden/art-2001-04-03-02.html

Forts. Norsk mediebarometer http://www.ssb.no/vis/emner/07/02/30/medie/sa53/oversikt.html http://www.ssb.no/vis/emner/07/02/30/medie/sa42/art-2001-03-26-01.html

Barns tidsforbruk og ulike massemedier - gammel statistikk - viser den fortsatt gyldige tendenser?

Barns tidsforbruk - TV (småbarna)

Konsekvenser av økt medietilbud (og variasjon)? Virker økende på forskjellen mellom generasjoner? Økt forskjell mellom de som mestrer teknologien og de som ikke gjør det?

Kjønn og medier Idrett Boklesing Mindre grad av kjønnsforskjell Større grad av kjønnsforskjell I tradisjonelt kjønnsrollemønster, er dette et klassisk skille mellom jenter og gutter (Guttene glade i teknologi)

Kjønn og medier (forts.) Jentene leser bøker

Andel boklesere og minutter brukt til boklesing en gjennomsnittsdag, etter kjønn 1991-1995. Bearbeidet etter tabell 15 i Norsk mediebarometer 1995, Statistisk sentralbyrå, i % http://www.ssb.no/www-open/statistikk_etter_emne/07fritid/sa12/tab.html

Undersøkelse fra 1970-åra Jo mer barna så på T.V, desto mer tradisjonelle kjønnsrolleoppfatninger utviklet de. Senere svenske undersøkelser: T.V. virker motsatt på jenter og gutter Virker negativt på jenters selvfølelse Positivt på gutters

Undersøkelse fra 1970-åra (forts.) Antatt forklaring Mennene fortsatt nesten alltid ledende roller eller hovedroller Både i film og i samfunnet generelt

Det kommersialiserte barnet http://www.pageantwin.com/ Det arbeidende barnet Barneprostitusjon Barnepornografi Linker til skjønnhetskonkurranser

(forts.) Det postmoderne barnet? Hvor ble det av skillet mellom voksen og barn http://www.universalroyalty.com/photogenic_contest.htm http://www.pageantcenter.com/pageantsopening.html