Treningslære Et fag på idrettslinja.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Styrke Sidene i læreboka.
Løpeteknikk - Økt fart, færre skader.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
”Til Start” Treningsprogram for unghest
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
13 Lese fra dataskjerm.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sone 1 (aerob) % av makspuls, lav intensitet
Lilandspeiderne Informasjon.
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
- Hovedrolle eller birolle
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Egentreningsprosjekt 9 klasse Uke 9, 10, 11 og 12
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Ironman Testbatteriet
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
LØS OPP KONTORMUSKLENE.
BASISTRENING TJENSVOLL FK JENTER
Treningslære Et fag på idrettslinja.
Testing Testing Den ultimate sykkeltesten - Alp dues under timen! Pantani har rekorden på 28 minutter.
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Muntlige presentasjoner
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Forekomst av Diabetes.
Bruk pulsklokke når du trener
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
I dag snakker vi om psykiske problem:
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Sommerbane 2013 – fast oppsett
HURTIGHET TJENSVOLL FK JENTER
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fysisk aktivitet.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
MINDE – FORSLAG TIL EGENTRENING I FERIEN 1. HA DET KJEKT MED FOTBALLEN! Det å spille og trene fotball skal være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Muskelstyrke blir definert som den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft. Styrketrening.
Styrketrening Muskelstyrke blir definert som den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Utskrift av presentasjonen:

Treningslære Et fag på idrettslinja

Treningslære Hva lærer du i et slikt fag? Svar på følgende: Kom med minst 5 forslag

Noen eksempler på spørsmål vi stiller oss i treningslæra

Petter Northug, hvorfor har han blitt så god? - Hvordan trener han? - Hvor mye trener han? - Hva spiser han? - Hva skjer i kroppen når han går 50 km på ski? Hva tror dere?

Hva med deg? Hvordan trener du? Hvordan bør du trene for å bli bedre? Hva skjer i din kropp?

Læreplan i treningslære har fire hovedpunkter

Læreplan i treningslære 1. Hvordan trene best mulig?

Læreplan i treningslære 2. Hvordan planlegge god trening?

Læreplan i treningslære 3. Hva skjer i kroppen når vi trener? Hvordan er kroppen bygget opp og hvordan den fungerer?

Læreplan i treningslære 4. Hvordan trene og leve for å ha best mulig helse?

Du vet nå litt om hva treningslære er! Svar på følgende: 1. Hvorfor mener du at et fag som treningslære er viktig? 2. Hvem har glede av å kunne noe om treningslære? Hvorfor?

I det følgende kommer noen mer konkrete eksempler på hva du lærer i faget treningslære

Eksempel på hva du lærer om i treningslære Hva skjer når du trener? Hvorfor blir man egentlig i bedre form av å trene? Forsøk å svare på spørsmålet!

Dette skjer når du trener Kroppen er enormt dyktig til å tilpasse seg. Ved trening belaster du kroppen Kroppen forstår at ”jeg må tilpasse meg slik at jeg takler disse belastningene neste gang de kommer”. I treningslæren lærer vi om hvordan denne tilpasningen skjer.

Forsøk å forstå figuren

Før begynner treningsøkten har du et utgangsnivå Under trening belaste kroppen og den brytes ned. (kanskje motsatt av hva man skulle tro?) Etter trening bygges kroppen opp igjen, til et litt høyere nivå en før vi startet.

Eksempel på hva man lærer om i treningslære Hva kan vi lære av de aller beste?

Noen er helt ekstremt gode !

Hva kan vi lære av disse? Petter Northug, Marit Bjørgen, Thor Hushovd, Aksel Lund Svindal, Olav Tufte, Susanne Pettersen, Gro Hammerseng, Patrick Thoresen, Christina Vukicevic, Moa, Andreas Torkildsen, Ole Einar Bjørndalen, Anders Jackobsen, Gunn Rita Dahle, Therese Johaug, Aleksander Dale Oen, Ingvild Måkestad, Eirik Verås Larsen, mm

Hva kjennetegner de som er aller best? Svar på spørsmålet: Hva kjennetegner de som er aller best? Skriv minst 5 punkter!

Dette er felles for de aller best: Trener riktig og mye Har kunnskap om trening Tåler å ha det vondt på trening Takler stort press. Har stor vinnervilje

Dette er felles for de aller best: De har trent slik at de nå har det som trengs i sin idrett når det gjelder: Utholdenhet Styrke Spenst Hurtighet Koordinasjon

Eksempel på hva du lærer om i treningslære Utholdenhetstrening Utholdenhet handler om evnen til å arbeide hardt (f.eks løpe, gå på ski, sykle, spille ball etc) over lengre tid.

Utholdenhet Maraton stiller ekstreme krav til utholdenheten. Det er å løpe 42 km så fort du klarer. I 2008 løp Haile Gebrselassie fra Etiopia maraton i Berlin og satte verdensrekord med tiden 2.03.57 Se klipp http://www.youtube.com/watch?v=j_Yk1xeSLRk

Se klippet og tenk over at han er allerede har løpt distansen fra Oslo til Drammen!!! http://www.youtube.com/watch?v=j_Yk1xeSLRk

Hastigheten tilsvarer 10,6 sek på 60 m gjennom hele løpet!!! Hvor lenge klarer du å holde denne hastigheten?

Utholdenhet I treningslæren lærer du om Hvordan noen kan bli så gode! Hva vi selv kan gjøre for å forbedre oss litt.

Utholdenhet Noen som har vært enormt slitne? Hvordan var det? Fortell! Klikk her for å se andre som har opplevd det samme. http://www.youtube.com/watch?v=ZqXRCQHNq4Q&feature=related OL for kvinner i LA 1984

Utholdenhet I treningslæren får du svar på spørmåene: Hvorfor inntreffer dette? Hva skjer i kroppen når slikt oppstår? Hvordan unngå dette? Forsøk svare på det over!

Eksempel på hva du lærer om i treningslære Styrketrening Styrke er: Evne en muskel/ muskelgruppe har til å utvikle kraft

Styrke Trenger du dette i din idrett?

Styrke Bodybuilderen: Bygger muskler kun for å ha store muskler - ikke for å drive en aktivitet. De store musklene er stort sett i veien, fordi de er så store. Musklene hemmende i nesten all bevegelse!

Styrke I treningslære lærer vi om funksjonell styrke

Styrke Ronaldo trenger en sterk i kroppen for Vinne kroppsdueller Tåle taklinger Være eksplosiv Skape store akslerasjoner mm

Styrke Ringer i turn er en idrett som krever stor styrke, se bare her: http://www.youtube.com/watch?v=t_HREylQ-88 Styrken her er funksjonell Utøveren trenger sine sterke muskler for å utføre øvelsene i ringene.

Stryke Svar på følgende: Hva trenger du av styrke i din idrett? Hvorfor trenger du det? Hvordan kan du trene deg opp til å bli sterkere?

Styrke Kan du navn på noen muskler? Sett navn på ”muskelmannen” på utdelt ark

Styrke Når en muskel jobber, trekker den seg sammen. Dvs. muskelen blir kortere! Hvilke bevegelser tror du de forskjellige musklene kan utføre? Elevøvelse: Reis deg opp og forsøk å bruke hver og en av musklene på tegningen.

Eksempel på hva du lærer om i treningslære Koordinasjon

Eksempel på hva du lærer i treningslære Koordinasjonstrening Elevøvelse: Hold på nesa med venstre hånd. Bruk pekefinger og tommel. Sett deretter høyre hånd på venstre øreflipp. På signal fra lærer: Bytt side! Og bytt igjen! I en bevegelse skal du altså flytte høyre hånd fra øreflipp til nesa, venstre hånd flyttes fra nese til høyre øreflipp

Koordinasjon Elevøvelse (forts) For å gjøre øvelsen vanskeligere: Bytt fortere Vri på hodet fra høyre til venstre hver gang du flytter hendene

Koordinasjon Øvelsen illustrerer litt av hva som menes med koordinasjon: Evnen til å samordne bevegelser i forhold til hverandre og til omgivelsene

Ulike former for koordinasjon Øye –hånd koordinasjon

Ulike former for koordinasjon Øye – fot koordinasjon

Ulike former for koordinasjon Balanse

Ulike former for koordinasjon Rom- orientering

Ulike former for koordinasjon Tilpasset kraftinnsats

Ulike former for koordinasjon Rytme

Koordinasjon Elevoppgave: Ta for deg en idrett du driver eller liker veldig godt. På hvilken måte kreves det koordinasjon i denne idretten? Skriv ned minst 3 punkter

Eksempel på trening - koordinasjon Koordinasjonstrening med enkel midler http://www.youtube.com/watch?v=DKi5kPydn9I Koordinasjonstrening med avanserte hjelpemidler: http://www.youtube.com/watch?v=e7qcGgtWyaE&feature=related Elevoppgave: Hvilke typer koordinasjon trenes her?

Eksempel på hva du lærer i treningslære Spenst

Hvor høyt hopper du? Test deg selv - men sjekk denne først: http://www.youtube.com/watch?v=WVZ3ZcorTF0 ”Sergant test” Stå sidelengs inntil en vegg, ha et kritt i hånda. Løft armen så høyt du klarer og merk av med krittet. Ta sats og hopp, merk av så høyt du klarer Mål avstanden mellom de to merkene.

Eksempel på trening - spenst Her er noen måter å trene spenst på http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/spenst/video/handball_spenstoevelser/page5170.html   (Skrolle deg nedover til ”generelle spenstøvelser” nesten helt nederst på siden, til høyre)

Treningslære - oppsummering Svar på spørsmålene: Hva vet du om treningslære er nå? Hva har du lyst til å lære mere om når det gjelder trening?

Oppsummering Hvordan trene for å bli best mulig når det gjelder: Treningslære handler om: Hvordan trene for å bli best mulig når det gjelder: Styrke Spenst Utholdenhet Koordinasjon Hurtighet etc 2. Hvordan du kan planlegge treningen slik at den blir best mulig

Oppsummering Treningslære handler om: 3. Hva som skjer i kroppen når vi trener Hvordan kroppen er bygget opp og hvordan den fungerer. 4. Hvordan trene og leve for å ha best mulig helse.

Elevoppgave Lage en treningsøkt som er passe for deg og som du skal gjennomføre. Opplegget skal vare i 30 - 40 minutter, husk minst 10 min oppvarming! Lag innholdet motiverende og morsomt, med øvelser som du liker. Du kan velge om du skal trene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, koordinasjon eller bevegelighet. Du kan også lage en økt hvor du jobber med en teknikk i en idrett du liker. Jobb gjerne to og to. Når opplegget er ferdig går du ut og gjennomfører det du har planlagt. Her finner du god hjelp: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/page3460.html