E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Utfordringer i bransjen
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Den ideelle kommunesammenslåing
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Nasjonal Transportplan
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Informasjonsmøte Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.


Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Maridalen – gang-sykkelveg
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
KVU for kryssing av Oslofjorden
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Områderegulering for Øvre Sem
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig Innsigelsesbefaring 28.01.2014 E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig 28.01.2014

Disposisjon E16 Skaret - Hønefoss Planprosessen til nå Konsekvensutredningen og Vegvesenets anbefaling Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Høring/offentlig ettersyn av forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning Oversikt over innsigelser Statens vegvesens innsigelser 28.01.2014

Bakgrunnen for planleggingen E16 Skaret - Hønefoss Bakgrunnen for planleggingen St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010 – 2019: […]strekningen mellom Skaret og Hønefoss har svært variabel standard. Det foreligger ingen konkrete planer for utbygging av denne strekningen. Regjeringen legger derfor opp til at det i løpet av perioden 2010 – 2013 blir utarbeidet planer for strekningen […] (s. 235) Trafikkbelastningen tilsier at E16 bør bygges ut til firfelts veg på hele strekningen Oslo – Hønefoss (s. 236) 28.01.2014

Planprosessen til nå E16 Skaret - Hønefoss Planleggingen påbegynt i 2007, men stoppet tidlig i 2008. Ny oppstart ved årsskiftet 2009/2010 som følge av NTP 2010 - 2019 Planoppstart varslet 15.02.2010 Vegvesenet sendte forslag til planprogram til kommunene 10.05.2010 Planprogrammet fastsatt i Ringerike kommunestyre 31.03.2011 og i Hole kommunestyre 11.04.2011 Forslag til kommunedelplan og konsekvensutredning i tråd med fastsatt planprogram sendt kommunene 14.12.2012 28.01.2014

Planprosessen til nå E16 Skaret - Hønefoss Konsekvensutredningen omhandler alle 29 alternativ som er med i det fastsatte planprogrammet Hvor kom alternativene fra? Vegvesenet begynte med rød korridor (nær dagens veg) (15 alternativ) Grønn korridor kom fra et idéseminar i 2007 (4 alt.) Blå korridor kom som en kombinasjon av grønn og rød korridor (4 alt.) Gul korridor kom med etter krav fra Fylkesmannen i Buskerud (4 alt.) Rosa korridor er utredet for å undersøke om redusert standard kunne gi lavere kostnader og færre miljøulemper (4 alt.) Stor bredde i utredningen 28.01.2014

Konsekvensutredningen E16 Skaret - Hønefoss Konsekvensutredningen Flere alternativ gir positiv netto nytte for prissatte konsekvenser. Forenklet sagt betyr dette at beregnet økonomisk nytte av redusert reisetid, reisekostnad og ulykkeskostnad er større enn beregnede kostnader til bygging, drift og vedlikehold av vegen for disse alternativene Alle alternativ for ny veg medfører betydelige negative miljøkonsekvenser. Særlig store konsekvenser innenfor disse temaene: Naturmiljø (inngrep i vernede naturområder med Ramsar-status) Beslag av dyrket mark Kulturmiljø Landskapsinngrep 28.01.2014

Statens vegvesen varsler innsigelse mot i alt 27 alternativ. E16 Skaret - Hønefoss Vegvesenets anbefaling i konsekvens-utredningen Statens vegvesen varsler innsigelse mot i alt 27 alternativ. For åtte alternativ begrunnes innsigelsen med kostander (A12a, A12b, A2c, A2e, A2f, A3c, A3e og A3f) For to alternativ begrunnes innsigelsen med trafikksikkerhet (B13d og C13d) For resten, i alt 17 alternativ, begrunnes innsigelsen både med kostnader og trafikksikkerhet Statens vegvesen varslet innsigelse mot i alt 27 alternativ. For åtte alternativ begrunnes innsigelsen med kostander (A12a, A12b, A2c, A2e, A2f, A3c, A3e og A3f) For to alternativ begrunnes innsigelsen med trafikksikkerhet (B13d og C13d) For resten, i alt 17 alternativ, begrunnes innsigelsen både med kostnader og trafikksikkerhet 28.01.2014

Vegvesenets anbefaling i konsekvensutredningen E16 Skaret - Hønefoss Vegvesenets anbefaling i konsekvensutredningen Vegvesenet anbefalte alternativ A1a i grønn korridor: Alternativet kommer best ut av den samfunnsøkonomiske analysen. Betydelige negative miljøkonsekvenser, men stor prissatt nytte (særlig reisetid og reisekostnad) på 2,19 milliarder kr vurderes å oppveie miljøkonsekvensene Lavest investeringskostnad blant løsningene med fullverdig firefeltsstandard Gir god trafikksikkerhet Vegvesenet aksepterte Alternativ A1b i blå korridor: Kommer nest best ut i den samfunnsøkonomiske analysen. Betydelige negative miljøkonsekvenser, men stor prissatt nytte på 1,43 milliarder kr vurderes å veie opp miljøkonsekvensene 28.01.2014

Politisk førstegangs-behandling Hønefoss E16 Skaret - Hønefoss Politisk førstegangs-behandling Politisk førstegangsbehandling i Formannskapet i Ringerike og Plan- og miljøstyret i Hole 22.01.2013. Vedtak: Planforslag for alternativ A1a, A12a (grønn korridor), A1b og A12b (blå korridor) og konsekvensutredning skal på høring/offentlig ettersyn Det vil si: kommunene tok med alternativ A12a og A12b i tillegg til alternativene Vegvesenet hadde anbefalt og akseptert Vik Rørvik 28.01.2014 Skaret

Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Hønefoss E16 Skaret - Hønefoss Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Skaret – Rørvik: Firefeltsveg med fartsgrense 100 km/t i og nær dagens E16 Ingen innsigelser Rørvik – Hønefoss Firefeltsveg med fartsgrense 100 km/t Innsigelser Vik Rørvik 28.01.2014 Skaret

Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Hønefoss Styggedalen E16 Skaret - Hønefoss Hvervenmoen Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Norderhov Grønn og blå korridor like Rørvik – Bymoen: Bru over Kroksund Alt. 1: Kort tunnel Kroksund – Gjesval (0,7 km), kryss på Smiujordet, veg i dagen til Bymoen Alt. 12: Lang tunnel Kroksund – Kjelleberget (3,2 km), kryss ved Kjelleberget, veg i dagen til Bymoen Storelva Juveren Helgelands- moen Lamyra Steinssletta Bymoen Steinsfjorden Kjelleberget Vik Smiu- jordet Gjesval Kroksund Tyrifjorden Rørvik 28.01.2014

Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Hønefoss Styggedalen E16 Skaret - Hønefoss Hvervenmoen Alternativene som var på høring/offentlig ettersyn Norderhov Storelva Juveren Frok Grønn og blå korridor ulike Bymoen – Styggedalen: Grønn korridor (alt. a): Veg i dagen til Helgelandsmoen, kryss på Helgelandsmoen, bru over Storelva, veg i dagen til Styggedalen Blå korridor (alt. b.): Veg i dagen Bymoen - Mo, tunnel Mo – Frok (1,5 km), veg i dagen sør for Hvervenmoen til Styggedalen, halvt sørvendt kryss ved Hvervenmoen Helgelands- moen Lamyra Mo Steinssletta Bymoen Steinsfjorden Kjelleberget Vik Smiu- jordet Gjesval Kroksund Tyrifjorden Rørvik 28.01.2014

Høring/offentlig ettersyn – oversikt over innkomne merknader E16 Skaret - Hønefoss Høring/offentlig ettersyn – oversikt over innkomne merknader Høring/offentlig ettersyn ble gjennomført i perioden 25. januar – 14. mars 2013 Det kom inn 81 merknader som fordelte seg slik: Statlige instanser: 3 Fylkesmannen i Buskerud og NVE – med innsigelser Jernbaneverket – med innsigelser Riksantikvaren – med innsigelser Kommunale og fylkeskommunale instanser: 2 Bærum kommune Buskerud fylkeskommune Organisasjoner og bedrifter: 28 Privatpersoner: 48 28.01.2014

Høring/offentlig ettersyn E16 Skaret - Hønefoss Høring/offentlig ettersyn Vegvesenet har oppsummert og kommentert alle merknader i en egen rapport Rapporten ble sendt kommunene 1. oktober 2013 Rapporten ligger på prosjektets internettside http://www.vegvesen.no/Europaveg/ e16buskerud 28.01.2014

Innsigelser – en oversikt E16 Skaret - Hønefoss Innsigelser – en oversikt Korridor Alternativ Instans Fylkes­mannen i Buskerud NVE Riks­antikvaren Jernbane­verket Statens vegvesen   A1a Verne­områder Naturmangfold Kultur­landskap Beslag av dyrket mark Vassdragsmiljø og elvelandskap Kulturminner, kulturmiljø og kulturlandskap Krever felleskorridor for veg og jernbane A12a Kostnader (investering, drift og vedlikehold) A1b A12b Natu­rmangfold 28.01.2014

E16 Skaret - Hønefoss Innsigelsene på kart Fylkesmannen i Buskerud Styggedalen E16 Skaret - Hønefoss Hvervenmoen Innsigelsene på kart Norderhov Storelva Juveren Frok Fylkesmannen i Buskerud Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) Riksantikvaren Statens vegvesen Jernbaneverket: Gjelder hele strekningen Rørvik – Hønefoss (Styggedalen), ikke kartfestet Helgelands- moen Lamyra Mo Steinssletta Bymoen Steinsfjorden Kjelleberget Vik Smiu- jordet Gjesval Kroksund Tyrifjorden Rørvik 28.01.2014

Vegvesenets innsigelser E16 Skaret - Hønefoss Vegvesenets innsigelser Vegvesenets innsigelser som ble varslet i konsekvensutredningen står ved lag Vegvesenet har innsigelser mot alternativ A12a i grønn korridor og alternativ A12b i blå korridor, dvs. alternativene med lang tunnel (3,2 km) fra Kroksund til Bymoen Innsigelsene er begrunnet med at tunnelen blir for kostbar å bygge, drifte og vedlikeholde. Mens byggekostnadene er en engangskostnad, utgjør drifts- og vedlikeholdskostnadene løpende utgifter i hele prosjektets levetid. Det er mange ganger dyrere å drifte og vedlikeholde veg i tunnel enn veg i dagen. Midlene til drift og vedlikehold av veger er begrensede. Vegvesenet er betenkt med hensyn til å bygge mange og lange tunneler fordi det binder opp så store midler til drift og vedlikehold. Vedlikeholdsetterslepet på norske veger er som kjent betydelig. Vegvesenet anbefaler fortsatt alternativ A1a i grønn korridor og aksepterer alternativ A1b i blå korridor 28.01.2014

Kostnad beregnet i konsekvensutredningen E16 Skaret - Hønefoss Kostnader Korri-dor Alternativ Kostnad beregnet i konsekvensutredningen A1a (kort tunnel) 4,63 milliarder kr A12a (lang tunnel) 5,46 milliarder kr A1b (kort tunnel) 4,81 milliarder kr A12b (lang tunnel) 5,64 milliarder kr Kostnadene ble beregnet i 2012 Usikkerhet den gang: 25% 1. januar 2013 ble momsreglene endret, «vegfritaket» forsvant. Generelt anslått å gi en kostnadsøkning på 12% Grunnundersøkelser gjort i etterkant av konsekvensutredningen viser mindre fjell enn antatt. Lang tunnel vil derfor bli dyrere enn beregnet i konsekvensutredningen. Det betyr at kostnadsforskjellen mellom kort og lang tunnel blir større enn vist i konsekvensutredningen 28.01.2014