Nulltoleranse for mobbing

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Veiledning av elever / lærlinger
BEDRE LÆRINGSMILJØ PÅ ILA SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Glitre barnehage.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Læringsmiljø Bunntekst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Samarbeid mellom skole og hjem
Senter for atferdsforskning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kan ikke alle bare være venner da?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Mobbing og atferdsproblemer
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Mobbing, aggresjon & sosial kompetanse Psykolog Egil Launes Mars 2013.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Utvalgte resultater for SVGS
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Hvordan forebygge mobbing?
Nye føringer – nye muligheter
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Utvalgte resultater for SVGS
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velkommen til foreldremøte!
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Psykisk helse.
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Elevenes rettigheter og plikter
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Nulltoleranse for mobbing HANDLINGSPLAN FOR ET GODT LÆRINGSMILJØ OG MOT MOBBING Et verktøy i arbeidet med å gjøre Levangerskolen til et godt sted å lære og et godt sted å være Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal Arbeidet mot mobbing handler først og fremst om å skape holdninger hos elever og lærere i forhold til å bry seg om hverandre og om å ikke akseptere at noen blir plaget. Mobbing handler ikke bare om den som plager og om offer, det handler også om de som er tilskuere til at mobbing skjer. Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal Det handler om: Å Forebygge – skape kultur - holdninger God klasseledelse Å avdekke mobbing Tiltak når mobbing skjer Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Sammenhengen mellom godt læringsmiljø og mobbing Eleven har rett til et psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring hvor eleven opplever trygghet og sosial tilhørighet. Et godt psykososialt miljø og et godt læringsmiljø forebygger mobbing. En forutsetning for at skolen skal kunne skape et godt miljø, er planmessig, forebyggende arbeid. Det betyr at arbeidet mot mobbing ikke kan foregå isolert men som en del av et helhetlig arbeid for å skape et godt læringsmiljø. Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal Avdekke mobbing Mobbing har tre viktige kjennetegn. Trakasseringen er ondsinnet og rammende Den pågår over tid Det er ubalanse i styrkeforholdet, både fysisk og psykisk Det er viktig å understreke at opplevelsen av mobbing er subjektiv. Definisjonsretten ligger hos den som føler seg utsatt for mobbing. Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Noen varselsignaler ved mistanke om mobbing . Når barnet… kommer hjem med istykkerrevne eller skitne / våte klær, ødelagte bøker eller har ”mistet” ting uten å kunne gjøre skikkelig rede for hva som er skjedd har blåmerker, skader, kutt og skrammer uten noen troverdig forklaring på hvordan det er oppstått ikke tar skolekamerater med seg hjem og sjelden er sammen andre elever etter skoletid Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal virker redd for eller har motvilje mot å gå på skolen om morgenen velger en ”ulogisk” vei til og fra skolen mister interessen for skolen og får dårligere karakterer virker ulykkelig, nedfor, deprimert eller har humørsvingninger med plutselige utbrudd av irritasjon og sinne har ofte dårlig appetitt, hodepine eller vondt i magen har urolig nattesøvn med mareritt, gråter kanskje i søvne stjeler eller ber om ekstra penger fra familien (for å blidgjøre mobberne) (Kilde: Olweus & Solberg, 2004) Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal 1. Undersøkelser og observasjon for å skaffe informasjon. 2. Samtaler med den som er blitt plaget, for å skaffe informasjon og gi støtte. 3. Samtale med foreldrene til den som er plaget. 4. Samtale med den som mobber. 5. Samtale med foreldrene til den/de som mobber. . 6. Enkeltvedtak. Rektors ansvar. 7. Vurder behov for sanksjoner overfor elever. 8. Oppfølging. Mobbesituasjonen må følges opp til den stanser helt, minst i 4 uker. 9. Vurder om det er behov for ekstern hjelp. Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal

Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal Spørsmål til dere: Hva forventer dere at ”Manifest mot mobbing” innbærer for politikerne? Hva kan foredrene gjøre som gruppe ? Enkeltvis? Mobbing 3. mai 2011 Bjørg Tørresdal