Informasjonsplikt og uttalerett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
TILSETTINGER.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Marit Olsen, seniorrådgiver 9a – tilsyn og regelverk.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Individuell vurdering
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Merete Eskelund1 Sykdom i eksamensperioden Forberedelsestiden Varsle skolen med en gang Kan gjennomføre eksamen likevel. Prøvedagen (Både muntlig.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
innholdet i enkeltvedtak
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Handlingsplan mot mobbing
Dispensasjon Krever grunngitt søknad Naboer/parter SKAL ha skriftlig varsel LNF-område Reguleringsbestemmelser Ikke dispensasjon.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Ole Henry Halleraker Rektor
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retten til et godt skolemiljø
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nye føringer – nye muligheter
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Vurdering og klage på standpunkt
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

Rutiner for vedtak og klagesaker Opplæringslovens § 9a Elevenes fysiske og psykososiale miljø

Informasjonsplikt og uttalerett Skolen pålegges å holde samarbeidsutvalg, skoleutvalg, elevråd og foreldreråd løpende underrettet om alle forhold som har vesentlig betydning for skolemiljøet. Problemer i miljøet som voldsepisoder og dårlige psykososiale forhold. Dårlige fysiske forhold, eks. problemer med temperaturregulering. Utarbeiding av opplegg for systematisk arbeid for skolemiljøet. De samme organene har full innsynsrett i dokumentasjon om skolens systematiske arbeid for skolemiljøet.

Plikten til å behandle henstillinger og retten til å klage Plikten til å behandle henstillinger og retten til å klage. §9A – 2 og §9a-3 Henstillinger rettes til skolens ledelse. (Kan både være skriftlige og muntlige henstillinger). De bør være konkrete (være behjelpelig om det trengs). Henstillingen må skriftliggjøres og journalføres. Vurdere henstillingen og ta stilling til om det skal iverksettes tiltak, eller be om ekstern hjelp til å gjøre vurderingene om det er nødvendig (for eksempel faglige vurderinger) Henstillingene skal etter loven behandles etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Opplyse saken best mulig. Vedtak skriftliggjøres og begrunnes (i hovedsak, unntak er presisert i loven).

Plikten til å behandle henstillinger og retten til å klage Plikten til å behandle henstillinger og retten til å klage. §9A – 2 og §9a-3 Gi et skriftlig svar til de som har kommet med henstillingen. Også ved vedtak om at det ikke skal iverksettes tiltak. Tar saksbehandlingen litt tid, så gi et foreløpig svar innen 4 uker. Å ikke sette i verk tiltak kan også sees på som enkeltvedtak, og kan klages inn for fylkesmannen. Foreldrene kan også klage dersom de ikke mener at tiltakene er tilstrekkelige, eller hvis det går for lang tid uten at henstillingen blir tatt stilling til. Foreldrene kan klage på tiltakene – klagefrist er 3 uker. (senere i visse tilfeller) Kan få hjelp til utforming av klage av skoleeier. Skoleeier må ta stilling til saken en gang til før klagen sendes Fylkesmannen via skoleeier.

Formkrav for enkeltvedtak ihht. Forvaltningsloven forhåndsvarsel §16 utredningsplikt §17, 1 ledd informasjonsplikt §17, 2 ledd partsinnsyn §18, jf §19, evt egen forskrift skriftlighet §23 begrunnelse §24 innhold i begrunnelse §25 melding om vedtak og klageordning §27 klageadgang §28, og ev andre særlover omgjøring av vedtak uten klage §35 vurdering av utsatt virkningstidspunkt §42