Skolebidragsindikatorer Nyttig verktøy for skolene i Oslo?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Noen utfordringer for skolene
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Aggression Replacement Training
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Innhold Innhold Side 1.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
Skolebidragsindikatorene
Høstrapport – tall og statistikk
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Høstrapport – tall og statistikk
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Skolebidragsindikatorer Nyttig verktøy for skolene i Oslo? Torbjørn Hægeland (SSB), Lars J. Kirkebøen (SSB), Oddbjørn Raaum (Frischsenteret), Kjell G. Salvanes (NHH) UDE, Oslo kommune 5.12.2005

Bakgrunn Internasjonal trend; Åpenhet og resultatoffentlighet om tjenesteproduksjon finansiert ved skatteinntekter Søgnenutvalgets første delrapport: Foreslo Kvalitetsportalen – nå Skoleporten Forslag til en rekke indikatorer Også indikatorer for skolens bidrag til elevenes læring Utredet i 2004 – rapport fra SSB. Beskrevet i temakapittel i Utdanningsspeilet 2005, fra Utdanningsdirektoratet Nå gjort et arbeid for å beregne skolebidragsindikatorer til skoleporten.no. Bakgrunnsrapport publisert 18.11.05 samtidig med at indikatorene ble lagt ut på pålogget del av skoleporten.no. ...Og publisert for Oslo i Aftenposten dagen etter.

Indikatorer for læringsutbytte i Skoleporten Publiseres på skolenivå I stor grad basert på resultater fra ulike eksamener og prøver Ukorrigerte resultatfordelinger/gj.snitt gir et bilde av kunnskaps- og ferdighetsnivået til elevene ved en skole på et gitt tidspunkt endringer over tid ved å sammenlikne flere kull Ambisjonen for Skoleporten går lenger enn å gi et bilde av hva elevene kan Ønsker indikatorer som reflekterer forskjeller i hva skolene tilfører elevene av kunnskaper og ferdigheter, både målt ved karakterer og andre måleinstrumenter

Hva skaper resultatforskjeller mellom skoler?

Hva skaper resultatforskjeller mellom skoler?

Hva skaper resultatforskjeller mellom skoler?

Hva skaper resultatforskjeller mellom skoler?

Dette er et empirisk spørsmål Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er faktorer som ligger utenfor skolens kontroll I hvilken grad faktiske resultatforskjeller mellom skoler reflekterer forskjeller i skolens bidrag, avhenger av hvor viktig elevsammensetning og tilfeldig variasjon er for resultatforskjellene. Dette er et empirisk spørsmål Kan bare fastslås ved nøyaktige undersøkelser basert på faktiske resultater for de samme skolene over flere år Pålitelige svar krever detaljert informasjon om elevenes læringsforutsetninger

Hvor viktig er elevsammensetningen? Sterk sammenheng mellom observert familiebakgrunn og skoleprestasjoner Ca. 30 prosent av karakterforskjeller mellom enkeltelever kan tilskrives observerte forskjeller i familiebakgrunn Ingen lovmessighet, 70 prosent skyldes ’andre ting’ (dog herunder uobserverte familiefaktorer). Elever med lik bakgrunn tenderer til å gå på samme skole (boligmarkedet/nærområdeskoler) Resultatforskjeller mellom skoler skyldes i noen grad ulik elevsammensetning Forskjeller i elevgrunnlag kan ikke observeres fullt ut, men registerdata gir svært detaljert informasjon om familiebakgrunn i Norge.

Tilfeldig variasjon Resultater svinger fra år til år Tilfeldigheter knyttet til enkeltelevers prestasjoner Særskilte hendelser som påvirker resultatene på klasse- eller skolenivå Usikkerhet størst for små skoler, men statistisk usikkerhet rundt ethvert gjennomsnitt Tilfeldig variasjon vil gi tendens til en rangering med små skoler i topp og bunn, uten at dette nødvendigvis reflekterer kjennetegn ved skolen => Små skoler vil typisk være ’vinnere’ og ’tapere’ basert på endringer fra et år til det neste.

Svingninger fra år til år (Hægeland m Svingninger fra år til år (Hægeland m.fl, 2004 basert på grunnskolepoeng) 2003-kullet I samme gruppe I den laveste halvparten I den høyeste halvparten 2002-kullet Blant de 10 prosent høyeste 42 % 13 % 87 % Blant de 10 prosent laveste 20 % 78 % 22 %

Alt i alt.... Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er viktige forklaringer på resultatforskjeller mellom skoler. Resultatmål som ikke tar hensyn til disse faktorene, er med stor sikkerhet misvisende. Spørsmålet er om man kan finne resultatmål basert på karakterer som bedre reflekterer skolens bidrag til elevenes læring enn ukorrigerte karaktergjennomsnitt.

Skolebidragsindikatorer Skolebidragsindikatorer (SBI) er slike resultatmål; ”Hva ville resultatforskjellene mellom skoler vært dersom de hadde hatt det samme elevgrunnlaget?” SBI er verktøy for bedre å kunne sammenlikne skoler på likt grunnlag ved å ta hensyn til at skolene har ulikt elevgrunnlag, og samtidig redusere betydningen av tilfeldig variasjon Mange mener SBI basert på enkeltelevers utvikling over tid er det ideelle. Stiller store krav til informasjon om elevenes kunnskaper I dag kun mulig med SBI basert på (karakter)nivå for grunnskolen. Videregående byr på flere muligheter. Et viktig budskap i navnet: Indikator. Ikke et eksakt mål på kvalitetsforskjeller eller som gir oss endelige svar på hva som er ’gode/dårlige’ skoler Tallfesting av hvilken betydning elevsammensetningen har. Alle vet det er viktig, men hvor viktig?

Hvordan beregnes skolebidragsindikatorene på skoleporten.no ? Enkelt forklart tenker vi oss at resultatet for hver elev, målt ved for karakterer, kan tilskrives kjønn, alder, familiebakgrunn, skoletilhørighet og uobserverte ("tilfeldige") faktorer. Trekker ut den delen av resultatet som skyldes at elevens familiebakgrunn avviker fra gjennomsnittet blant elevene. Dette gjøres ved hjelp av regresjonsanalyse Vi sitter da igjen med et justert gjennomsnitt for hver enkelt skole. Dette indikerer "skolebidraget" og kan tolkes som det gjennomsnittet vi forventer at skolen ville hatt, dersom elevsammensetningen ved skolen var lik gjennomsnittet i landet. Noen skoler får et tillegg, andre et fradrag. Denne korreksjonen skyldes elevsammensetningen og har ingenting med SBI å gjøre.

Hva slags elevkjennetegn tar vi hensyn til? Elevens kjønn og alder (år, kvartal) Foreldrenes utdanning   Familiestruktur    Innvandringsbakgrunn      Familieøkonomi Trygdeforhold

Hvordan håndteres tilfeldig variasjon? Ser på to år under ett (2002-03 og 2003-04) Minst 20 elevobservasjoner for hvert enkelt år Dette reduserer usikkerheten til skolebidragsindikatorene I tillegg: Rapporterer mål på usikkerheten ved hjelp av konfidensintervall og ’tommelfinger-regler’ ved sammenlikninger ( veiledning i ”hvor store forskjellene må være for å kunne avvise at de skyldes tilfeldigheter”) mer om dette i løpet av et par minutter!

For hvilke resultatmål beregnes skolebidragsindikatorene? Grunnskolepoeng Karakterer i basisfag Norsk hovedmål, matematikk og engelsk Skriftlig eksamenskarakter Tar hensyn til at skoler blir trukket ut i ulike fag Skolebidragsindikatorer for ca. 600 enkeltskoler

Grunnskolepoeng på skolenivå

Differanse SBI-skolegjennomsnitt, grunnskolepoeng

Sammenheng mellom SBI og skolegjennomsnitt, grunnskolepoeng

Usikkerhet ved indikatorene Hvorfor usikkerhet når datamaterialet omfatter alle elevene? Ute etter hva skolen vanligvis bidrag med til elevenes læring, ikke bare hva som skjedde ’akkurat i år’ Tilfeldig variasjon en del av enhver observasjon (både på skole- og elevnivå) Bidragene fra familiebakgrunn er estimert og beheftet med en viss usikkerhet Men flere uavhengige observasjoner gir lavere usikkerhet Skoleporten: Rapporterer usikkerhet i form av konfidensintervall Også veiledning i når en forskjell er statistisk signifikant? Tommelfingerregler

Tommelfinger-regler; Når er forskjeller mellom skoler så store at de kan avvises som tilfeldige? (Oslo-tall)

Prosjekt for UDE, Oslo kommune. Bakgrunn Skolebidragsindikatorene beregnet for hele landet En underliggende forutsetning om at sammenhengene mellom ulike familiebakgrunnsvariable og individuelle resultater ikke varierer med hvor i landet elevene går på skole. Ikke opplagt riktig Karakterforskjeller mellom elever fra ulike sosioøkonomiske grupper kan variere mellom bykommuner og spredtbygde strøk. Hvis disse sammenhengene varierer sterkt mellom regioner, vil skolebidragsindikatorer basert på beregninger for hele landet ikke nødvendigvis være et like treffsikkert verktøy til sammenligning av skoler innenfor en enkelt region. Må studeres ved hjelp av data, kan ikke avgjøres uten å gjøre detaljerte beregninger!

Oslo-rapportens fokus Er det store forskjeller i sammenhengene mellom ulike familiebakgrunnsvariable og individuelle skoleresultater mellom Oslo og landet som helhet? Hvis ja, ’spiller det noen rolle?’, eller Gir skolebidragsindikatorer beregnet for Oslo-skoler separat et annet bilde av skolenes bidrag til elevenes læring enn indikatorer for de samme skolene beregnet på grunnlag av et nasjonalt datasett?

Familiebakgrunn og skoleprestasjoner – forskjell Oslo og resten av landet? I utgangspunktet grunn til å tro at de grunnleggende sammenhengene er noenlunde like i Oslo og resten av landet Men størrelsen på effektene kan tenkes å variere Også forskjeller i sammensetning innad i grupper slik vi definerer dem Utdanning Inntekt Innvandringsbakgrunn Konsekvenser for skolebidragsindikatorene? Først og fremst dersom vi finner ulike effekter knyttet til kjennetegn der variasjonen mellom skoler er stor

Forskjeller i grunnskolepoeng etter foreldrenes utdanning

Gjennomsnittsforskjeller mellom elever med ulik bakgrunn (modellberegnet)

Skolegjennomsnitt, grunnskolepoeng

Skolegjennomsnitt, karakterer i basisfag

Skolegjennomsnitt, skriftlig eksamen

Skolebidragsindikatorer - grunnskolepoeng

Skolebidragsindikatorer – skriftlig eksamen

Sammenheng skolebidragsindikator – skolegjennomsnitt (hele landet)

Sammenheng skolebidragsindikator – skolegjennomsnitt (Oslo)

Skolebidragsindikatorer for Oslo Skolebidragsindikatorer for Oslo. Estimert sammen med resten av landet eller separat

Bevegelser opp og ned i fordelingen, grunnskolepoeng

Bevegelser opp og ned i fordelingen, skriftlig eksamen

Resultater for utvalgte Oslo-skoler (basert på grunnskolepoeng)

Resultater for utvalgte Oslo-skoler (basert på karakterer i basisfag)

Oppsummering Oslo-rapport Variasjonen i elevsammensetningen mellom skolene i Oslo stor, og langt større enn i resten av landet. Dette medfører at skolebidragsindikatorene for Osloskolene gir vesentlig tilleggsinformasjon - i enda større grad enn for resten av landet - om skolenes bidrag til elevenes læring, utover hva ujusterte karakterforskjeller forteller oss. Eller; ujusterte karakterforskjeller sier svært lite om skolens bidrag i Oslo Selv om forskjellene i elevsammensetning er større i Oslo, er sammenhengen mellom familiebakgrunn og elevprestasjoner ikke vesentlig forskjellig fra resten av landet. => Skolebidragsindikatorene for Oslo er ikke særlig følsomme for om de beregnes for Osloskoler separat eller hentes fra en nasjonal beregning.

Andre interessante funn og problemstillinger For grunnskolepoeng ligger Oslo høyt i fordelingen av skolebidragsindikatorer – men ikke for basisfag eller eksamen Snillere karaktergiving i Oslo – særlig i fag uten ekstern sensur? Konsekvenser av (det tidligere) inntakssystemet for videregående skoler?

Hva sier skolebidragsindikatorene, og hva kan de brukes til? Et hjelpemiddel til vurdering og utvikling av skoler, ikke til måling av enkelte elever! Men kun ett av mange verktøy for å kunne kvalitetssikre og forbedre læringsutbyttet i skolen Hjelp til arbeidet med å identifisere ”god praksis” (Hva dette skyldes, er neste skritt) Skoler kan gi gode bidrag til læring uten at de utpeker seg på karakterstatistikken, fordi de har et mer krevende elevgrunnlag. Gjør det lettere å identifisere skoler som ikke utnytter elevenes potensial Lettere å tolke endringer over tid Kan motivere til forbedring: Skolene vil kunne se at det hjelper Vanskeligere å bortforklare dårlige (og gode) resultater med elevgrunnlaget

Hva sier skolebidragsindikatorer, og hva kan de brukes til? (forts.) Overvåke og tolke spredning i resultater mellom skoler i Norge Korreksjonen kan endre seg over tid Korreksjonen avspeiler forskjeller mellom grupper der og da, ikke en fast ’mal’ Dersom en skole forbedrer seg, skjerper dette ”kravene” til skoler med tilsvarende elevgrunnlag. Både ujusterte resultater og skolebidragsindikatorer Dårlige karakterer fremdeles et problem selv om skolebidraget er høyt. ’Alarmen’ bør primært stilles inn på ujusterte resultater Elevenes videre karriere i utdanning/arbeidsliv og kvalitet på sosiale relasjoner bestemmes ikke av familiebakgrunnskorrigerte karakterer!

Herfra og ut skal ikke brukes

Konklusjoner Skolebidragsindikatorene korrigerer for viktige faktorer som ikke kan tilskrives skolen, - men gjenstår likevel mulighet for uobserverte forskjeller i elevgrunnlag. Skolebidragsindikatorene løser ikke alle problemer knyttet til tolkning av forskjeller mellom skoler De har likevel høy informasjonsverdi og kan gi konstruktive bidrag til debatten om skolekvalitet Skolebidragsindikatorene er et viktig - men langt fra siste - skritt videre i arbeidet med å utvikle måleinstrumenter for kvalitetsvurdering av norske skoler

Differanse skolebidrag- skolegjennomnsitt (grunnskolepoeng)

”Forklaringskraft” for grupper av variable, dropper denne her/for teknisk??

Parvis forskjell i SBI mellom to skoler Grunnskolepoeng Små forskjeller < 1 Prosent av alle par 40,2 Andel signifikante 0,000   Store forskjeller > 3 12,6 0,999 Middels forskjeller 1 - 3 47,2 0,429