Leverandørmarkedets holdninger til og arbeid med etisk handel:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Kontraktsoppfølging mv.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
E-handel.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Hærens ILS System HILSS
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:

Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
…når resultater betyr noe
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Hva er Fairtrade og hva er etisk handel? Helle Mjøs, Fairtrade Max Havelaar Magne Paulsrud, Initiativ for etisk handel Torsdag 28. august 2008.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE. På Lier videregående skole gis det opplæring i ordinært løp: ›1 gruppe Vg1 Service og samferdsel ›1 gruppe.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Etiske krav i offentlige anskaffelser - en veileder for innkjøpere i offentlig sektor Magne Paulsrud, rådgiver IEH.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
I den prosessorienterte organisasjon spør man
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Juristsamling - Ålesund
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Leverandørmarkedets holdninger til og arbeid med etisk handel: En undersøkelse blant 60 rammeavtale- leverandører til Bærum kommune Knut Arve Orten Lie Anskaffelsessjef

Agenda Hvorfor en undersøkelse om leverandørmarkedets holdninger til og arbeid med etisk handel? Gjennomføring av undersøkelsen Funn fra undersøkelsen

Om Bærum kommune Bærum kommune Hovedansvar for Anskaffelsesenheten Landets 5. største kommune med 110.000 innbyggere Over 200 tjenestesteder med ca 11.300 ansatte (6.000 årsverk) Sertifisert Fairtrade-kommune Innkjøp på ca 2 mrd pr år, fordelt på ca. 5.000 leverandører Hovedansvar for Anskaffelsesenheten Lov om offentlig anskaffelser med forskrift At varer og tjenester kjøpes profesjonelt og effektivt – og etisk forsvarlig Enheten er ISO sertifisert på kvalitet 9001 og på miljø 14001 11 medarbeidere med bred kompetanse

Hvorfor spørreundersøkelse? Vedtatt og forankret en anskaffelsesstrategi (2008-2011) hvor ønsket videreutvikling er nedfelt: Innen 2011 skal Bærum kommune ta samfunnsansvar gjennom utøvelse av sin markedsmakt, enten i egen regi eller i samarbeid med andre offentlige virksomheter. Samfunnsansvar: Miljøhensyn (-og krav) i anskaffelsene Etisk handel i hele verdikjeden Reserverte kontrakter (arbeidsmarkedsbedrifter)

Gjennomføring av undersøkelsen Definisjon av begrepet etisk handel: Etisk handel er definert som handel som fremmer og ivaretar menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø i leverandør-kjeden. Etiske krav beskriver minstestandarder for disse forholdene Design og utarbeidelse av spørsmålene i samarbeid med 5 MBA-studenter fra Handelshøyskolen BI og Initiativ for etisk handel Invitasjon om deltakelse sendt fra Anskaffelsessjefen i Bærum kommune til kontaktpersonen hos leverandørene Elektronisk skjema med muligheter for spørsmål og veiledning 4 ukers svarfrist, reminder 1 uke før frist Analyse av resultatene utført av MBA-studentene fra BI Tilbakemelding til respondentene utført av Anskaffelsesenheten

Målgruppe for spørreundersøkelsen Målgruppen er valgt med bakgrunn i volum, relevans, risiko og symbolverdi for Bærum kommune. Vi spurte oss selv: i hvilke anskaffelser tror vi at vi skal stille etiske krav? Vi tok utgangspunkt i den gode matrisen på side 14 i Veileder for etiske krav i offentlige anskaffelser Vi endte opp med 60 leverandører i målgruppen som fakturerte Bærum kommune for ca. 212 mill. kr i 2008

Svarprosent: 80% (48 av 60 leverandører) Bransjer som besvarte Apotek Arbeidstøy og uniformer Audiovisuelle produkter Barnehageutstyr Datamaskiner Datarekvisita Fritt skolemateriell Hotelltjenester Kjøkkenrekvisita Kjøkkenutstyr Kontorrekvisita Kopimaskiner Leker Maling og rekvisita Matvarer Møbler Oljeprodukter Skolebøker Papir og renholdsartikler Tekniske hjelpemidler Teleutstyr Verktøy og jernvarer Svarprosent: 80% (48 av 60 leverandører)

Verdikjede: Produserer dere produktene dere selger til Bærum kommune, eller kjøper dere hele eller deler av underleverandører? Bildet gir en god beskrivelse av verdikjeden til Bærum kommune

Sentrale funn fra undersøkelsen Holdninger til og forankring av etisk handel hos leverandørene Leverandører som har vedtatt / ikke vedtatt etiske retningslinjer for innkjøp: Er det forskjell? Bærum kommunes / innkjøpers muligheter for påvirkning og ønsket utvikling? Hele undersøkelsen og tilhørende dokumenter kan lastes ned fra www.baerum.kommune.no

1) Holdning og forankring hos leverandørene Sentrale funn 1) Holdning og forankring hos leverandørene Hvor viktig er etisk handel (som beskrevet i definisjonen) for din bedrift?

Er representant i styret involvert i oppfølging av etisk handel i deres bedrift?

Er etisk handel (som definert) beskrevet i strategidokumenter eller på annen måte definert som strategisk viktig i deres bedrift?

Har deres bedrift vedtatt etiske retningslinjer/krav for innkjøp?

Hvis dere har etiske retningslinjer/krav for innkjøp, gjelder de også for underleverandører?

Hvordan sikrer dere at etiske retningslinjer/krav blir fulgt opp av underleverandører? Svaralternativer: ___Etiske retningslinjer/krav er inkludert i kontrakten ___Ekstern (uavhengig) vurdering ___Annen vurdering (vennligst spesifiser)

Sentrale funn 2) Leverandører som har vedtatt / ikke vedtatt etiske retningslinjer for innkjøp: Er det forskjell?

Har deres bedrift etablert rutiner for opplæring i etisk handel i egen virksomhet? Viktig funn: Av de som har etiske retningslinjer, sier 70% at de har rutiner for opplæring Av de som ikke har etiske retningslinjer, sier 20 % at de har rutiner for opplæring

Har deres bedrift etablerte planer for korreksjon/forbedringer hvis brudd på etiske retningslinjer/krav blir oppdaget? Viktig funn: Av de som har etiske retningslinjer, sier 63 % at de har forbedringsplaner ved brudd Av de som ikke har etiske retningslinjer, sier 40 % at de har har forbedringsplaner ved brudd Ethical Trade at Bærum Kommune – First Supplier Survey Results

Sporbarhet i leverandørkjeden: Har dere lister over underleverandører som produserer produktene dere selger til Bærum kommune? Viktig funn: Av de som har etiske retningslinjer, sier 74% at de har en underleverandørliste Av de som ikke har etiske retningslinjer, sier 47 % at de har en underleverandørliste

3) Bærum kommunes / innkjøpers mulighet for Sentrale funn 3) Bærum kommunes / innkjøpers mulighet for påvirkning og ønsket utvikling Hvor viktig er Bærum kommune for dere som kunde?

Leverer deres bedrift til andre offentlige virksomheter? Det er med andre stor sannsynlighet for at funnene også har gyldighet utover denne undersøkelsen – at funnene ville vært tilnærmet de samme om vi hadde gjort tilsvarende undersøkelse i andre kommuner eller fylkeskommuner.

Oppsummert - Funn fra undersøkelsen Leverandørens holdninger til etisk handel Vår observasjon: Svært positive holdninger, men kun halvparten av respondentene kan sies å ha god strategisk forankring Hva gjøres konkret hos leverandørene? Mye bruk av underleverandører, 36 % av leverandørene har ikke oversikt over underleverandører, og dermed heller ikke kontroll med arbeidsforholdene Bærum kommunes/innkjøpers muligheter for påvirkning og ønsket utvikling Bærum kommune er en viktig kunde, 93 % leverer også til andre offentlige kunder

Innspill til paneldebatten Hva ønsker vi å bruke innkjøpsmakten til?