Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
På et år så har uio.no: unike besøkende, som har besøkt nettsidene ganger
De største enhetene besøkstall 1.HF 2.MN 3.UB 4.SV 5.MED 6.JUS
7. UV 8. NHM 9. KHM 10. ODONT 11. TF 12. SUM 13. Biotek 14. STK
Besøk fra Norge vs. utlandet
55 % av våre nettsider blir IKKE besøkt For 1 år siden: 45 %
Andel ikke-besøkte nettsider vår 2012 og vår 2013
Blir sidene mye lest? 1. jan. – 30. juni 2013 UB (7,9 % sider som ikke leses)
KPI-er for uio.no Bidrar uio.no til å oppfylle UiOs strategiske mål?
Mål 1: Styrke omdømmet som forskningsuniversitet Dette gjør vi bra: 15% økning i besøk til forskingsstoff fra utlandet på ett år 5 % økning i besøk til forskningsstoff fra Norge 5% flere lenker til forskningsstoff fra utlandet ”Vi forsker på” fungerer som inngang til relevant forskningsstoff Dette må vi jobbe med: Aktuelle forskningsnyheter: må spres bedre og gi bedre inngang til annet relevant stoff Hvis folk søker etter forskningsrelevant stoff på Google – dukker stoff fra UiO opp?
Mål 2: Aktivt brukt i rekrutteringen av studenter Dette gjør vi bra: 23 % økning fra Facebook til studier 50% økning i besøk på ”Hvorfor velge UiO” 10 % økning i besøk fra studie-sider til forskningssider (forskningsbasert utdanning!) Men under 1% av totalbesøket til studier går videre til forskning Dette må vi jobbe mer med: Vi vet fra søkerundersøkelsen at søkerne er halvfornøyde med nettinformasjonen om: -karrieremuligheter -delstudier i utlandet – når og hvor bør og kan jeg dra på mitt studium?
Mål 3: Skal formidle UiOs kunnskap og verdier Dette gjør vi bra: 12 % økning i besøk på arrangementer (på nett) fra eksterne 7 % økning i besøk på arrangementer (på nett) fra interne Økning i besøk personpresentasjoner vitenskapelige (45 per måned) Dette må vi jobbe mer med: Arrangementer: er de godt nok markedsført?
Mål 4: Økt effektivitet og økt kvalitet internt på UiO Dette gjør vi bra: 21 % økning i besøk på for ansatte-sider Hva må vi jobber med: Mye! Vi er dårlige på internkommunikasjon – må forbedre Andel lesere aktuelt-stoff for ansatte: 34 % Brukne lenker: mål = 100 Resultat =
Mål 5: Økt effektivitet og økt kvalitet i utdanningen Hva gjør vi bra? Økning i besøk på karriere-sider – de som har Livet rundt studier-sidene: 90 % gjenbesøk Dette må vi jobbe med: Lavt besøk på Administrer dine studier. Veldig mange henvendelser til Knutepunktet og Studentinfosentre. Må utbedre viser kartlegging. Delstudier i utlandet-sidene Karriere-sider for alle
Hva måler ikke KPI-ene 1.Samarbeid nasjonalt og internasjonalt: støtter nettsidene opp om UiOs mål 2.Lykkes brukerne med å få svar på det de lurer på? Synes de nettsidene fungerer bra? (starter målinger november 2013)
Oppsummert: Det går riktige veien!
”Gjennom tidene har jeg vært innom mange universiteter sine nettsider. Jeg må si at UiO sine nettsider er fremragende: Oversiktlige, raskt å finne fram, detaljrik informasjon etc. Nærmeste naturlige "konkurrent", UiB, ligger et hakk, om ikke to, bak; sammenlignet med andre, er UiO veldig god. Toppscore! :-)” Student UiO – september 2013
Vi må jobbe med: Oppdatering og vedlikehold
Vi må jobbe med: Oppfølging av IHR-vedtaket: –Organisering av nettarbeidet (IHR) –studier –Prioritering og ambisjonsnivå: hvilke tema skal vi jobbe med? –Måling av brukertilfredshet: finner folk det de trenger? –Rapportering av resultater til ledere – per enhet
Videreutvikling Delstudier i utlandet Administrasjon av studier-sider Karriere-sider Samarbeid med UiO-sider Knytte forskning og studier sammen Internkommunikasjon
Hvis UiOs ansatte bruker 2 minutter hver uke på å lete på nettsidene 2 min x 45 uker = 1,5 time per år x 6000 ansatte = 4,8 årsverk