Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Om CyberBook as CyberBook utvikler, utgir og distribuerer digitale læremidler Våre læremidler skal være utfordrende, aktivt engasjerende og lystbetonte.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Automatisk gjenkjenning av vanskelige navn
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Fra læreplanen i norsk:
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Tradisjonsbevisst og nyskapende Nyskrevet for revisjonen.
Analyser en sakprosatekst
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Vurdering av pedagogisk programvare
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
Tiller videregående skole
Universitetsturne 2013 i Nordland
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Velkommen til presentasjon
UNIVERSITETET I OSLO © TEKSTLABORATORIET Fefor 2003 Navnegjenkjenning for norsk med Constraint Grammar (CG) Andra Björk Jónsdóttir og Kristin Hagen Tekstlaboratoriet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Velkommen til ungdomsskolen! Velkommen til 137 elever ( og foresatte) fra Nesheim, Halsan og Frol… som blir 5 klasser på Levanger ungdomsskole 7. trinn.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Bedre gjennomføring i matematikk
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Kapittel 1: Hei!.
Mangfold og fellesskap
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Som ble fylt med programmering
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er tabeller. Du kan endre skrifttype og størrelse etter ønske. Jeg syns det er greit å lagre filen med et annet navn.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Å skrive både nynorsk og bokmål
Utskrift av presentasjonen:

Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk Janne Bondi Johannessen Kristin Hagen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo

GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE Presentasjon av GREI-prosjektet Hovedideen bak de danske VISL-sidene De norske GREI-sidene

GREI-prosjektet GREI = Grammatikkspill for Elever på Internett – bokmål og nynorsk GREI er laget for elever fra 5. klasse på mellomtrinnet til og med 3. klasse på videregående Motivasjon: Mange elever synes grammatikk er vanskelig, tørt og kjedelig GREI kan kanskje bøte på dette?

GREI-prosjektet Tidsramme: 2003 Ledelse: professor Janne Bondi Johannessen og språkingeniør Kristin Hagen, Tekstlaboratoriet, Universitetet i Oslo Assistent: cand.philol. Janne Cecilie von Koss Torkildsen Prosjektdeltagere: adjunkt Anne Marie Heiaas, Tåsen barneskole adjunkt Elinor Sevaldson, Nordberg ungdomsskole lektor Karl-Eirik Kval, Fagerborg videregående skole

GREI-prosjektet Ekstern grammatikkonsulent: professor Helge Lødrup, ILF, UiO Samarbeidspartnere: VISL-prosjektet ved Syddansk Universitet, Odense (John Dienhart, Eckhard Bick og Anette Wulff) Finansiering: Læringssenteret i Oslo Tekstlaboratoriet, UiO PaNoLa-prosjektet

GREI-prosjektet: VISL GREI er navnet på det norske prosjektet GREI er en del av VISL-systemet VISL = Visual Interactive Syntax Learning VISL er utviklet ved Syddansk Universitet i Odense VISL er laget i samarbeid med lærere og elever ved ulike danske skoler VISL tilbyr grammatikkspill og grammatikkverktøy for 26 språk VISL er fritt tilgjengelig på Internett

Hovedideen bak VISL Tilby grammatikkspill og grammatikkverktøy for flere språk Spill og verktøy skal i størst mulig grad være selvforklarende og lette å spille Ulike lærebøker bruker ulik grammatisk terminologi. Terminologien varierer dessuten fra språk til språk. VISL har derfor laget en felles grammatisk terminologi som brukes for alle VISL-språk Fellesspråket er engelsk  Dette gjør det enkelt å bruke VISL for flere språk

GREI-prosjektet GREI-prosjektet så langt: Vi har analysert 750 setninger for bokmål og 750 setninger for nynorsk Setningene er fullt analysert med ordklasse og syntaktisk funksjon Setningene brukes til treanalyser og spill på de norske VISL-sidene Setningene er hentet fra populær barne- og ungdomslitteratur og fra aviser, spesielt fra sportssidene Vi har laget norsk hjemmeside Vi har laget norske ledetekster og kommentarer på VISL-sidene der det har vært mulig

GREI for minoritetsspråklige 100 nye setninger spesielt beregnet på minoritetsspråklige elever Setningene blir brukt både til spill og trebygging. Kjennetegn på setningene: enkelt ordforråd få sammensetninger ingen vanskelige navn enkel setningsoppbygging

GREI-prosjektets hjemmeside Gir informasjon om prosjektet Tilbyr blant annet norsk brukerveiledning og lærertips Har lenker som fører brukeren direkte inn på norske spill og treanalyser på VISL-sidene Kan brukes som en inngangsport eller som et oppslagsverk i et vindu ved siden av vinduet med VISL