Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
DET LEVENDE UNIVERSITET
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Sist oppdatert november 2013.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Kandidatundersøkelsen UiO 2014 Resultater for masterprogrammene ved MN Yvonne Halle.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
FUGE – funkskjonell genomforskning. FUGE: Norges flaggskip innen bioteknologi - Levetid Totalt budsjett: 1,5 milliarder -Nasjonal organisering.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Besøk ved det medisinske fakultet
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Samhandlingsforum for klynge utvikling
Førstelektorprogram ved UiT
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Utskrift av presentasjonen:

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet – Nøkkel til fremtidens kunnskapssamfunn

Dobbeltklikk på sliden for MN-snutt

Universitet i Oslo 1811: Etablert 1813: 7 professorer og 18 studenter 1852: Sentrumsbygningene ved Karl Johan fullført 1931: Første bygg på Blindern ferdig (Farmasibygningen)

Strategisk plan 2020 UiO skal styrke sin internasjonale posisjon som et ledende forskningsuniversitet gjennom et nært samspill mellom forskning, utdanning, formidling og innovasjon. Strategisk plan: UiO skal styrke sin internasjonale posisjon som et ledende forskningsuniversitet gjennom et nært samspill mellom forskning, utdanning, formidling og innovasjon. Et grensesprengende universitet: Mål - UiO skal fremme grensesprengende forskning, utdanning og formidling og være en etterspurt internasjonal samarbeidspartner Læringsuniversitetet: Mål - UiO skal tilby forskningsbasert utdanning på linje med de fremste internasjonale læresteder Et samfunnsengasjert universitet: Mål - UiO skal gjennom aktiv dialog og samarbeid bidra til at forskningsbasert kunnskap kommer til anvendelse for å løse det 21. århundrets store samfunnsutfordringer Et handlekraftig universitet: Mål - UiO skal forvalte sine samlede ressurser offensivt slik at de bidrar til å understøtte kjerneaktivitetene Det gode universitetet: Mål - UiO skal legge til rette for at studenter og ansatte skal realisere sitt potensial i et godt arbeids- og læringsmiljø

UiO – fra Beijing til Svalbard Det norske institutt i Roma Det norske institutt i Athen Senteret for fransk-norsk forskningssamarbeid Universitetssenteret på Svalbard Senter for medisinske studier i Moskva Miljøforskningssenter i Beijing Universitetssenteret i St. Petersburg

Universitetet i Oslo i 2011 30 000 studenter 5 400 ansatte, hvorav nesten 3 000 vitenskapelig tilsatte 5400 ansatte - 2532 vitenskapelige ansatte - 1479 administrativt ansatte - 1335 teknisk ansatte (OBS! Dette er regnet ut fra stillingskoder. Ingeniører som er ansatt i studieavd. regnes som teknisk etc.)

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet 9 institutter 14 bachelorprogram, 19 toårige masterprogram, 2 femårige masterprogram 6,5 sentre, hvorav 3,5 SFF og 1 SFI 4 ERC stipend 5 EU-prosjekter 2 NCoE 3 feltstasjoner, 2 forskningsfartøyer 2011

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet 4477 studenter 1343 tilsatte, hvorav: 998 vitenskapelige ansatte 345 teknisk/administrativt ansatte

Nøkkeltall 2011 – MN-fakultetet Totalbudsjett: ca 1,75 mrd kr Areal: ca 126 000 m2. ¼ av UiOs totalareal tilhører MN-fakultetet

Fakultetets finansieringskilder (2011)

Totale inntekter MNF fem siste år

Inntekter MNF siste fem år

Basis vs eksterntfinansiert virksomhet MNF

Antall årsverk ved fakultetet (2010) Kilde: NSD/DBH

Forskning MÅL Et ledende internasjonalt forskningsfakultet Grunnlaget for morgendagens forskning Ha minst ett internasjonalt topp-miljø innen hvert fagområde

Strategiske satsinger Heve forskningsnivået ved å satse på miljøer som er gode eller ligger an til å bli gode Toppforskingsmiljøer (17) SFF/SFI-miljøer, høy score på forskningsparametre Utviklingsmiljøer (17) Stort potensial, kan bli toppforskningsmiljø i løpet av 5 år Nyetableringer (7) Viktig kompetanse for samfunn, bygge miljø rundt gode forskere

Faglig-tematisk struktur Materialer/nanovitenskap Stor aktivitet, mange spissmiljøer, eget studieprogram Life science/biologi Vidtfavnende, tverrfaglig område, inkluderer 7 institutter Energi/petroleum Oljeutvinning og fornybar energi Miljø/klima Vidtfavnende, tverrfaglig område, samarbeid med CIENS IKT Omfattende og bredt forskningsmiljø Grunnforskning Klassiske fag med sterke miljøer

Sentre for fremragende forskning (SFF) Centre of Mathematics for Applications (CMA) Physics of Geological Processes (PGP) Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) Centre for Theoretical and Computational Chemistry (CTCC) (Delt senter mellom UiO og UiT) Nordiske sentre of excellence (Nils Chr. Stenseth, Jon Ove Hagen)

Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) Innovative Natural Gas Processes and Products (inGAP) Statistics for Innovation (sfi)² Information Access Disruptions (iAD) Cancer Stem Cell Innovation Center (CAST) * Koordinert av MNF

Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) The Norwegian Research Centre for Solar Cell Technology Subsurface CO2 storage – Critical elements and Superior Strategy (SUCCESS) International CCS (Carbon Captura and Storage) Research Centre (BIGCCS) Foto: REC

Utdanning MÅL Øke rekrutteringen Gi faglig grunnlag for morgendagens utfordringer Vektlegge nær kontakt mellom studenter og lærere Utdanning: Mål: Øke rekrutteringen av studenter til realfagene Gi studentene det faglige grunnlaget for å møte morgendagens utfordringer i forskning og utdanning Sette kontakten mellom lærer og student sentralt i undervisningen

Antall studenter 2008: 4217 2009: 4334 2010: 4477 Kilde: NSD/DBH

Søkere 2007–2010 Kilde: NSD/DBH

Bachelor 1. prioritet søkere og antall møtt til studiestart Kilde: http://www.uio.no/for_ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/statistikk/ Dersom tallene skal stemme med overskriften, må tall for farmasi-studiet, studieretninger under det 5-årige "profesjonsstudiet" i informatikk samt årsstudiet i realfag holdes utenfor. Endringene fra tidligere år til 2010/2011 skyldes hovedsakelig strukturomlegging av deler av studietilbudet i informatikk ved at det 5-årige "professjonsstudiet" ble lagt om til en 3+2 bachelor+mastermodell. Kilde: FS

Master 1. prioritet søkere og antall møtt til studiestart Kilde: http://www.uio.no/for_ansatte/arbeidsstotte/sta/fs/statistikk/ Endringene mellom møtt-tall 2009/2010 og 2010/2011 kan skyldes strukturomlegging av deler av studietilbudet i informatikk samtidig som nok 2009/2010 var et spesielt godt år. Kilde: FS

Mastergrader 2008-2010 Kilde: http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/kandidater_rapport.cfm?kandtittel=x&brukersort=to&viskode=0&nullvalue=-&prognavn=x&studkode=REALFAG&kandkode=x&progkode=x&semester=x&sti=kandkode,progkode&insttype=11&arstall=2009&instkode=1110&finans=egen&fakkode=x&ufakkode=x&beregning=Totalt.antall&valgt_sti=Matematisk-naturvitenskapelige%20fag,Universitetet%20i%20Oslo&grupperingstring=a.arstall&sti_hele=studkode,instkode,kandkode,progkode&sti_valgt=studkode,instkode,kandkode,progkode OBS! I kilden står Candidatus scientiarum , sivilingeniør og Candidatus scientiarum i 2007-tallene. Dette er tatt vekk. Dersom de skal være med vil tallet for 2007 være 494 og ikke 331 (Lignende graf for BA er tatt vekk da det gir lite reel info. Noen bestiller BA-vitenmål med en gang, andre etter noen år, andre bruker fag på andre grader og tar dermed ikke ut vitnemål) Kilde: FS

Bachelorkandidater 2010 fordelt tematisk Tverrfaglig bachelor ikke med i oversikten. Kilde: NSD/DBH Kilde: NSD/DBH

Masterkandidater 2010 fordelt tematisk Kilde: NSD/DBH

Kandidatundersøkelsen 2008 Høsten 2008 gjennomførte MN en undersøkelse av kandidater uteksaminert fra 2005 til 2007: 5 av 10 hadde jobb før fullført utdanning 9 av 10 var i jobb 6 måneder etter fullført utdanning 8 av 10 er tilfreds med nåværende stilling 8 av 10 fikk en relevant førstejobb

Utdanningssamarbeid Fakultetet samarbeider med mange utdanningsinstitusjoner: Universitetsalliansen UNIS UNIK Utvalgte høgskoler Samarbeid: Fakultetet inngår sammen med Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus i samarbeidet som Universitetsalliansen OSLO har vedrørende teknologiutdanning i Osloregionen. Samarbeidet har medført i oversikt over hvilke emner studenter bør avlegge på høgskolen og / eller på universitetet for å starte på en mastergrad på universitetet. Det er laget slike oversikter for følgende linjer på Høgskolen: Bioteknologi og kjemi mot masterstudier i Kjemi ved UiO Bioteknologi og kjemi mot masterstudier i Molekylær biovitenskap ved UiO Maskin eller Bygg-Konstruksjon mot masterstudier i Anvendt matematikk og mekanikk, studieretning Faststoffmekanikk ved UiO Data mot masterstudier i Informatics: programming and networks ved UiO Informasjonsteknologi mot masterstudier i Informatics: programming and networks ved UiO Elektro/automatisering mot masterstudier i Eldat/kybernetikk ved UiO Fakultetet har samarbeid med følgende institusjoner slik at faglig kvalifiserte studenter med bachelorgrad kan starte masterstudier ved fakultetet: Høgskolen i Bergen vedrørende det 2-årige masterprogrammet i Innovasjon og entreprenørskap Høgskolen i Buskerud vedrørende det 2-årige masterprogrammet i Innovasjon og entreprenørskap Høgskolen i Oslo vedrørende det 2-årige masterprogrammet i Network and System Administration Høgskolen i Buskerud vedrørende det 2-årige masterprogrammet i Anvendt matematikk og mekanikk Høgskolen i Buskerud vedrørende det 2-årige masterprogrammet i Elektronikk og datateknologi Ved UniK, Universitetssenteret på Kjeller, drives det forskning innen utvalgte teknologiske fag i samarbeid med forskningsinstituttene på Kjeller, og det gis undervisning og veiledning for master- og Ph.D. studenter. Studentene er vanligvis tatt opp ved Universitetet i Oslo eller NTNU. Universitetsstudiene på Svalbard (UNIS) har studietilbud på alle nivåer innen arktisk biologi, geologi, geofysikk og teknologi som studenter innen aktuelle fagmiljøer ved fakultetet kan benytte seg av.

Læringsmiljø og studiekvalitet «Computers in science education» Nettverk for kvinnelige gruppelærere Klikkere Studiestartsuke Studentbuler Grand challenge   ”Computers in science education”: prosjekt for å integrere numeriske beregninger i undervisningen på bachelornivå.   Nettverk for kvinnelige gruppelærere: prosjekt for å bedre rekrutteringen og skoleringen av kvinnelige gruppelærere på fag med lav jenteandel. Grand challenge: 1. års studenter på matematisk orienterte studieprogrammer blir invitert til å arbeide med forskningsprosjekter som er tilpasset deres faglige nivå. Dette er i tillegg til ordinær studiebelastning. Klikkere: Bidrar til interaktiv undervisning ved at læreren under forelesningen gir oppgaver knyttet til det som foreleses og studentene svarer ved å bruke klikkere. Svarresultatet kan umiddelbart sees og gir studenter og lærer en indikasjon på om studentene har forstått det som er forelest. Studiestartsuke med faglig og sosiale aktiviteter samt en fadderordning med faddere fra eget fagmiljø. Studentbuler: det er satt av egne rom for studenter på noen studieprogram der de kan møtes enten for å kollokvere eller være sosiale.

Studentliv Realistforeningen Studentforeninger Bjørnegildet Studentorkesteret Bjørneblæs Studentutvalg: MNSU og fagutvalg Årlig fest for inn- og utreisende utvekslingsstudenter Bachelorseremoni IAESTE Realistforeningen: Ivaretar det sosiale livet til MN-studenter med pub og kafe hvor det arrangeres pop.vit foredrag, konserter, fester, quiz, bedriftsbesøk m.m. Alle fagområder har studentforeninger Bjørnegildet: Realfagstudentenes egen studenteruke hvert 3.år med faglig og sosialt program. Bjørnegildet avsluttes med et tradisjonsrikt Bjørneball. Studentorkesteret Bjørneblæs Studentutvalg: MNSU og fagutvalg. Studentorganer som bidrar til studentdemokrati og studentenes medbestemmelsesrett, både som representanter i fakultetets organer og som bindeledd mellom studentene, institutter og universitetet forøvrig. Årlig fest for inn- og utreisende utvekslingsstudenter Bachelorseremoni: årlig arrangement med overrekkelse av vitnemål for bachelorkandidater AESTE : utveksler sommerjobber og praktikantopphold for studenter på naturvitenskapelige og teknologiske fag over hele verden.

Utvekslingsavtaler 2008-2010 Kilde: NSD/DBH

Innreisende studenter 2008-2010 Kilde: NSD/DBH

Utreisende studenter 2008-2010 Endringene fra 2009 til 2010 skyldes at sfe studentene ble registrert annerledes i 2010 enn i 2009. 150 av de 197 studentene er fra sfe. Kilde: NSD/DBH Tallene viser utenlandsopphold over 3 mnd.

Avlagte doktorgrader i perioden 2000–2010 Kilde: FS

Antall opptak i perioden 2000–2010 Kilde: FS

Prosentandel av kvinnelige doktorgrads-kandidater tatt opp i perioden 2000–2010 Kilde: FS

Prosentandel av utenlandske doktorgrads-kandidater tatt opp i perioden 2000–2010 Kilde: FS