Forelesning om etnisk segregasjon og gentrifisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Advertisements

Christiane &Bianca 2013.
Sosial integrering Geir Hyrve.
Pedagogisk analyse.
Samfunnskunnskap - Makt
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Ulikhet, fattigdom, sosio-økonomisk segregasjon
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Flytting i et segregert bylandskap
Mangfold og fellesskap
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Levekår i Bergen, geografiske ulikheter og tiltak
13 En verden uten grenser.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
BYGEOGRAFI MELLOMFAG GENTRIFICATION. Sosial forandring: middelklassen/grupper med høy inntekt flytter inn i tidligere arbeiderklassestrøk/strøk.
SGO GENTRIFICATION. Sosial forandring: middelklassen/grupper med høy inntekt flytter inn i tidligere arbeiderklassestrøk/strøk med lavstatuspreg.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Det flerkulturelle samfunnet
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kamp mot etnisk diskriminering Hvilken nytte kan sosialarbeidere ha av politiske virkemidler? Kjell Erik Øie Statssekretær Diakonhjemmet høgskole
Integrasjonsteori og integrasjonshistorie
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
SGO Ulikhet, fattigdom, sosio- økonomisk segregasjon.
BYENES GEOGRAFI ULIKHET, FATTIGDOM OG SEGREGASJON I BYER (Pacione kap. 15 og 18, Blom 2001, Wessel 1996.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fra Den første internasjonalen til Attac De kollektive bevegelsenes historie Introduksjon
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
BYENES GEOGRAFI FLYTTING, NABOLAGSENDRINGER OG BOLIGMARKED.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
MELLOMFAG ETNISK SEGREGASJON, GHETTOER OG TILPASNINGER BLANT ETNISKE MINORITETER.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Seminar uke 36: Globalisering og regional utvikling Gruppe 1: Redegjør for de motsatte syn på globalisering som fremkommer hos ”hyperglobalister” og skeptikere.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Segmentering og målgruppetenkning
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning om etnisk segregasjon og gentrifisering SGO3100 høsten 2004 Per Gunnar Røe

Forelesningens innhold Etnisk segregasjon og integrasjon av innvandrere Begreper Integrasjon av etniske minoriteter Etniske grupper tilpasning Etnisk segregasjon Gentrifisering Definisjon(er) Gentrifisererne (idealtype) ”Rent Gap”-teorien (Neil Smith) David Leys teori Andre synspunkter (Hamnett og Warde) Studie av bebeoere i Manchester (Wynne m.fl.)

Etnisitetsbegrepet Statistisk bruk: Objektiv egenskap ved grupper (nasjonalitet, rase, kultur, språk, religion) Kulturanalytisk bruk: Intersubjektive oppfatninger av forskjeller/grenser (etnisk identifikasjon) Krever kontakt mellom gruppene Kan utvikles av gruppens medlemmer eller pådyttes utenfra (myndigheter, majoritetene, andre minoriteter, forskere, etc.) Kan utvikles lagvis (innvandrere vil ofte utvikle lag på lag av flere etniske identiteter)

Integrasjon Integrasjonsformer: Utdanning, arbeid, inntekt/formue, bosetting, sosiale nettverk Prosessene: Sosial mobilitet: Flere tar høyere utdanning og får middelklasseyrker, eller gruppen øker sin økonomiske velferd på andre måter (nordmenn i NY og indere i London) Sosiale kontakter: Gruppen danner nettverk, inngår ekteskap, etc. med majoriteten (karibiere i London) Tradisjonelle antagelser: Segregasjon avhenger av kulturell avstand Segregasjon avtar med økende botid

Ghetto-begrepet Blom: Slum-aktige byområder der en etnisk gruppe eller kulturell minoritet har majoritet Slum-definisjoner: Områder preget av fysisk forfall, arbeidsledighet, sosialhjelpsavhengighet, kriminalitet, rusproblematikk, enslige mødre, etc. Eksklusjonsperpektivet: Undertrykking leder til sosioromlig eksklusjon (av stigmatiserte grupper) Sammenhengen mellom fattigdom og ”ghettoisering” snus (ghettoene ”skaper” fattigdom) Ghettoene har et eget annenrangs sett av institusjoner

Tidlig studie av norske enklaver i NY (Jonassen) Studerte norske bosettinger på Brooklyn i perioden 1850-1947: Nordmenn reagerte primært på de sidene ved NY-miljøet som ga mening i deres verdisystem De bodde i frivillige enklaver De flyttet fra sted til sted (i mots. til italienere og jøder) på bakgrunn av omgivelseskrav (tetthet, kriminalitet, helse og befolkningssammensetning) Ecological man –perspektivet (konkurranse om fysiologiske behov) er ikke tilstrekkelig til å forklare nordmennenes bosettingsmønster Menneskene i undersøkelsen ble også ”styrt av ” kulturelt definerte mål gjennom kulturelt bestemte vaner og levemåter

To hovedteorier om integrasjon (i følge Peach) Assimilasjonsskolen: Bortfall av sosiale og økonomiske særtrekk ved minoriteten – sosial og økonomisk integrasjon Pluralistisk modell: Økonomisk integrasjon, men opprettholdelsen av sosial distinksjon (lukkethet og særtrekk) og dermed romlig segregasjon

Ulikhet i tilpasning mellom ulike grupper i London Karibisk minoritet Indisk minoritet Bengalsk minoritet Lokalisering Indre by Ytre by Spredning X (X) Sosial mobilitet Selveie Sosial integrasjon

Hvorfor kinesiske innvandrere er fattigere i NY enn i LA (Zhou) New York Los Angeles Historisk bakgrunn Første bølge og familiegjenforening Andre bølge (eliten som flyktet i 1949) Geografisk lokalisering Avstand til Asia har liten betydning for arbeiderkl. Nærhet til Asia er viktig for rike kinesere Lokalt arbeidsmarked Kineserne arbeider i klesindustrien Kineserne er eiere i klesindustrien Transportinfrastruktur Transportsystemet er tilpasset de fattige Bilavhengigheten gjør det vanskelig for fattige Sosial infrastruktur Gode velferds-institusjoner Dårlige sosiale ordninger Selvsysselsetting og etniske nettverk Segregert arbeids-marked (rest./kles.-ind.) Etniske nettverk for ulike sektorer Kapitalmarked ”Mismatch” mellom kapitaltilgang og –behov ”Match” mellom lokale og internasjonale konjunkt.

Konklusjoner Integrasjon (også geografisk) tar lang tid (f.eks. nordmenn i NY) Det er ingen klar sammenheng mellom geografisk integrasjon og andre typer integrasjon Etnisk segregasjon samvarierer grovt sett med ”kulturell avstand” (jf. Blom) For de fleste minoritetsgrupper avtar etnisk segregasjon med økende botid

Gentrifisering – hva er det? Sosial endring: Middelklassen og grupper med høy inntekt flytter inn i tidligere arbeiderklassestrøk eller lavstatusstrøk (har oftest vært middelklassestrøk) Markedsbaserte endringer i boligmassen: Rehabilitering (ev. riving/nybygging) og overgang fra leie til eie (kan skyldes byfornyelse) Økonomiske endringer: verdiøkning – høyere bolig- og eiendomspriser (kan skyldes offentlig tilrettelegging) Andre vanlige endringer: Redusert aldersgjennomsnitt Endret næringsliv (restauranter, butikker og annen service) Opprustning av det bebygde miljøet Endringer i konsum (gentrifiserere har en annen type konsum enn middelklassen

Gentrifisererne Typiske gentrifiserere: Andre grupper: Enslige eller samboende/gifte uten barn Personer med høy utdanning Personer med høy inntekt ”Unge voksne” Andre grupper: Barnefamilier Velstående pensjonister og 50+ Ulike grupper utenfor ”mainstream society” (kunstnere, homofile, ulike typer ”avantguarde”)

Neil Smith (Rent Gap -teorien) Beskriver andre teorier (som Ley’s) som forbruker- og preferanseorienterte Hevder at gentrifisering er et resultat av investeringer og disinvesteringer i økonomien: Forbrukerpreferansene har en underordnet betydning Gentrifisering skapes gjennom bevisste framstøt av private investorer, utbyggere og eiendomsutviklere Hevder at gentrifisering dreier seg om: En revitalisering av profittraten En tilbake-til-byen bevegelse for kapital heller enn mennesker Har utviklet teorien om ”rent gap”: Gentrifisering utløses av forskjellen mellom kapitalisert og potensiell grunnrente

Om Davis Leys teori Bygger på forestillingen om den postindustrielle økonomi (restrukturering) Tillegger offentlige myndigheter en viktig rolle i den postindustrielle økonomien (politisering avinteressegrupper) Argumenterer for at individualitet og estetikk har fått større betydning: Dannelsen av en ny middelklasse bl.a. gjennom forbruk og valg av bosted – disse kan bli gentrifisererne

Hamnetts krav til en teori En teori om gentrifisering bør forklare: Hvorfor gentrifisering skjer i noen byer (særlig i enkelte storbyer) og ikke i andre Hvorfor gentrifisering skjer i noen områder og ikke i andre, hva er disse områdenes karakteristika? Hvorfor noen blir grupper gentrifiserere Hvorfor gentrifisering skjer i bestemte perioder

Hamnetts vurderinger av Leys teori Sterke sider: Man kan si hvilke byer som preges av gentrifisering ved å se på næringsstrukturen Teorien har en god tilnærming til de aktuelle gruppene (”gentrifiers”) Teorien redegjør overbevisende for tidsaspektet Svake sider: Teorien kaster lite lys over hvilke områder i byene og hvilken boligmasse som endres

Hamnetts vurdering av Smiths teori Sterke sider: Teorien er elegant og enkel Den belyser ulikheter i investering og disinvestering innenfor byene Svake sider: Teorien overser endringer i den sosiale lagdelingen Overser enkeltindividenes Preferanser framstilles i et feilaktig lys Overser at potensiell grunnrente delvis er et resultat av etterspørsel Belyser ikke hvorfor gentrifisering forekommer i noen byer og andre byer

Smiths integrerete teori om gentrifisering Forekomst av rent gap Intet rent gap Ingen potensielle Gentrifiserere Ingen gentrifisering Tilbud på potensielle gentrifiserere Ingen etterspørsel i indre by En del av den nye klassen prefererer indre by Gentrifisering

Wardes synspunkter Man må skille mellom individers kollektive handling og store selskaper Gentrifisering foregår ofte i faser dominert av ulike grupper Gentrifisering skjer samtidig med at kvinner (fra middelklassen) trer inn i arbeidslivet De kan kombinere yrkes- og husmorrollen, arbeidsplasser for kvinner er ofte konsentrert i byene De kan delta i kulturaktiviteter

Studie av beboere i indre Manchester (Wynne og O’Connor) Kan ikke se framveksten av en ny klassefraksjon Størstedelen av de spurte har ingen høy kulturell kapital (er ikke så opptatt av det) Mange sikter mot et middelnivå av kulturell kapital (og har fordommer mot ”avantguarde”): popkultur De gruppene gentrifiseringsteorien peker ut (japper, de nye husholdningene, ”inner city ”bohemia””, ”lost generetions” og post-68 –grupper er vage og ofte motsetningsfulle Det er vanskelig å finne de strukturelle fellestrekkene ved disse gruppene