Utviklingen av motiver og emosjoner C.Dweck (1999): Self-theories Their role in motivation, personality and development.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Selvoppfatning, motivasjon og utvikling
LÆRING Grunnleggende prosesser
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Problemløsning.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Ha evig liv Joh
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingen av motiver og emosjoner C.Dweck (1999): Self-theories Their role in motivation, personality and development

Om Piaget... …Piaget, the titan of cognitive developmental psychology, realized near the end of his life that simply focusing on logical thinking and its development was not enough. He came to believe that the meaning systems that people adopted were as important or even more important in shaping their thinking (Dweck, 1999, xii).

Oversikt Teorier om oss selv--- motivasjon Elevers målorientering Teori om intelligens: konsekvenser for mål, innsats, reaksjoner på negative erfaringer Oppfatning av egen evne til sosial kontakt Hvordan formulerer barn implisitte teorier? Du er god og flink! Han er slem!

Dweck utfordrer: 4 oppfatninger 1: Flinke elever vil gjerne lære, mestre nye ting… 2: Framgang på skolen fører til at elever vil lære mer, mestre nye ferdigheter... 3: Skryt, spesielt om at vi er ”glupe”, fremmer lysten til lære, mestre nye ting… 4: Elevers tiltro til egne evner, er nøkkelen til å ville lære nye ting, mestre nye saker...

Implisitte teorier- motivasjon Teori om intelligens –1: fast størrelse som jeg har (”entity theory”) –2: noe ”tøyelig” som jeg kan bidra til å utvikle (”incremental theory”) Konsekvenser for motivasjon –Hvorfor trekker mange flinke elever seg unna utfordrende oppgaver? –Hvorfor utfordres andre …?

Implisitte teorier--motivasjon Oppfatning av egen evne til sosial kontakt / kameratskap –er personligheten en fastlagt størrelse…? –Er personligheten formbar…? Konsekvenser for relasjon med andre Konsekvenser for motivasjonen...

Hjelpeløst og mestringsorientert handlingsmønster Hva gjør at feil tar motet fra noen elever (voksne)? …og motiverer andre til ny innsats? Hva skyldes sårbarheten ved å gjøre feil, ikke mestre i første omgang hos flinke elever?

Hjelpeløst og mestringsorientert handlingsmønster Hjelpeløsthet –”dette rår jeg ikke med” –”jeg er visst ikke flink” –senke forventninger –negative følelser –lavere utholdenhet –dårligere gjennomføring Mestringsorientert –utfordrende reaksjon –relaterer ikke til om de er flinke –et problem som må løses –fokus mot å mestre –finne nye måter å gjøre oppgaven på

Hjelpeløst handlingsmønster Oppgaver : 8 kan løses, 4 kan ikke løses: Mister fort troen på egne evner...!” –”I guess I’m not very smart!” –”I never did had a good memory!” Anslår at flest oppgaver er løst galt… Mister det strategiske grepet på oppgaveløsningen

Mestringsorientering Oppgavene: 8 kan løses, 4 kan ikke løses Lette ikke etter årsak til at de gjorde feil! De hadde møtt et problem, som måtte løses! Begynte å gi instruksjon til seg selv om hvordan de skulle løse problemet! –”I have almost got it now!” –”I love a challenge!”

Er disse elevene i klasserommet? Små bøker med instruksjon: Utføre oppgaver ( bygd opp med god instruksjon) Hjelpeløs gruppe: 76,6% Mestringsorientert gruppe: 68,4%

Er disse elevene i klasserommet? Ny bok med oppgaver: Noen har god instruksjon, men noen steder er instruksjonen uklar… Hjelpeløse (”gi opp”): 34,6% Mestringsorienterte : 71.9%

Elevers målorientering: årsak til handlingsmønstrene…? Prestasjonsmål (performance goal) –Ego orientering ( Skaalvik & Skaalvik 96) –prestasjonsorientering Læringsmål (learning goal) –Oppgaveorientering –læringsorientering –mestringsorientering

Hva søker de ulike gruppene? Elever med prestasjonsmål: –måle ferdigheter: VISE AT MAN ER FLINK! – Eller hindre…….AT MAN DUMMER SEG UT! Elever med læringsmål: –mestre nye ting; -finne strategier for å løse oppgaver; Hva stimulerer vi i mange klasserom..?

Teori om intelligens: konsekvenser for mål,... Elevers teori om intelligens har stor betydning for mål –”looking smart” versus ”learning” ”Your intelligence is something you can’t change very much…” ”You can learn new things, but you can’t really change your basic intelligence”

Lar teori om IQ seg forandre? College studenter: Eks: Artikler om Baby Adam –”entity theory” med fast intelligens –”incremental theory” med formbar intelligens College- studentene lot seg påvirke… –utslag hos de svake i hver gruppe...

Teori om intelligens Betydning for innsats: –fast iq: farlig å prøve for mye… best om det bare kommer av seg selv…, eller når jeg vet at jeg lykkes…”når jeg vinner konkurransen” –iq kan utvikles: da blir anstrengelse viktig… jobbe for å finne gode strategier

Teori om intelligens Fast: –sammenligne med andre (for å være best…) –gi lett opp ved vansker –negative følelsesmessige ytringer: …kjedelig, aldri bruk for heller… kognitive- emosjonelle- atferdsmessige reaksjoner

Teori om intelligens IQ er noe formbart – innsats : ”nå har jeg jobbet godt” evt. ”nå har jeg spilt mye fotball denne uka! Men vi hadde tre viktige kamper….så..” –søke utfordringer… ”Det er så lett det gidder vi ikke…” –utholdenhet overfor vansker –leter etter effektive strategier...

Evne til sosial kontakt Hjelpeløs eller mestringsorientert i sosiale situasjoner? Er det noe ved deg som gjør deg klønete sosialt? Er går du på og prøver å få kontakt på en annen måte? Dweck og medarbeiderne finner at….

Evne til sosial kontakt... Implisitte teorier ser ut å ”ramme” forståelsen av seg selv i sosial situasjoner… oppfatningene predikerer hva man venter seg i ”kjærlighetsforhold” skjebne bestemt contra tro på vekst

Evne til sosial kontakt... Hvor lett dømmer vi oss selv? Hvor lett dømmer vi andre ut fra det de sier og gjør? Hvor lett stempler vi (dømmer) andres intelligens ut fra deres suksess eller nederlag? Eks. med Nobelprisvinner….

Hvor kommer disse implisitte teoriene fra? Teorier om ”goodness” og ”badness” Hva kunne små barn svare på ? (Piaget) Hva betydde feil for dem? Tidlige oppfatninger av å være SLEM –kan få straff –kan få kritikk… –”badness” kan være varig… Hva sier vi til barn?

Fra rollelek... You are bad! You did a very bad job! That’s bad work! We are throwing this out! How could you do this? Did you do those terrific numbers? That’s a very nice picture. Why don’t you put some feet on that picture?

En liten dialog... M: Hello, what are you sad about? B: I gave my teacher some numbers and I skipped the number 8 and now I am feeling sad M: Well there’s one thing who may cheer you upo B: What?

En liten dialog.. M: If you really tell your teacher that you tried your best, she would not be mad at you.[Turning to the father:] We are not mad at him, are we? F: Oh, yes we are! Son, you better go right to your room Dweck, 1999,s.103)