Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

Dialekter Sigrun Eckhoff mars 2010.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LAG EN SANG! Komposisjon.
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
Elevtekster og ortografi
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Skriftspråk og talemål
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Fonologi.
Modell for analyse av elevtekster
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Språklig variasjon LUT og 19. november 2008.
Muntlig språkutvikling
Munnleg og skriftleg.
SOMMERKURS I NORSK SPRÅK OG KULTUR GRUPPE B
Språk og kultur. Flerspråklighet Typisk for vår tid: Økt kontakt mellom mennesker fra ulike deler av kloden. Økt innvandring til Norge. Konsekvens: Større.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 12 Talemål. Mål Gjere greie for særtrekk ved norske dialekter Gjere greie for korleis språklege endringsprosesser påverker desse dialektene Forklare.
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Norske dialekter – fire dialektområder:
| Fleirspråklegheit. Fleirspråklegheit dei fleste land i verda er fleirspråklege omtrent halvparten av befolkninga på jorda bruker meir enn eitt språk.
DIALEKTOLOGI Petter Bjellås, HiT, GLU 5-10, NOR 503.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Talespråk og skriftspråk. Språket vårt Talespråk og skriftspråk Hva vil det si å snakke norsk? Hva slags dialekt snakker du? Hvorfor tror du det heter.
VINSJAN PÅ KAIA Tekst: Idar Lind / Intertekst Vg3 s. 504 Albumcover, EMI 2007.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Talemål.
Dialektar og sosiolektar
Kommunikasjon og kultur
Talemål.
Talemål.
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Talemålsvariasjon Panorama Vg3 Kapittel 5 Læreplanmål
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
| Fleirspråklegheit.
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon

Tale og skrift Se Grip teksten s. 263 Nølelyder (em, m) Gjentakelser Setningsemner (ikke fullførte setninger) ”Vellydsord” (da, så) Tale og skrift

Morsmålet Morsmålet = talemål Noe nytt i hver generasjon Ikke ”feil” eller ”stygt” ”Førstespråk” ”Andrespråk” samiske områder innvandrerstrøk Morsmålet

Dialekt og standardtalemål Nærhet til skriftspråket ”Den dannede dagligtale” I Norge – dansk 1878: dialekter tillatt i skolen Brukes i offentlige sammenhenger I andre land: standardtalemål Dialekt og standardtalemål

Språk i språket Sosiolekter Fagspråk Gruppespråk Etnisitet Slang Alder, kjønn, interesser Etnisitet Slang Geolekter Dialekter Språk i språket

Dialekter Hvilke dialekter er representert i klassen? Hvor mange har far eller mor med en annen dialekt enn stedets? Hvordan oppfatter du din egen dialekt? Hvilke fordommer finnes? Er det slik at fordommene er sterkest mot det som er nært? Er noen dialekter pene og andre stygge? Hva er det som avgjør om en dialekt er pen eller stygg? Dialekter

Målmerker Tonefall Infinitivsendinger Tjukk eller tynn l Palatalisering  Rulle r og skarre r  Bløte konsonanter  Nektingsord Sterke og svake hunnkjønnsord  Personlig pronomen    Målmerker