Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
2007 Pacs-superbrukermøte 6. februar Erfaringer siden driftstart Takk for fabelaktig innsats, entusiasme og gode tilbakemeldinger!
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
"Lyn og torden".
XP som læringsmetode Hvorfor Mål Metode Resultater Hva så ? Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet. En artikkel.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Prosjekt og forskningsrapport
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
Didaktiske analysekategorier
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
PERSPEKTIVER PÅ SAMHANDLING OG INKLUDERING I PRAKSIS.
Mål og læring hos elever
Veiledning prosjektroller
Forum for studentaktive læringsformer
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Synspunkter fra en PhD student
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Prosjekt og forskningsrapport
Tittel på kurspresentasjon
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Prosjektnavn | Firmanavn |Navn på presentatør
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning Undervisningsopplegg Resultater Grupper/den enkelte student Veileder og undervisningsroller Konklusjon

2 Innledning Underpresterer Arbeidsfordeling innad i gruppen og over tid Skjuler fremdrift/oversikt først -> mye arbeid i siste fase I liten grad tilegner seg faglig kompetanse og arbeidsteknikker Vårt mål er en metodikk som: Gir prosjektarbeidet en bedre struktur Utvikler samhandling og kunnskapsdeling Reelle problemstillinger Gjør veiledningsoppgaven bedre, enklere og mer oversiktlig

Undervisningsopplegg Variabel mengde forelesning Avhengig av type kurs Prosjektarbeid som læringsarena XP (eXtreme Progamming) 1.Jevn innsats med tydelige krav til samarbeid og felles ansvar 2.Planleggingsmøte 3.Transparent prosess 4.Evaluering av resultat for den enkelte student.

Planleggingsmøter Deltagere Prosjektmedarbeidere Oppdragsgiver (Teknisk kyndig oppdragsgiver) Møtefrekvens Fiksert lengde Agenda Rapportering Evaluering med hensyn på fremdrift Arbeidsoppgaver for neste uke Prosjektverktøy

Resultater: Rytme og tempo Funn og erfaringer “Jeg synes det er veldig greit å ha de delmålene (arbeidsoppgavene) å forholde seg til fra gang til gang” Hvert møte diskuterer målsetninger og konkrete arbeidsoppgaver Presise/fyldige beskrivelser av arbeidsoppgaver Arbeidsoppgave Beskrivende tekst Estimat av arbeidsmengde Leveringstidspunkt Ansvarlig navn Andre deltagere

Plassering av krav i prosjektet Transparente prosesser og dokumentasjon Variasjoner i bruk av planleggingsverktøy

Resultater: Veilederrollen Mye tid på definisjon av rollen 7 av 8 grupper positiv til å ha oppdragsgiver “ I arbeidslivet behøver ikke kunden å ha kunnskap om kildekoden, så det er egentlig ganske naturlig” “ Det var veldig nytt, jeg syntes det var litt morsom måte å gjøre det på, veldig positivt at en tør å gjøre noe sånt” + flere å forholde seg til 1 av 8 grupper ville ha en kodeveileder “Vi er ikke I en jobbsituasjon. Vi er jo I en læresituasjon” Arbeidsbelastning for fagpersonalet

Konklusjon Metoden bidrar til innsyn I arbeidsprosess og produksjon som vi ellers ikke har. Brukes dette bevist kan det bidra til bedre samhandling og læring for den enkelte student, samt bidra til å minske frafall I kurset.