Hvem er jeg Tormod Fjeldberg – sjefskonsulent Roller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
EU-PROSJEKT VED HiST, ALT
Fra idé til produkt – det går an i Norge
Meeting 8th of September 2004
Student Exchange Programme
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Tekster til kapittel 2.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Styrearbeid i Norwegian
The Trondheim Toll Ring System
Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management
North Atlantic Drilling Ltd Status 14./15. mars 2011.
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Forretningsideer & Markedsanalyser
Innhold  Misjon, visjon, historie og struktur  Biennium mål og service prosjekter  Zonta Internasjonal (ZI) og ZIF (Zonta International Foundation)
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Utveksling – for deg som vil noe mer!
Hjertelig Velkommen!. Interreg IV C Helping regions share solutions.
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Utdelbart resultat og kapitalvedlikehold *)
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Høgskolen i Østfold Personalseminar for IT-drift og Avdeling for IT Mandag 8. og tirsdag 9.mai 2006 Mühlbocks Hotell, Ed, Sverige.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Europcar presentasjon
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
Gigantbestilling 222 nye fly –
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Implementering av caching ved hjelp av Spring Christian Vestøl
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Konkurransekraft på heimebane
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Bergen, juni Paradigmestruktur: En kognitiv analyse av suffiksskifte i russiske verb Tore Nesset Universitetet i Tromsø.
Presentasjon for Framtidens byers nettverkssamling WWF-Norge ved Ina Toften 21. november 2008.
OFFSHORE STRATEGIKONFERANSEN 2001 Er tiden moden for samarbeid på nettet ? Adm.dir Steinar Grønsand OilCamp.com The Collaborative Portal for the Oil and.
Thon Hotel Opera, mandag 28. oktober 2013 Tone Lunde Bakker Country Manager i Danske Bank Outsourcing - Overlevelsesstrategi eller en måte å øke avkastningen.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kari Berget Studentsamskipnaden i Trondheim.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Global outsourcing av IT
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Cambi AS Skysstasjon 11A Pb 78 N-1371 Asker Norway Tel: Fax: Cambi presentasjon Bioenergi.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann.
Oslo, 2016.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
RIF SEMINAR- WEB-BASERTE KVALITETSSYSTEMER
Bioenergi på Kongsgården
Det internasjonale valutamarkedet
VERDENS BESTE VERTSKAP
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Hva forventes av en konsulent og hvordan endres disse forventningene? Tormod Fjeldberg 9. Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hvem er jeg Tormod Fjeldberg – sjefskonsulent Roller Serviceleder Ledergruppen i Capgemini OS 23 år i IT bransjen i Østfold Med i Borg IKT Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

TAKK! Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hvem er Capgemini En av verdens største leverandører av consulting,- technology- og outsourcing tjenester © 2004 Capgemini - All rights reserved

Capgemini visjon Capgemini skal bli det globalt ledende selskapet innen Consulting, Technology og Outsorcing Services. Vi skal skape varig verdi for våre kunder ved hjelp av Collaborative Business Experience. Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

A major global service provider 2005 Revenue and personnel 6,954 million euros 61,000 people worldwide 2005 Geographic revenue distribution 80% Europe 19% North America 1% Asia ■ FY 2005 ■ FY 2004 2005 Business mix Outsourcing Services Technology Services Consulting Services Professional 13% 38% 33% 16% Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Workforce by age, seniority and gender ratio Average age: 36.3 years Average seniority: 5-6 years With 74.9% male and 25.1% female As of December 2005 Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Når det er nødvendig utnytter vi vårt globale nettverk Pr. April 2004 Total Hubs 22 18 Accelerated Solutions Environments (ASE) 27 14 Accelerated Delivery Centres (ADC) 25 9 Applications Management Service Centres (AMSC) 28 Infrastructure Management Service Centres (IMSC) 12 3 Business Process Outsourcing Centres (BPO) Finland Helsinki (ADC, ASE, AMSC, IMSC) Belgium Brussels (ADC) Mons (IMSC, BPO) Norway Oslo (ADC) Fredrikstad (AMSC) Netherlands Utrecht (ADC, ASE , AMSC, IMSC) Zootermeer (IMSC) (BPOuhj) Sweden Gothenburg (ADC, AMSC) Malmo (ADC) Orebro (IMSC) Stockholm (ADC, AMSC) Poland Krakow (BPO) Wroclaw (IMSC) Canada Toronto (ADC, ASE, AMSC, IMSC, BPO) Montréal (ADC)** France Castres (IMSC) Clermont- Ferrand (AMSC) Grenoble, Lyon, Clermont (ADC, ASE) Lille (ASE, AMSC, IMSC) Montpellier (IMSC) Nantes & Rennes (ADC) Paris (ADC, ASE, AMSC, 2 IMSC) Rennes (AMSC) Toulouse (ADC) Denmark Copenhagen (ADC, ASE, AMSC) Japan Tokyo (AMSC) United States Bellevue (ADC) Cambridge (ASE) Chicago (ADC, ASE, AMSC)** Cupertino (ASE) Dallas (ADC) Detroit (ASE) El Segundo (ADC, ASE) Indianapolis (ASE) Irvine (ADC) Kansas City (AMSC, IMSC) Minneapolis (ASE) New York (ADC, ASE, AMSC, IMSC*) Pittsburgh (ASE) St. Louis (ADC) Washington DC (ASE) Germany Dusseldorf (ADC) Essen (AMSC, IMSC) Munich (ASE) China Guangzhou (BPO) Hong Kong (BPO) UK Aston/Birmingham (ADC, IMSC, BPO) Bristol (IMSC) Inverness (IMSC) London (ASE, 3 IMSC) Manchester (AMSC) Nairn (BPO) Newcastle (AMSC, IMSC) Reading (IMSC) Rotherham (IMSC) Warrington (IMSC) Woking (ADC, ASE, AMSC) Singapore (AMSC, BPO) Spain Barcelona (AMSC) Madrid (ADC, AMSC, IMSC) Taiwan Taipei (AMSC) Italy Milan (ASE, BPO) Australia Adelaide (BPO) Sydney (ASE, AMSC) India Mumbai (ADC, AMSC) Bangalore (BPO) New Zealand Auckland (ADC) Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hva er AM Service Management User Maintenance support Enhancements A set of services which takes the contracted responsibility for any or all aspects of the maintenance, enhancement and evolution of applications systems within well defined service levels to maximize cost savings, quality and flexibility. Service Management Maintenance User support Enhancements Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hvilke forventinger settes til konsulentrollen © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hva kreves av en konsulent Like å bli stilt krav og forventninger til Business forståelse Økonomisk forståelse Dele kompetanse Fokus på kunde Selvdrevet Skiftende teknologier Jobbe ihht. rutiner / prosedyrer Personlige egenskaper Synliggjøre formell kompetanse Endringsvillig - offshore Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Konsulent profil Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Drivere for endring av forventninger © 2004 Capgemini - All rights reserved

Capgemini - RightshoreTM Drivere for distribuert leveranse Kostnadsreduksjon Økt konkurranse i sin bransje Mangel på kvalifisert personell Raskere nye produkter / tjenester Stor tilgang på nye IT medarbeidere - India 150 000 ingeniører årlig 110 000 utenom IT Offshore markedet vokser titalls % årlig Aktører jobber direkte mot Norge RightshoreTM - sikrer lokal kontakt for kunden Vil kreve ny kompetanse / andre arbeidsoppgaver Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Business forståelse European CIO Survey Oppsummering Personlig intervju av 160 CIO’s 12 ulike land i Europa er representert Oppsummering IT må ledes som en foretningsenhet Nye leveranse modeller for å øke verdien for forretningen Outsourcing kan benyttes for kost reduksjon og leveranse fleksibilitet Outsourcing krever endringer i intern kompetanse Utfordrende å stoppe ved godt nok PODCAST fra SOA seminar i London Ikke lenger aktuelt med IT strategi, men IT inn i forretningens strategi Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hva kan HIØ gjøre for å møte nye krav © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hva kan HIØ gjøre Vil være behov som i dag Fokus på arkitektur og prosesser Business forståelse – for å kunne samarbeide Riktige holdninger Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse Tormod Fjeldberg Mai 2006 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Vi skal vokse og vil trenge nye medarbeidere Lykke til videre! © 2004 Capgemini - All rights reserved