Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management"— Utskrift av presentasjonen:

0 Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent
Hvordan jobber programmerere/utviklere i 2007, og hvilke endringer ser vi fremover? Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent

1 Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management
24 år i IT bransjen Siste 7 år i Capgemini Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

2 Vi hjelper virksomheter med å ta riktige strategiske beslutninger og implementere løsninger som gir målbare og varige resultater. Vi hjelper virksomheter med å ta riktige strategiske beslutninger og implementere løsninger som gir målbare og varige resultater. Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

3 Hvor finner vi Capgemini
Norway Oslo (ADC) Fredrikstad (AMSC) Trondheim Bergen Stavanger Finland Helsinki (ADC, ASE, AMSC) Belgium Brussels (ADC) Mons (IMSC, BPO) Netherlands Utrecht (ADC, ASE , AMSC, IMSC) Zootermeer (IMSC) (BPOuhj) Canada Toronto (ADC, ASE, AMSC, IMSC, BPO) Montréal (ADC)** France Castres (IMSC) Clermont- Ferrand (AMSC) Grenoble, Lyon, Clermont (ADC, ASE) Lille (ASE, AMSC, IMSC) Montpellier (IMSC) Nantes & Rennes (ADC) Paris (ADC, ASE, AMSC, 2 IMSC) Rennes (AMSC) Toulouse (ADC) Sweden Gothenburg (ADC, AMSC) Malmo (ADC) Orebro (IMSC) Stockholm (ADC, AMSC) Poland Krakow (BPO) Wroclaw (IMSC) United States Bellevue (ADC) Cambridge (ASE) Chicago (ADC, ASE, AMSC)** Cupertino (ASE) Dallas (ADC) Detroit (ASE) El Segundo (ADC, ASE) Indianapolis (ASE) Irvine (ADC) Kansas City (AMSC, IMSC) Minneapolis (ASE) New York (ADC, ASE, AMSC, IMSC*) Pittsburgh (ASE) St. Louis (ADC) Washington DC (ASE) Denmark Copenhagen (ADC, ASE, AMSC) Japan Tokyo (AMSC) Germany Dusseldorf (ADC) Essen (AMSC, IMSC) Munich (ASE) China Guangzhou (BPO) Hong Kong (BPO) Spain Barcelona (AMSC) Madrid (ADC, AMSC, IMSC) UK Aston/Birmingham (ADC, IMSC, BPO) Bristol (IMSC) Inverness (IMSC) London (ASE, 3 IMSC) Manchester (AMSC) Nairn (BPO) Newcastle (AMSC, IMSC) Reading (IMSC) Rotherham (IMSC) Warrington (IMSC) Woking (ADC, ASE, AMSC) Singapore (AMSC, BPO) Italy Milan (ASE, BPO) Taiwan Taipei (AMSC) India Mumbai (ADC, AMSC) Bangalore (BPO) Australia Adelaide (BPO) Sydney (ASE, AMSC) New Zealand Auckland (ADC) Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

4 I Norge Trondheim Bergen Stavanger Oslo Fredrikstad
Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

5 Våre kompetanseområder omfatter både rådgivning, utvikling og drift
Consulting Services Technology Services Outsourcing Services Sterke og tunge fagmiljøer innen: Strategiutvikling Transformasjon Virksomhetsstyring Organisasjon & ledelse Den beste og største kompetansen i Norge innen: Prosjektledelse Systemintegrasjon og systemutvikling Implementering Arkitektur Sikkerhet Forretningsløsning Virkemiddel for å møte nye krav Bedriften oppnår: Større fokus på kjerne- virksomheten Økt endringskraft Forbedret kostnadskontroll Forsterket leveransekvalitet Forvaltning Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

6 Service Manager, Tormod Fjeldberg
November 2007

7 Tidlig 80 tallet.. Tidlig 80 tallet..
Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

8 Hverdagen for en programmerer på 80 tallet (PC miljø)
Utviklingsverktøy Alt måtte utvikles selv Ingen verktøy / bibliotek Ulike maskiner / nye utfordringer Hardware “PC” tre enheter på 15 kg Hardware mangelvare Kompilering - nattejobb Samarbeid Bruk av disketter Manuell jobb for å samle kode Andre løsninger lite tilgjengelig Hovedfokus Hvordan få det til å virke Hvordan skrive til harddisk Hvordan skrive effektivt Minimere bruk av maskin ressurser SUPERTAST Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

9 Dagens situasjon Dagens situasjon Service Manager, Tormod Fjeldberg
November 2007

10 Forenkle salgsprosess og redusere forvaltningskostnadene
Tilgjengelig / frihet Utviklingsverktøy “Alt” tilbys i verktøyene Flere verktøy må mestres Krever mindre “programmering” Andre verktøy må beherkskes Hardware / arbeidsmiljø Jobb hvor du vil Remote access Virtuel PC Samarbeid Enklere å jobbe med samme kode Melde inn endringer som skal med Andre har hatt samme utfordring Løsninger er tilgjengelig for alle Hovedfokus Verdi for kundens forretning Kunnskap utover teknikk Forretningskunnskap Samhandling med andre løsninger Forenkle salgsprosess og redusere forvaltningskostnadene Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

11 Hva skjer fremover Hva skjer fremover
Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

12 Påvirkningsfaktorer Forretningskunnskap Globalt leveranseapparat
Kundene krever mer kunnskap om deres løsninger/forretning Kompetanse i tillegg til det tekniske. Globalt leveranseapparat nye IT Ingeniører årlig Indiske IT selskap angriper markedet Nye leveransemodeller / kunnskap Industrialisering Innovasjon Leveranse ihht. rutiner og prosesser Mer effektiv leveranse Høyere kvalitet Forretningskritiske løsninger IT løsninger mer forretningskritiske Kontakt med andre fagområder Forretningskunnskap Løsningens arkitektur er viktig Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

13 Tanker til studie i Informasjonsteknologi
Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

14 Betraktninger Skap interesse og grunnleggende kunnskap
Det de lærer nå – vil de ha bruk for det? Objekt orientert Bransjen trenger flere medarbeidere – deres jobb viktig Utfordre lokale IT selskap til å bidra Behov for annet enn programmerere Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

15 Service Manager, Tormod Fjeldberg
November 2007

16 Takk for meg Takk for meg Service Manager, Tormod Fjeldberg
November 2007


Laste ned ppt "Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google