Odd e. havik1 Velkommen til Dobbelkompetanseprosjektets nettverkseminar 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Finansiering av medisinsk og helsefaglig forskning
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
– pådriver og tilrettelegger Nasjonal samordning: Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning innen medisin og helsefag (NSG) – pådriver og tilrettelegger.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Odd e. havik1 Dobbelt velkommen!!!. Dobbelkompetanseprosjektet: Bakgrunn og fremtidsperspektiver Odd E. Havik Solstrand
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Rune Nilsen prorektor.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
Dobbelkompetanseprosjektet: Bakgrunn og fremtidsperspektiver
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Dobbelkompetanseprosjektet Egenevaluering Nettverksmøte
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Psykologer i kommunene
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
PO STIPENDIATER FINANSIERT AV SAMARBEIDSORGANET Tilsettingssted, driftstilskudd og dekning av infrastrukturkostnader Per Omvik Universitetet i Bergen.
Oppfølging av evaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunnsmedisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning Referansegruppen 30. november 2004.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Regionale forskningsfond
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Psykologer i sykehus Bjarte Bønes Bruntveit, psykologspesialist.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Mulighetene for en videreutdanning
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Det integrerte universitetssykehuset
Brukermedvirkning i helseforskning
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Førstelektorprogram ved UiT
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

odd e. havik1 Velkommen til Dobbelkompetanseprosjektets nettverkseminar 2007

Dobbelkompetanseprosjektet: Bakgrunn og status Odd E. Havik Solstrand 15. –

odd e. havik3 Bakgrunn - rekrutteringsproblemer l Problemer med rekruttering til vitenskapelige stillinger som krever dobbelkompetanse –Få psykologer med spesialistkompetanse og doktorgrad –Snitt år? Feil rekkefølge? –Svak rekruttering: NIFU rapport 5/1999 –Tidligere stimuleringstiltak: Program for klinisk psykologisk forskning, RSF/NAVF. Program for mental helse, Medisin og helse, NFR. MH-gruppe i klinisk forskning, Tromsø.

odd e. havik4 Bakgrunn - økt behov og utbygging av psykologutdanningen l Opptak økt med ca. 90% i løpet av i løpet av 90-tallet (oppstart UiTø og NTNU, økt opptak UiO og UiB). l Svikt i tilførsel av stipendiatstillinger l Opptrappingsplanen for psykisk helse –Økt antall psykologstillinger –Vekt på kompetanseutvikling og forskning l Møte mellom universitetsmiljøene og UFD & HD juni l Nasjonal gruppe (UiO, UiB, NTNU, UiTø, NPF, Helseforetak) avga utredning l UiB bedt å lede arbeidet med prosjektplan - ferdig

odd e. havik5 Hvem bidro inn i utredningene: l Hildegun Bomnes, Oslo HF l Odd E. Havik, UiB l Monica Martinussen, UiTø l Erik Rakoczy, Oslo HF l Bjørn Rishovd Rund, UiO l Audun Rivedal, UiB l Ole Johan Sandvand, Modum Bad l Ingunn Skre, UiTø l Anders Skuterud, NPF l Tore Stiles, NTNU –og mange samtalepartnere

odd e. havik6 Dobbelkompetanseløp - foreslått modell l 7 årige løp –4 år spesialistutdanning: Finansieres av HOD via SHdir og skjer ved et helseforetak –3 år doktorgradsstipend: Finansiert av UFD som øremerket del av stipendiatstillinger til universitetene l 28 stillinger fordelt slik: 2*9 (UiB, UiO) og 2*5 (NTNU, UiTø) l Prosjektorganisering: Leder og 4 lokale koordinatorer, NPF og Helseforetak l Driften av den kliniske delen av prosjektet forankres i randsonen ved UiB: Halos, Unifob.

odd e. havik7 Prosjektstyret og koordinatorer l Leder Odd E. Havik, UiB l Arild Gjertsen, Aker Universitetssykehus HF l Siri Gullestad, UiO l Gerd Kvale, UiB l Ingunn Skre, UiTø l Anders Skuterud, NPF l Tores Stiles, NTNU l Administrasjon: Anne Kristin Aanstad UiB/Unifob

odd e. havik8 Utfordringer: Hvordan sikre samarbeid?

odd e. havik9 Utfordringer - sikre samarbeid og felles forståelse av stipendiatstillingene ved universitetene l Bevilgninger til universitetene –Bevilgningsbrev til de fire universitetene »"For 2002 foreslås det etablert to kombinerte stillinger ved Universitetet i Bergen og Oslo og en kombinert stilling ved Universitetet i Tromsø og NTNU". –Gjenfinne de øremerkede stillinger og føre disse frem til miljøene.

odd e. havik10 Utfordringer – samarbeid mellom universitetene l Stipendiatstillingene utlyses ved det enkelte universitet og sluttvurderes der, men en nasjonal oppgave å sikre kvalitet og relevans: –Komité: »Sikre en felles vurdering av prosjektkvalitet, veileder, forskergruppe. Samme komité for fire universiteter. –Prosjektstyre: »Sikre rekruttering i forhold til prioriterte områder ved universitetene. »Sikre rekruttering i forhold til Opptrappingsplanens prioriteringer. »Koordinere prosjekt og klinisk spesialistutdanning. »Driftsmidler »Fremdrift –Bygge opp en nasjonal forskerskole/forskernettverk?

odd e. havik11 Sikre rekruttering i forhold til prioriterte områder ved universitetene – to første utlysningene l UiO: 1. Klinisk voksen, med spesifikk prioriteringer innen behandlingsforskning. 2. Klinisk barnepsykologi 3. Rus- og stoffmisbruk. l UiB: 1. Klinisk barnepsykologi, 2. Klinisk nevropsykologi, 3. Alvorlige psykiske lidelser. Områdene er likestilte. l NTNU: 1. Klinisk nevropsykologi, 2. Klinisk barne- og ungdomspsykologi, 3. Rettspsykologi, 4. Klinisk voksenpsykologi. Områdene er rangert. l UiTø: Dersom søkere ellers står likt, ønsker en å prioritere prosjekter innen klinisk nevropsykologi, klinisk barne- og ungdomspsykologi, alvorlig psykopatologi, rettspsykologi og klinisk relevante prosjekter knyttet til etniske minoriteter i nordområdene UiTø

odd e. havik12 Opptrappingsplanens prioriteringer – to siste utlysningene l Psykiske lidelser hos barn- og ungdom l Alvorlige psykiske lidelser l Forbygging av psykiske lidelser l Lokalt baserte tiltak vil være sentrale. l Utvide til rus- og stoff. l Utvalgte tilstander som bl.a. psykoser, spiseforstyrrelser, angst- og tvangslidelser.

odd e. havik13 Utfordring – koordinere med NPF og helseforetak l NPF –Kandidat sender inn spesialistplan og NPF vurdere denne. l Helseforetak: Inngå rammeavtaler og individuelle avtaler som gir muligheter for fleksible opplegg for den enkelte kandidaten. –Prosjekt - helseforetak: Rammeavtale og fast basisbevilgning per kandidat –Kandidat - helseforetak: Individuell lønnsinnpassing og støtte til spesialistutdanning.

odd e. havik14 Sentrale punkt i avtale kandidat, DK og helseforetak l Stipendiater/spesialistkandidater som tilsettes i Prosjektet skal i henhold til utlysningen forplikte seg til en individuell plan for gjennomføring av forskerutdanningen ved Universitetet i ……………. og for spesialistutdanningen ved en samarbeidende institusjon, Klinikk ………. innenfor Helseforetak ………. l Når det gjelder spesialistutdanningen i psykologi skal kandidatenes plan godkjennes i henhold til Norsk psykologforenings bestemmelser.

odd e. havik15 Sentrale punkt i avtale kandidat, DK og helseforetak –Spesialistkandidaten/ psykologen er forpliktet til å utføre ordinære kliniske arbeidsoppgaver som tilligger den psykologstilling de er tilsatt i ved Klinikken. Vedkommende skal ikke pålegges oppgaver ved Klinikken ut over de krav som følger av spesialistutdanningen –Klinikken forplikter seg til å legge forholdene til rette slik at den enkelte spesialistkandidat som gis opptak kan realisere sin spesialistutdanning som del av Prosjektet. Det vil omfatte støtte til veiledning, spesialistkurs og å sikre tilgang på praksis i henhold til spesialistkravene.

odd e. havik16 De to først var l Margrethe Bals og Anne Lene Turi ble ansatt som de først i Dobbelkompetanseprosjektet l Nå er det 28 på plass – oppstartsfasen er fullført og mer enn halvparten nærmer seg halvgått løp

odd e. havik17 Fordeling av prosjekter etter tema – mer enn en mulighet BUPAlvorligBehandNevroEtniskForebRett UiB (b) UiB 2221 UiB 311 UiB 411 UiO 1121 UiO222 UiO3 211 UiO 4 12 BUPAlvorligBehandNevroEtniskForebRett UiB (b) UiB 2221 UiB 311 UiB 411 UiO 1121 UiO222 UiO 3211 UiO 4 12

odd e. havik18 BUPAlvorligBehandNevroEtniskForebRett NTNU1 11 (v) NTNU2 11 NTNU311 NTNU4111 UiTø122 UiTø211 UiTø311 UiTø411 Tot Fordeling av prosjekter etter tema – mer enn en mulighet

odd e. havik19 Hvor starter kandidatene? l 9 starter i klinisk stilling l 10 starter i stipendiatstilling l 7 starter i en kombinasjon l Ulike løp frem til sluttpunktet, men to hovedtyper –Sekvensielle: 14 –Parallelle:11 - overvekt UiO

odd e. havik20 Hva har vi av tid og hva har vi brukt? Totalt Klinikk Stipend

odd e. havik21 Hva er dobbelkompetanseprosjektet? Et sted hvor alle behov ivaretatt - minst to ganger?

odd e. havik22 Hva er dobbelkompetanseprosjektet? Krevende balanseakt som går over 7 år?

odd e. havik23 Hva er dobbelkompetanseprosjektet? Jevnt arbeid i tospann over 7 år?

odd e. havik24 Halvveisevaluering kan gi noen svar l Vi har startet egenevalueringen – –De som er kommet 2 år + i løpet inngår –Tilbakemelding fra stipendiater, veiledere og administrativt personale –Fristen for å svare er – eller i dag! l SHdir arbeider med den eksterne evalueringen l Kan gir føringer på hvor man skal gå videre –Justering av interne forhold –Drøfting med HOD, RHF og universitetene om å føre prosjektet videre

odd e. havik25 Andre føringer: Helse- og omsorgsdepartementets styringsdokument til RHF l Fire hovedoppgavene for RHF –Pasientbehandling –Utdanning –Forskning –Opplæring av pasienter og pårørende l I styringsdokumentene til RHF de siste 3-4 er psykisk helse blitt høyt prioritert både innen pasientbehandling og forskning. l Utvikling av lokale strategier

odd e. havik26 Andre føringer: Bestillardokument l ”Bestillardokument 2005” til de regional helseforetakene, HOD. l 2.3 Forsking –Dei regionale helseføretaka skal prioritere forsking, forskarutdanning, formidling og implementering av forskingsresultat. Det er behov for ei auka satsing og tiltak for å styrkje forsking innanfor psykisk helsevern og tverrfagleg spesialisert behandling for rusmisbrukarar. Ressursbruk og tiltak for å styrkje forsking innanfor desse områda skal dokumenterast særskilt. Det skal leggjast til rette for auka rekruttering frå profesjonsutdanningane til forsking, medrekna dobbelkompetanseprosjektet med kombinert spesialist- og forskarutdanning i psykologi.

odd e. havik27 Andre føringer: Helse – og omsorgsdepartementet: St.prp. nr (s. 292)

odd e. havik28 Andre føringer for RHF l Prioritere forskning og forskerutdanning l Universitetssykehuset skal være i front og understøtte forskning og forskerutdanning i helseregionen l Samarbeid med universiteter og høyskoler om forskningsoppgaver l Klinisk forskning prioriteres l Innen psykisk helse skal tverrfaglig forskning prioriteres særskilt l Opptrappingsplanen for psykisk helse

odd e. havik29 Ande spor av føringer: Statsbudsjettet for Helse- og sosialdepartementet: Hvor mange ganger forekommer ordene ”psykisk” og ”kvalitet”/antall sider

odd e. havik30 Andre føringer: NFRs evaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunnsmedisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning: Oppfølging l Panel 1 (’Klinisk’): Følgende anbefalinger ansees som de viktigste: –forskningen ved kliniske avdelinger må organiseres i større, veldefinerte forskningsgrupper med rammebetingelser som gjør det mulig for klinikere å drive forskning –translasjonsforskning, dvs. forskning som integrerer klinisk og basalfaglig forskning bør styrkes –samarbeid må styrkes mellom fagområder, regionalt, nasjonalt og internasjonalt l For å få ønskede resultater innen disse områdene, er det en forutsetning at endringene initieres lokalt/ regionalt.

odd e. havik31 l For optimal utnyttelse av ressursene innen sektoren må det stimuleres til samarbeid både på tvers av profesjoner/ faggrupper /fakulteter og institusjoner. l Det blir av særlig betydning å styrke samarbeid mellom de regionale helseforetakene og universitetene. Joint Committee. Betydningen av samarbeid for å fremme klinisk forskning

odd e. havik32 Andre føringer: Kunnskapsbasert praksis - SHdir- modellen Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert praksis Kontekst