Hva mer enn e-valg? – Om forholdet til e-demokrati og e-forvaltning Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Interessen i forholdsmessig kontroll Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Definere og velge hovedmål og delmål
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Om å disponere masteroppgaver
Forvaltningspolitikk og IKT-politikk; to sider av samme sak? Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Hva mer enn e-valg? – Om forholdet til e-demokrati og e-forvaltning Dag Wiese Schartum

Noen utgangspunkter Hvorfor e-valg (uavhengig av stemmelokale)? –Bidra til økt valgdeltakelse, og/eller –Effektivisere gjennomføringen av valg –Her: vekt på økt valgdeltakelse To hovedstrategier for økt valgdeltakelse: –Øke motivasjon/interesse/engasjement –Redusere/fjerne (situasjonsbestemte) hindringer Hva bør vi velge? –Viktig at begge strategier følges samtidig –E-valg bør derfor ikke introduseres alene (demokratiet kan neppe styrkes av flere ”lite interesserte” velgere!) Kan IKT tenkes å ha innvirkning på motivasjon/interesse/engasjement? –En mulig negativ effekt av e-valg –Mulige positive effekter på valgdeltakelse av IKT

En mulig negativ effekt av e-valg Fra privilegium til “tiltrodd ansvar” E-valg kan gjøre plikten mindre “sur” ved å redusere strev og tidsforbruk Mulig vi står i fare for å bekrefte den negative forestillingen dersom hoved- signalet er at valghandlingen skal bli enkelere? Samtidig er ikke ethvert strev og enhver tidsforbruk av det gode, og det vil være bakstreversk å unngå “unødig” innsats for kun å markere at valg er viktig Balansen betstår i å gjøre det enklere å velge uten å trivialisere valghandlingen Utøvelsen av et “tiltrodd ansvar” må altså uansett skje slik at valghandlingen ikke trivialiseres Sentralt å understreke valget som en beslutning og markere denne beslutningen som noe betydningsfullt Det betydningsfulle har ikke nødvendigvis med tidsforbruk og strev å gjøre Betydningen kan også vises ved hjelp av symboler og ritualer mv Rutiner for E-valg må resultere i handlinger som understreker betydningen av valghandlingen. Likevel uklart hvorledes dette kan ivaretas. Dersom elektroniske valghandlinger ikke fremstår som noe spesielt, og som klart forskjellig fra dagligdagse elektroniske disposisjoner, står vi i fare for å svekke valgenes betydning (selv om oppslutningen skulle øke) Rollen som velger: Fra privilegium til “sur plikt” (eller …)

Mulige positive effekter på valgdeltakelse av IKT Hovedantagelser: Det som har størst betydning for valgdeltakelsen er forhold mellom valgene Grunn til å anta at IKT kan ha størst effekt i denne perioden (!) Innebærer at IKT kontinuerlig bør brukes for å støtte opp om og tydelig- gjøre politiske prosesser; spesielt fom. nominasjonsprosessene starter Noen hovedgrep for å få dette til: Tydeliggjøre de poltiske prosessene i all presentasjon av det offentlige styringssystemet (jf “tjenester” og “forvaltning”) Etablere tydelige strukturer av politiske nettsider mv se f.eks. Larvik kommuneLarvik kommune Bruke IKT som “formidlingsteknologi” (anskueliggjøre, simulere mv) Bruke IKT som “evalueringsteknologi” (stemmeadferd, resultatmåling mv) Bruke IKT som “aksjonsteknologi” (jf innbyggerinitiativ; kommuneloven § 39a) Bruke IKT som “publiseringsteknologi” Generelt: Grunn til å anta at IKT kan ha størst positiv effekt på valgdeltakelsen dersom den blir brukt bevisst og bredt mellom valgene