Oppdatering: Litteratur og regelverk Forum rettsinformatikk 2009 Sandefjord 7.5.2009 Jon Bing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kort om rettsdogmatisk metode
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Prof. Dag Wiese Schartum
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
GDPR Personvernforordningen
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Oppdatering: Litteratur og regelverk Forum rettsinformatikk 2009 Sandefjord Jon Bing

CompLex 2008 Ingvild Jørgensen Internet search engines’ collection and processing of web pages Maryke Silalahi Nuth Electronic Contracting in Europe Ole Christian Rynning Juristopia: Semnatic web for legal information

CompLex 2010 Dag Wiese Schartum Personvern og trafikksikkerhetsteknologi Christian Rynning Extended collective licences – the dompatibility of the Nordic solution with the international conventions and EC law Olga Mironenko Air Passenger Data Protection – Data Transferd from the European Union to the United States

CompLex 2010 Anton Geist Using Citation Analysis Techniques for Computer-Assisted Legal Research in Continental Jurisdictions Dag Wiese Schartum Kunnskapsbehov om juridiske spørsmål i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum og Anne Gunn B Bekken Yules 2010 (Bygrave, Mahler, Ranheim, Cojocarasu, Liu, Andresen, Schartum, Tranvik, Torvund, Bekken)

Nye norske doktoravhandlinger Herbjørn Andresen Tilgang til og videreformidling av helseopplysninger Yue Liu Bio-Privacy Tobias Mahler Legal Risk Management Maryke Silalahi Nuth Electronic Contracting Thomas Olsen Personvernøkende identitetsforvaltning

Nye norske doktoravhandlinger Inger Marie Sunde Automatisert Inndragning Emily M Weizenboeck Between Contract and Partnership: Dynamic Networks as Collaborative Contracts and more

LE Etter lagmannsretten oppfatning er det åpenbart at tingrettens kjennelse bør tillates offentliggjort i anonymisert form. Lagmannsretten finner at tingrettens beslutning om totalforbud av kjennelsen er åpenbart urimelig, jf tvisteloven § 29-3 tredje ledd, og må oppheves. Konsekvensen av at tingrettens beslutning oppheves, er at kjennelsen kan offentliggjøres i anonymisert form.

Straffeprosessloven § 210 c Retten kan ved kjennelse pålegge utlevering for et begrenset tidsrom av opplysninger om hvilke telefoner eller annet kommunikasjonsutstyr som innenfor et nærmere bestemt geografisk område har vært satt i forbindelse med bestemte telefoner eller kommunikasjonsutstyr og som tilbyder har plikt til å lagre etter lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon § 2-7 a. Pålegg kan gis når det foreligger skjellig grunn til mistanke om en eller flere straffbare handlingerlov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon § 2-7 a

Straffeprosessloven § 210 c a som etter loven kan medføre straff av fengsel i 5 år eller mer, eller bsom etter loven kan medføre straff av fengsel i 3 år eller mer og det er grunn til å tro at handlingen er utøvet som ledd i virksomheten til en organisert kriminell gruppe, jf. straffeloven § 60 a, ellerstraffeloven § 60 a csom rammes av straffeloven §§ 90, 91, 91 a, 94 jf. 90, 104 a annet ledd, § 162, 162 b, 162 c, eller § 317, jf. § 162, eller av utlendingsloven § 108 fjerde ledd.straffeloven §§ a a§ 162§ 317§ 162 utlendingsloven § 108

Ekomloven § 2-7a. Plikt til lagring av data Tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett som anvendes til offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste og tilbyder av slik tjeneste skal lagre trafikkdata, lokaliseringsdata og data nødvendig for å identifisere abonnenten eller brukeren i 6 måneder til bruk for etterforskning, oppklaring og straffeforfølgning av alvorlige straffbare forhold. Plikten etter første punktum gjelder data som genereres eller behandles i tilbyders elektroniske kommunikasjonsnett ved bruk av fasttelefon, mobiltelefon, internettelefoni, internettaksess og e- post.

Forskrift om objektsikkerhet 3-3. Tilrettelegging for beskyttelse av IKT-infrastruktur Dersom tilknytning til internett utgjør en sårbarhet for sikkerheten til et skjermingsverdig objekt, kan fagdepartementet i samråd med objekteier bestemme at det skal søkes NSM om tilknytning til et sentralt system for varsling av koordinerte angrep via internett. NSM kan gi nærmere retningslinjer om hvordan tilknytningen skal settes opp og forvaltes.

Lov om infrastruktur for geografisk informasjon (geodataloven) § 3 En nasjonal geodatakoordinator skal koordinere arbeidet med landets infrastruktur for geografisk informasjon, herunder deling av spesifiserte geodata mellom deltakende virksomheter. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om nasjonal geodatakoordinators oppgaver og organisering.

LOV nr 16: Lov om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) § 4. Formålsbestemthet § 5. Nødvendighetskravet § 6. Krav til opplysningenes kvalitet § 7. Behandling av særlige kategorier av personopplysninger (sensitive opplysninger)

Politiregisterloven § 9 Reaksjonsregister § 10. Vaktjournal § 11. Kriminaletterretningsregister § 12. DNA-register Politiet skal føre et DNA-register som består av et identitetsregister, et etterforskningsregister og et sporregister. § 13. Fingeravtrykk- og fotoregister

Politiregisterloven § 55. Klageadgang Den registrerte eller den som antar å være registrert kan påklage avgjørelser truffet i medhold av denne loven til overordnet organ … Riksadvokatens avgjørelser kan ikke påklages

Politiloven § 17, 3.ledd Overtredelse av taushetsplikt etter denne bestemmelsen kan straffes etter straffeloven § 121. Dette gjelder også for personer som ikke er i tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, dersom vedkommende er gjort oppmerksom på at overtredelsen kan straffes.straffeloven § 121

Sikkerhetsinstruksen FOR nr 695: Instruks om sikkerhetstjeneste i Forsvaret

Merverdiavgiftsloven § 1-3(1)(i) Fjernleverbare tjenester: tjenester der utførelsen eller leveringen etter tjenestens art ikke eller vanskelig kan knyttes til et bestemt fysisk sted

Ehandelsloven § 1, 1.ledd, 1.pkt Loven gjelder for elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester og offentlige myndigheters regulering av og kontroll med slike tjenester.

Merverdiavgiftsloven § 3-30(4) For fjernleverbare tjenester i form av elektroniske kommunikasjonstjenester oppstår merverdiavgiftsplikten også når tjenesten leveres til andre mottakere enn nevnt i annet ledd og forutsatt at mottakeren er hjemmehørende i merverdiavgiftsområdet. Det samme gjelder for andre tjenester når disse omsettes eller formidles av en tilbyder av elektroniske kommunikasjonstjenester ved bruk av elektronisk kommunikasjon, og vederlaget oppkreves av denne tilbyderen

FOR nr 1755: Forskrift om tilskudd til utvikling av interaktive produksjoner § 1 nr 4 (4) Som interaktiv produksjon regnes et dataspill eller annen digital audiovisuell produksjon som forutsetter brukermedvirkning jf. forskrift 7. september 2009 nr om tilskudd til audiovisuelle produksjoner § 1-4 bokstav f.forskrift 7. september 2009 nr. 1168§ 1-4

Nettjenester Forskrift om endring i forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester