11.11.13 1 Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
HVA ER ?.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
@hanneersdal 5 grep som gjør at du som designer får bedre kontroll over hva programmereren produserer Yggdrasil 2014 – Hanne Ersdal.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto?
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Salgsteknikker & Sosial media
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Arduino For første års elektrostudenter.  Hvem ser du for deg, når du ser for deg en ferdigutdannet ingeniør?  Hva gjør du nå?  Hvorfor ikke akselerere.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
3D printing.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Del 5: Kap Internet and WW Basics How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjekt 45e - WebConcret
Gå inn på denne internettadressen:
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Kap. 15 – Privacy and Security How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Misjon – å krysse grenser
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
sporing av barn med klokke
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Tips for bruk av sosiale medier
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Enkle brukergrensesnitt
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Continously Online  Trådløse nett, WLAN og mobilnett, gir dekning der vi er (med visse unntak)  Vi har bærbare enheter som vi kan ta med oss overalt  Det gir muligheter til å være kontinuerlig på nett.  Det gir mange nye muligheter:  E-post, meldinger fra twitter, facebook og andre mottas når de blir sendt. Like ”online” som med telefon.  Push tjenester blir praktisk (blant annet som vi viste i foregående kapittel)  Det blir praktisk å tilby stedsbestemt informasjon, gjerne lagt over video (du ”filmer” der du er og får lagt over informasjon, om tilbudene på restauranten som du peker på)  Filme hele sitt liv (Google Glass m.m.)

Kai A. Olsen, 'Social discovery' apps - En fiasko?  CNN setter dette på sin topp 10 liste over teknologifiaskoer.  Ideen er at du kan få vite om personer nær deg som deler dine interesser, slik at du kan ta kontakt.  Er vi interessert i det? OK, so you know that somebody sitting in the same bar as you likes the Pixies, "Firefly," the fantasy stylings of George R.R. Martin and the Atlanta Braves. Are you really just going to start waving around your smartphone to get their attention? Sure, they've got good taste. But they still might be jerks. (CNN) OK, so you know that somebody sitting in the same bar as you likes the Pixies, "Firefly," the fantasy stylings of George R.R. Martin and the Atlanta Braves. Are you really just going to start waving around your smartphone to get their attention? Sure, they've got good taste. But they still might be jerks. (CNN)

Kai A. Olsen, Filmen Minority report  Viser hvordan en kan få personalisert reklame, altså reklameplakater som senser hvem du er og tilpasser reklamen deretter. 

Kai A. Olsen, Ikke helt urealistisk Men dette vil vi kanskje ikke ha?

Kai A. Olsen, Dette er bedre  Istedenfor å vise informasjon om alle fly kan dataskjermen du står foran vise informasjon kun om ditt fly.  Forutsatt at den kan sense billetten.  Men det er selvfølgelig enklere å ha alt på mobilen.  Vi trenger altså ikke store skjermer lengre.

Kai A. Olsen, Problem  Vi må multitaske, og det er vi ikke gode til.  Lese e-post eller skanne Web sider på forelesning, i seminar eller på møter. Vi tror vi er tilstede, men er sjelden det.  Blir vi grunnere, mister vi evnen til dyp konsentrasjon.  Nicolas Carr, kjent IT-skribent, advarer om at vi mister evnen til dyp konsentrasjon. Og at dette også kan påvire utviklingen av hjernen!  Men kanskje er dette om å følge med på alt samtidig kun en effekt av en ny teknologi?  Vi kan håpe at vi tilpasser oss etter hvert slik at vi får et mer nyansert bruksmønster, der vi vurderer fordeler mot ulemper.

Kai A. Olsen, Vi kan ikke være to steder samtidig  Kanskje skal vi lære av det engelske teateret som har ”put you mobile phone here” over vannbøtta?  Min erfaring er at jeg må velge og delta (følge med på foredraget, møtet,…) eller ikke (bli på kontoret).  Ideen om å gjøre to ting samtidig (høre på foredrag og lese epost) holder ikke. Put your mobile phone here.

Kai A. Olsen, Når nybegynnere bruker Powerpoint  Brukes alle effekter.  Argumentene åpenbarer seg på siden  på mange måter  og enda flere  og enda mer.  Problemet med det er at tilhørernes konsentrasjon blir på effektene.  For mange år siden fikk NRK en maskin som kunne lage flotte overganger. Den brukte de på alt. I dag er det ytterst sjelden at vi ser dette. Nå er det fra ett bilde til det neste.  Jeg sammenligner bruk av slike effekter med de bordene vi tegnet rundt alt i første klasse på skolen.

Kai A. Olsen, Moral  Teknologien er et verktøy.  Den er ikke et mål i seg selv.  Dette er et praktisk problem:  Ofte ser vi at teknologien tar overhånd i mange prosjekter:  En skal lage komplette, framtidsrettede og smarte løsninger.  Det er komplisert, kostbart og tar tid.  Så glemmer en brukernes umiddelbare behov.  og prosjektet blir en fiasko.

Kai A. Olsen, Eksempel  Ved Høgskolen i Molde ønsker vi å tilby alt kursmateriell, inklusive forelesninger på video, på en åpen nettside (himoldex.no).  Vi som er med på prosjektet vil ha en enkel løsning, fastmonterte kamera, kamera på nett.  Våre IT folk vil imidlertid lage en ”framtidsrettet” løsning, kopling mot Uninetts tjenester, Smartboards, og masse annet.  Heldigvis har vi IT-kompetanse selv, slik at vi kan stoppe galskapen.  Vi lager en enkel teknisk løsning. Eksempel: