Det helsevitenskapelige fakultet Allmøte for teknisk og administrativt ansatte om fusjonen 30. mars 2009 Ny organisasjon v/ fakultetsdirektør Stig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Omstillingsprosesser i staten
Oppsigelse - virksomhetens forhold
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Interimsstyret for Det helsevitenskapelige fakultet, konstituert 10
«Forbedringsprosess(en)»
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
OVERTALLIGHET OG NEDBEMANNING
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Status USIT 3.0 Allmøte 27. november Arbeid med USIT 3.0 Om funksjons- og bemanningsplan –Lagt fram for universitetsdirektøren Organisering av USIT.
Universitetet i Tromsø
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Lokal arbeidstidsavtale
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Erfaringsutveksling – hvordan kan man ivareta medlemmene under omstilling? Fusjon mellom UiT og HiTø Hovedtillitsvalgt Siri Johnsen Akademikerne.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, september 2010 Magnar Antonsen,
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Omstillinger og arbeidsmiljø -potensielle fallgruver kunnskap gir vekst Drammen 22.. september 2015 Kristin Dæhli, Forskerforbundet ved NTNU.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Innplassering Personalsjef Arne Kr. Hestnes Seniorrådgiver / jurist Arve Skjærvø.
Strategi & bemanningsplaner
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Administrativ organisering
Endringsprosesser ved UiT
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Adm Etablering av nye fellestjenester
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Ny som universitetslærer
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Førstelektorprogram ved UiT
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Veileder for innplassering av ansatte
Veileder for innplassering av ansatte
Informasjonsmøter for ansatte
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Utskrift av presentasjonen:

Det helsevitenskapelige fakultet Allmøte for teknisk og administrativt ansatte om fusjonen 30. mars 2009 Ny organisasjon v/ fakultetsdirektør Stig Ørsje Omstillingssamtaler og innplassering v/ ass. fak.dir. Trond Nylund, personal- og økonomisjef Ann-Sofie Rydningen og kontorsjef Anne Fismen Spørsmål og diskusjon

”Change is the norm”, men liker vi det? Krisekurven

Det helsevitenskapelige fakultet En unik konstruksjon i Norge Departementene har store forventninger til utdanning for samhandling Fakultetet blir stort, ressurssterkt og komplekst 22 studieprogram, 11 videreutdanninger og mange enkeltemner I hovedsak god rekruttering til utdanningene Ca 2 500 studenter Økende forskningsproduksjon (39 disputaser, økt publisering), økende kvalitet, sterke fagmiljø, f. eks. DMF deltar i 2 SFI, Eiliv Lunds TICE prosjekt mm

Det helsevitenskapelige fakultet… Ca 700 årsverk fordelt på ca 800 ansatte Statsøkonomien vil få en ramme på nærmere 500Mnok Eksternøkonomien innhenter vel 150Mnok Utstrakt samhandling med Helse Nord, fylkeskommunen og kommunesektoren Krevende finansieringssystem i sektoren Ca 180 støttestillinger over statsøkonomien, totalt 250 Dyr og komplisert infrastruktur Areal

Organisasjonsutvikling fra 2006 Bakgrunn: Kvalitetsreform og samfunnsutviklingen generelt Faglig utviklingsbehov (utdanning, finansiering, produksjon) Regelverk, dokumentasjon og sporbarhet Økonomi og strukturelle behov (robusthet, fleksibilitet, ansvarslinje) Gode analyser, men manglende handlingskompetanse Delprosess I, II og III Ekstern Biologievaluering NOKUT evaluering av Farmasi Arbeidsgrupper IKM og IMB Fusjonsprosessen Organisering av basal IT ved Universitetet Tekniske fellestjenester

Gjennomgående trekk for prosessene Faglig enhetlig ledelse og brukerstyring Mer dynamiske organisering for alle grupper Matriseeffekter, spesialistkompetanse, fleksibilitet, robusthet Fra fellesområde medisin til fakultetsadministrasjon Styringslinje til basisorganisasjon Styringsgruppe Brukerråd Faglig enhetlig leder Funksjon

Instituttinndeling, S16-09 Institutt for medisinsk biologi Institutt for klinisk medisin Institutt for samfunnsmedisin Institutt for farmasi Institutt for klinisk odontologi Institutt for helse- og omsorgsfag Institutt for psykologi Ikke 4. nivå Dynamisk arbeidsorganisering og delegering av fullmakt for alle grupper ansatte Kan ha ulik organisering av forskning og undervisning Forskningsgrupper og forskningsgruppeledere

Fakultetsadministrasjonen, S 16-09 5 seksjoner Utdanningstjenester Forskningstjenester Formidlingstjenester Personal- og økonomitjenester IKT- og tekniske tjenester Delprosess III Helhetlig og brukerorientert administrasjon Alle adm. tilsatte inngår i fagfora

Lab. nære funksjoner Kursingeniør Glassvask/autoklavering Medieproduksjon Ferdighetssenteret

Faglige fellesfunksjoner Regionale FUGE plattformer Proteomikk (FUGE-plattform) Bioimaging (FUGE-plattform) Mikromatrise (FUGE-plattform) Integrert- og systembiologi (FUGE-plattform) Biobank EM Anatomisk Dyreavdelingen

Generelle fellesfunksjoner Organisering av basal IT IT AV Tekniske fellestjenester Sentrallager Posters med mer Foto Mekanisk verksted Elektronikk verkstedet

Allmøte for tekniske og administrativt ansatte Omstilling og innplassering 30. mars 2009

Sentrale dokumenter Omstillingsavtalen Omstillingshåndbok Aktivitetstabell / plan for fusjonsarbeidet (IH 06-09) Trinnvis prosessbeskrivelse (IH 06-09) Veiledning for innplasseringssamtale Veiledning for oppfølgingssamtale

Omstillingsavtalen av 17. juni 2008 Formål: sikre ansatte trygghet og rettigheter i forbindelse med fusjonen Alle arbeidstakere har rett og plikt til å følge sine oppgaver når disse overføres til den nye organisasjonen (rettskrav) Kan selvsagt melde sin interesse for annen stilling/oppgaver, selv om en har rettskrav Kan avvise tilbud 1 gang uten tap av rettigheter, dersom det ikke oppnås enighet om stilling / arbeidsoppgaver

… omstillingsavtalen Den enkelte ansatt har selv et ansvar for å bidra til gode løsninger Ved å delta aktivt i omorganiseringsprosessene Ved å delta i gjennomføringen av tiltakene som skal iverksettes

….omstillingsavtalen Fusjon vil kunne medføre: - endring i arbeidssted - endring i arbeidsoppgaver Så langt råd er ta hensyn til den enkeltes ønsker Avdekkes i omstillingssamtalen

Ved endring i oppgaver: Kompetansekartlegging Så tidlig som mulig utarbeide oversikt over arbeidsoppgaver og kompetanse i nåværende og fremtidig virksomhet Tiltak: pkt 8 i omstillingsavtalen - Opplæring / utvikling gjennom nye arbeidsoppgaver Hospitering Internkurs av kortere varighet Skreddersydd internopplæring for spesielle målgrupper Ekstern kursdeltakelse Omskolering/ faglig oppdatering / relevant etter- og videreutdanning Videreføring av førstelektorprogrammet

Omstillingshåndboken Bidra til gode prosesser og legge forholdene til rette for god ivaretakelse av ansatte Klargjør viktige begreper i omstillingsavtalen bla rettskrav Prosedyrer for innplassering (trinnvis prosessbeskrivelse) Danner grunnlag for vurderinger ved innplassering til stilling ved det nye universitetet

… omstillingshåndboka Omstillingssamtaler skal gjennomføres med: Alle ansatte ved Høgskolen (endrer arbs.giver) Alle ledere Alle andre som blir berørt av fusjonen Før innplassering skjer (mars, april og mai)

Hvem er berørt? De som får vesentlige endringer i arbeids- og ansvarsområder Nærmere avklaring av hvem som er berørt / ikke berørt: prosessen er igangsatt ved enhetene Gi informasjon om videreføring av arbeids og ansvarsområder (info møter el. direkte til den ansatte) – skape trygghet Ansvarlig: instituttleder, kontorsjef og seksjonsleder i samråd med fakultetsdirektør / dekan

Andre dokumenter Aktivitetstabell / plan for fusjonsarbeidet (IH 06-09): spesielt fokus på omstillings og innplasseringsarbeidet Trinnvis prosessbeskrivelse (IH 06-09): basert på omstillingshåndboken og tilpasset fakultetet Veiledning for innplasseringssamtale Veiledning for oppfølgingssamtale

Omstilling og innplassering Trinnvis prosess: se IH 06-09 Innplassering på ledernivå Innplassering av øvrige ansatte Første trinn godkjennes før neste trinn igangsettes Starter når organisasjons- og bemanningsplan er godkjent Sluttføres innen mai

Om prosessen Hovedregel at overordnet nivå godkjenner innplasseringen Lederstillinger faknivå: godkjennes av univ.dir Lederstillinger inst nivå: godkjennes av fak.dir Øvrige ansatte: godkjennes av fak.dir Før skriftlig tilbud om innplassering: ansatte orienteres om foreløpig innplassering Kan fremme skriftlig klage på innplassering (frist) Uenighet om innplassering avgjøres av univ.dir Alle tilbudsbrev sendes fra fak.adm Nye arbeidsavtaler

Klargjøring av begreper Rettskrav Likeverdig stilling Passende stilling Fortrinnsrett Sterkt stillingsvern

Begrepet rettskrav Rett til å følge sine arbeidsoppgaver dersom en ser igjen sin stilling i ny organisasjon – videreført i vesentlig grad Konkret og individuell vurdering - stillingens innhold før og etter omorganiseringen - ikke krav om at alle oppgaver er videreført - grunnpreget må være beholdt (dette ikke tilstrekkelig) - arbeidsgiver har bevisbyrden for at rettskrav ikke foreligger

Rettskravvurderinger : 4 kriterier Ansvar - Omfang / bortfall, antall ansatte, fagansvar, faglig arbeidsområde. Høyere stilling: mindre til før at stillingen anses som endret Arbeidsoppgaver - Hele arbeidsforholdet, konkrete oppgaver i tidligere og ny stilling Grad / nivå i organisasjonen - Organisatorisk plassering, beslutningsstruktur, kan normalt ikke hevde rettskrav på høyere stillinger Øvrige vilkår - Lønn, tittel, geografisk flytting, kvalifikasjoner

Flere med rettkrav Totalvurdering ut fra følgende kriterier: - stillingsbeskrivelse - kvalifikasjoner / kompetanse - tjenestetid - erfaring / praksis - personlig egnethet ved lederstillinger Saklig utvelgelse

Innplassering uten rettskrav Ikke rettskrav: Kan tilbys andre under omstilling - Foreslå innplassering uten rettskrav - Kunngjøre stillingen

….innplassering Arbeidsgiver plikter å tilby alle fast ansatte og ansatte med sterkt stillingsvern som berøres av fusjonen likeverdig (ikke lik) eller passende stilling / arbeidsoppgaver.

Likeverdig stilling Likeverdig stilling: Status og lønn må være noenlunde lik Stort sett samme funksjoner som opprinnelig stilling Saksbehandling, kontorarbeid Vitenskaplig ansatt kan ikke pålegges administrativ stilling

Passende stilling Passende stilling: et videre begrep Tre avgjørende momenter: - Nivå: kan ikke kreve høyere stilling / lønn - Arbeidsoppgaver: ikke skille seg mye fra tidligere oppgaver - Geografisk avstand: avstand til tidligere arbeidssted (ikke relevant her)

Fortrinnsrett Tjenestemannsloven § 13: Før en tjenestemann blir sagt opp skal vedkommende så vidt mulig tilbys annen passende stilling Forutsetter nødvendige kvalifikasjoner Kan bli aktuelt ved bortfall av lederstillinger i ny organisasjon – ansatte kan ha fortrinnsrett til andre passende stillinger ved institusjonen

Om omstillingssamtaler Hensikt: Gi informasjon om fusjonsprosessen og omstillingsaktiviteter Kartlegge muligheter, ønsker og kompetanse Ivareta behovet for dialog med og omsorg for den enkelte som blir berørt Gi leder bedre grunnlag for å gjøre vurderinger Hjelpemiddel: Veileder for gjennomføring av omstillingssamtaler

Hvem gjennomfører samtalen med hvem? Instituttene: Dekan med instituttlederne Instituttleder med kontorsjef, leder av forskningsgruppe/fagenhet, evt. vitenskaplige ansatte Kontorsjef med tekniske og adm.ansatte Fakultetsnivået: Fakultetsdirektør med seksjonsleder Seksjonsleder med ansatte i seksjonene

Flytskjema for innplassering Kontorsjef Berørte tek./adm ansatte Leder av forskningsgruppe /fagenhet Berørte vitenskaplige ansatte Universitets-direktør Fakultets-direktør Ass. fakultets-direktør Seksjonsledere Berørte ansatte i seksjonene Dekan Inst.leder

BEKREFTELSE PÅ GJENNOMFØRT OMSTILLINGSSAMTALE I FORBINDELSE MED INNPLASSERING Innplasseringssamtale er gjennomført den _________________(dato) mellom _________________________og__________________________ Eventuelle merknader: underskrift underskrift

Oppfølgingssamtaler Tilbud om omstillingssamtale gis de som etter vurdering av rettskrav foreløpig står uten tilbud om innplassering Formål: Gi informasjon om foreløpig resultat av innplasseringsprosessen Gi ansatte mulighet til å komme med synspunkter på de vurderinger som er gjort Drøfte muligheter for alternative innplasseringer Ivareta behovet for dialog med og omsorg for ansatte Uenighet om innplassering avgjøres av universitetsdirektøren Hjelpemiddel: Veiledning for oppfølgingssamtale