VERDENSROMMET, ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Astrofysikk Fysikk 1.
I.
Nordlys Drivhus- effekten Ozonlaget Solvind→
Jorden sluttet å rotere
Månen Foto: Jacob Davies.
Astrofysikk & Strålingslovene
Teknologi og utforskning av universet
Sola Sola er en stjerne. Fordi den er mye nærmere jorda enn de andre stjernene ser den mye større ut. Sola er en diger kule av gassene hydrogen og helium.
Er universet designet? Kilde: Astronomi nr. 3, mai 2006.
Seilturen En sommerfortelling…...
Å skrive en god innledning
Termisk balanse 1 Kort oversikt over de viktige faktorene
Atmosfæren og Stråling
Jordoverflata – dannelsen av de store jordformene
Solsystemet Solen og planetene. Modellen tar ikke hensyn til avstanden mellom sol og planeter.
SOLA.
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Drivhuseffekten Jordens panelovn.
Solsystemet.
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
SOLEN.
VERDENSROMMET, mellomtrinnet
MÅNEN.
Ta med Solsystemteppe Solsystemtau.
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
Gravitasjon.
VERDENSROMMET Av: Hannah.
ROMFART Menneskenes reise i rommet
Tips og bilder Runar Baune, Naturfagsenteret
Hai ! Hai !.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
HANNE’s FOREDRAG OM ROMFART
Spektakulære begivenheter knyttet til magnetfelt i det nære verdensrommet Fysikermøtet 2003 Kjartan Olafsson og Rune Stadsnes, Fysisk institutt, Universitetet.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Verdensrommet Her i denne presentasjonen skal vi fortelle om verdensrommet og planetene. Dere skal også lære om andre himmellegemer som stjerner og kometer.
Her kommer vi opp til naustene ved Mourki
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Verdensrommet Hvordan ble det til? FAG: NATURFAG TRINN: 9
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Litterære virkemidler
Klikk for å gå videre!.
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
UNIVERSET.
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
ENERGICAMP 25.mars 2009 EKSEMPEL 8.30 – 0900 Åpning av Energicampen v/ Roger Prang Østfold Energi 900 – 0930 Elevene jobber kreativt Oppdraget.
CERN og The Large Hadron Collider Tidsmaskinen.
Vårt solsystem.
Læreplanmål i LK 06 Stråling og radioaktivitet (VG 1)
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
Tolking av stråling fra verdensrommet
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 7: De indre planetene og månen – del 1: Merkur og Venus.
Ta med Solsystemutstyr Solsystemtau. Verdensrommet i læreplanene 2. trinn –beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til.
SOLSYSTEMET Samantha Gibby Grade 3 Pleasant Ridge Elementary.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
En kosmisk reise Forelesning 2 Om stjernehimmelen, koordinatsystemer og astronomi i antikken.
De viktigste himmellegemene LINK: 49&selectedLanguageId=1&title=de_viktigste_himmellegemene.
Solsystemet vårt. Jorda sammen med sju andre planeter hører til solsystemet vårt som ligger i galaksen Melkeveien. Planetene befinner seg langt fra hverandre.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 12: Dannelsen av solsystemet.
Jorda, månen og sola Nils J. Nilssen.
Stjernebilder.
Planeten Mars.
Forelesning 11: Dannelsen av solsystemet
Solsystemet vårt.
Hvordan beveger egentlig planetene seg rundt solen?
Istidsvariasjoner B r e t t e k a n t
Planetslette B r e t t e k a n t Store stjerner
Utskrift av presentasjonen:

VERDENSROMMET, ungdomstrinnet TIDSPLAN 0900-0915 velkommen 0915-1015 planetariet og animasjoner av ulike fenomener 1015-1100 vi bygger solcellebil 1100-1130 lunch 1130-1200 (forts) vi bygger solcellebil 1200-1300 romfartshistorie, liv der ute og utforskning av verdensrommet 1300-1330 rydding og avslutning Elevene skal kunne beskrive universet og ulike teorier for hvordan det har utviklet seg. Elevene skal kunne presentere hovedtrekk i romfartens historie og samtale om forskning som kartlegger muligheter for liv på andre planeter. Elevene skal kunne beskrive planetenes bevegelser over himmelen ved bruk av animasjoner og forklare hvordan sol- og måneformørkelse og årstider oppstår.

http://www.dammskolen.no/progs/trigger/solsystemet/solsystemet.html

Big BANG For rundt 15 milliarder år siden startet universet i en hendelse som kalles Big Bang. Alt var samlet tett sammen og hadde enormt høy temperatur, men begynte plutselig å fare utover. I begynnelsen var universet en supervarm suppe av energi.

Hvor langt må det være mellom de for å en riktig størrelse? Sola er større enn månen, men når du ser på den fra jorda, ser de ut til å være omtrent like store. Månen = isoporkule Jorden = badeball Månen ¼ av jorden. Hvor langt må det være mellom de for å en riktig størrelse? Sola er 109 ganger større enn jorda 12 meter

Hvorfor er det natt og dag på jorda? Jorda roterer rundt sin akse Sola roterer rundt sin akse Jordaksen står på skrå Jorda går rundt sola Jorda snurrer rundt sin egen akse i løpet av 24 timer = 1 døgn Tidssoner Jorda bruker 1 år = 365 dager, på en runde rundt sola.

DAG OG NATT Bruk en globus og en sterk lampe i et mørkt klasserom og illustrér hvordan jordas rotasjon rundt sin egen akse skaper dag og natt på jorda.

Hvor og når står den høyest på himmelen? Hvor går den ned? Hvor står sola opp? Hvor og når står den høyest på himmelen? Hvor går den ned? Himmelretninger Uten sola = ingen liv på jorda. Sola gir oss energi, varme. Temperaturen på solas overflate er 5500 grader Celsius. Sola består av glødende hydrogengass

Jord og måne http://www.viten.no/?moon_rotate Måne og jord-bevegelser og sola http://intern.forskning.no/arnfinn/baner/baner_nonpop.html Animasjon jorda rundt sola, årstider

GRUPPENE DRAMATISERER

Mennesker på månen I 1969 landet mennesker på månen. På månen er det helt stille - lyden har ikke noe luft å forplante seg i. På månen er tyngde-kraften bare 1/6 så stor som på jorda, så her går det an å hoppe langt og høyt! http://www.viten.no/?manefaser Månefaser (fullmåne) Månen bruker 28 dager i omløpstid om jorda

TYNGDEKRAFT PÅ MÅNEN

De første menneskene på månen Hvordan tror dere det var å komme til månen som de første menneskene?                                               Edwin Aldrin går ut av månelandingsfartøyet. Neil Armstrong er fotograf. 20. juli 1969 landet de første menneskene på månen. Dette var amerikanerne Neil Armstrong og Edwin Aldrin. Romekspedisjonen het Apollo 11, og de ble verdenskjent etter denne turen. Hvordan tror dere det var å komme på månen som de første menneskene? Da Armstrong gikk ut av månelandingsfartøyet sa han sitt berømte sitat: Det er et lite skritt for et menneske, et stort sprang for menneskeheten. Hva tror dere han mente med dette utsagnet? Kan dere tenke dere å dra på romferd til månen? Hvor har dere lyst til å lande? Hvilke andre planeter har dere lyst til å besøke?

Uidentifisert Flyvende Objekt Romfartøy på asteroide http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6272335 Har universet en ytterkant og hva er der så på den andre siden?

Leting etter beboelige kloder Hva gjør en klode beboelig? Energi: Alt liv trenger energi for å opprettholdes og utvikle seg. Energien kan komme fra stråling (lys) fra planetens moderstjerne og/eller fra kjemiske forbindelser. Vann: Forskerne mener at det er vanskelig å tenke seg liv uten vann. Vann er bl.a. et viktig medium for å frakte næringsstoffer (se nedenfor). Derfor ser vi for oss muligheten for liv bare på kloder der det er spor etter vann som i hvert fall sporadisk finnes i flytende form. I vårt solsystem er dette tilfellet for Mars. Temperatur: Man mener at liv kan eksistere ved temperaturer mellom ca. -15 og + 115 grader C. Atmosfære: En atmosfære, et lag av gasser rundt kloden, kan isolere og dempe temperaturvariasjoner. Atmosfæren kan også beskytte mot ultrafiolett stråling (som ozonlaget i jordatmosfæren). NAVN TEMPERATUR Sola 5500 Merkur -180 til +430 Venus +465 Jorda -70 til +55 Mars -120 til +25 Jupiter -120 Saturn -180 Uranus -210 Neptun

http://www.viten.no/?romfart_historie

Måneformørkelser http://www.viten.no/?moon_eclipse

Ved solformørkelser er det deler av jorda som kommer inn i månens skygge. Månen kan bare kaste sin skygge på jorda når den står på en linje mellom jorda og sola og på samme side av jorda som sola. Det betyr at det må være nymåne.