Observasjon ?
Store øyne og store ører improvement Brukernes stemme Informasjon til brukeren Pro aktiv innsamling av informasjon Kontinuerlig forbedring Store ører: Fange opp brukernes virkelige behov Modul 3
Kontinuerlig forbedring ”Buddha har tre øyne..” Framtid Breakthrough Gjennombrudd Nåtid Kontinuerlig forbedring Fortid Standardisering
Fortid Innføre den beste metoden, teknologien som er tilgjengelig
Nåtid Forbedringer vi må gjennomføre i neste fase (Nøkkelområder inne kvalitet, kostnad, leveranse og HMS)
Framtid Nyskaping: Gå fra bissniss A til B
Framtid ?
Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon
Observasjon Eksisterer Eksisterer ikke Virkning Årsak Usynlig
Observasjon periferi skygger symboler Hva mangler? Sammenligning Dypere forståelse Ny hypotese
Produkter basert på observasjon
Proaktiv og reaktiv forbedring Velg et område som skal forbedres Planlegg løsningen Standardiser løsning Føl eller an problemet Abstrakt konkret Styring Reaktiv Proaktiv
5 trinns oppdagelsesprosess Pro-aktiv forbedringsprosess for å lære seg å ”se de usynlige” for å være i forkant av utviklingen og kunne gjøre endringer i form av Ny teknologi eller anvendelser Nye kunder og markeder Ny leverandørkjede Trinn Spørsmål 1. Observervasjon – bruk alle sanser og bruk intuisjon 18- 20 post-It: - Hva er det vi ser eller oppfatter? 2. Gå ned abstraksonsstigen trinn for trinn ned til fakta Beskriv hva som er fakta. Ned til ” ku” Hva er det egentlig vi ser? Hva observerer vi og hva er vurder vi? (Vekk med vurderingen1) 4 H + 1 N 3. Gå opp og grupper fakta i abstrakte modeller (trinn for trinn) Intuisjon: Hva viser faktaene. Bilder og fenomener? Grupper og gå opp. 4. Lag en konseptuell modell - Hvordan kan observasjonene modelleres logisk. Bruk figurer og piler. 5. Hypotese - Hva tolker vi ut av modellen? Hvor er styrken og hvor må man gjøre endringer i forhold til hypotesen?
Five Step Discovery Fakta Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 5. Forsøk å se framtida ved hjelp av modellen Observer eller iaktta et fenomen 4. Lag en modell med en hypotese Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 2. Kontretisèr hva som er fakta 3. Lag en syntese ved hjelp av Fakta TQM Center Norway
Fem Trinns oppdagelsesprosess Konkretisere ved hjelp av faktaspråk Fakta TQM Center Norway
Fem Trinns oppdagelsesprosess Abstrahere fakta ved å finne skjult informasjon Fakta TQM Center Norway
Fem Trinns oppdagelsesprosess Hypotese om framtida intuisjon logikk logikk intuisjon Fakta TQM Center Norway
Fem Trinns oppdagelsesprosess Logikk og intuisjon intuisjon logikk logikk intuisjon Fakta TQM Center Norway
Prosessen Synliggjøre og konkretisere kundebehov Produkt design Usynlige behov Synliggjøre og konkretisere kundebehov Produkt design Produkt og Prosess utvikling Produksjon (Daglig drift) Definere kundens stemme Trinn 1. Utvikle forståelse for behov og kundemiljø Trinn 2. Oversette forståelse til spesifikasjoner Trinn 3. Lage kravspesifikasjon for design
Prosess Kundens stemme Sjekk kunde krav mot stemme og bilde Kontekst Trekke ut det viktigste Oversette til krav Observasjon av bruk
Helikopterblikk Vårt segment Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Se inn i framtida Kundens stemme Samfunnets stemme Kvalitetsstrategi Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Prosess Produksjon og drift TQM Center Norway