Observasjon ?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Advertisements

Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
The Asgaard project: A task-specific framework for the application and critiquing of time- oriented clinical guideline (1998)
Kvalitativ metode i markedsforskning
Planlegging og styring
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Utfordringer fram mot 2015 – innspill fra sikkerhetsforums medlemmer februar 2004.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
5.3. Kontinuerlig forbedring –
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Valgfag på Kastellet skole
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Kunde og samfunnskommunikasjon
Ny lærebok Bruk boka, lær og kom med forbedringer!
Kvalitet, kunde og samfunn
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Involverende strategiledelse
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Vi er nærmere en løsning …….
Identifisere behov – og etablere krav
Sett inn bilde av produktet her
Etterarbeid Balkongen
Årets norske Leanvirksomhet
Sett inn bilde av produktet her
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Sett inn bilde av produkt her
Årets norske Leanvirksomhet
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Observasjon ?

Store øyne og store ører improvement Brukernes stemme Informasjon til brukeren Pro aktiv innsamling av informasjon Kontinuerlig forbedring Store ører: Fange opp brukernes virkelige behov Modul 3

Kontinuerlig forbedring ”Buddha har tre øyne..” Framtid Breakthrough Gjennombrudd Nåtid Kontinuerlig forbedring Fortid Standardisering

Fortid Innføre den beste metoden, teknologien som er tilgjengelig

Nåtid Forbedringer vi må gjennomføre i neste fase (Nøkkelområder inne kvalitet, kostnad, leveranse og HMS)

Framtid Nyskaping: Gå fra bissniss A til B

Framtid ?

Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon

Observasjon Eksisterer Eksisterer ikke Virkning Årsak Usynlig

Observasjon periferi skygger symboler Hva mangler? Sammenligning Dypere forståelse Ny hypotese

Produkter basert på observasjon

Proaktiv og reaktiv forbedring Velg et område som skal forbedres Planlegg løsningen Standardiser løsning Føl eller an problemet Abstrakt konkret Styring Reaktiv Proaktiv

5 trinns oppdagelsesprosess Pro-aktiv forbedringsprosess for å lære seg å ”se de usynlige” for å være i forkant av utviklingen og kunne gjøre endringer i form av Ny teknologi eller anvendelser Nye kunder og markeder Ny leverandørkjede Trinn Spørsmål 1. Observervasjon – bruk alle sanser og bruk intuisjon 18- 20 post-It: - Hva er det vi ser eller oppfatter? 2. Gå ned abstraksonsstigen trinn for trinn ned til fakta Beskriv hva som er fakta. Ned til ” ku” Hva er det egentlig vi ser? Hva observerer vi og hva er vurder vi? (Vekk med vurderingen1) 4 H + 1 N 3. Gå opp og grupper fakta i abstrakte modeller (trinn for trinn) Intuisjon: Hva viser faktaene. Bilder og fenomener? Grupper og gå opp. 4. Lag en konseptuell modell - Hvordan kan observasjonene modelleres logisk. Bruk figurer og piler. 5. Hypotese - Hva tolker vi ut av modellen? Hvor er styrken og hvor må man gjøre endringer i forhold til hypotesen?

Five Step Discovery Fakta Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 5. Forsøk å se framtida ved hjelp av modellen Observer eller iaktta et fenomen 4. Lag en modell med en hypotese Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 2. Kontretisèr hva som er fakta 3. Lag en syntese ved hjelp av Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Konkretisere ved hjelp av faktaspråk Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Abstrahere fakta ved å finne skjult informasjon Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Hypotese om framtida intuisjon logikk logikk intuisjon Fakta TQM Center Norway

Fem Trinns oppdagelsesprosess Logikk og intuisjon intuisjon logikk logikk intuisjon Fakta TQM Center Norway

Prosessen Synliggjøre og konkretisere kundebehov Produkt design Usynlige behov Synliggjøre og konkretisere kundebehov Produkt design Produkt og Prosess utvikling Produksjon (Daglig drift) Definere kundens stemme Trinn 1. Utvikle forståelse for behov og kundemiljø Trinn 2. Oversette forståelse til spesifikasjoner Trinn 3. Lage kravspesifikasjon for design

Prosess Kundens stemme Sjekk kunde krav mot stemme og bilde Kontekst Trekke ut det viktigste Oversette til krav Observasjon av bruk

Helikopterblikk Vårt segment Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Se inn i framtida Kundens stemme Samfunnets stemme Kvalitetsstrategi Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Prosess Produksjon og drift TQM Center Norway