Er evig vekst i luftfarten mulig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
Klimakampanje i 2010: Flaskepost for mer ambisiøse klimamål Inspirasjonssamling, Sunnvolden,
Å være eller å drite i været
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Klima og fallskjermhopping
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Konsekvenser av klimaendring
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Seminar januar 2012 Geir Berg
Trondheim lufthavn Værnes i tall
KLIMARETTFERDIGHET. Stoltenberg er mottaker Statsminister Jens Stoltenberg må avklare hvordan hensynet til miljøet og klimatrusselen skal ivaretas i møte.
Er det grunn til bekymring: Konsekvenser og framtidsutsikter Pål Prestrud Direktør CICERO.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Forskning som endrer fremtidsbildet Helge Drange
Hav og klima Helge Drange
årsak, symptom, følger og handlingsvegring
Klima – status og mulig fremtid
Felles faktorer for beregning av klimagassutslipp
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
Hovedstyremøte 21. september 2005
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimaforhandlingstemperatur Helge Drange (en øvelse i å tenke globalt og.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Biogass11, Ørlandet, 9. mars 2011 Oppsummering og konklusjon Odd Jarle Skjelhaugen, Senterdirektør.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimautviklingen med og uten utslippsreduserende tiltak Helge Drange
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Bærekraftig utvikling - miljø
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Innledning til debatt etter framsyning av filmen ”An Inconvenient Truth” under Internasjonal veke i Sogndal. Sogndal Kulturhus, 27. september 2007 Kvifor.
”Be The Change You Want To
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Vi kan ikke brenne all olje og gass Muligheter for å lete etter mer olje og gass dersom det skal være sannsynlig å nå togradersmålet.
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Zero Emission Resource Organisation
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
En kort introduksjon til byplanlegging
TJEN PENGER, TJEN MILJØET, TJEN NESTE GENERASJON Hvorfor og hvordan bli Miljøfyrtårn?
Quiz om vann, klima og faste
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Idrett, kosthold og prestasjoner Stavanger 30. juni 2011 Nærings- og handelsminister Trond Giske.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
Energibruk til transport
Margrethe Helgebostad
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Klima i endring Helge Drange
Tall og fakta om reiselivsnæringen
TREDJE RULLEBANE Avinor Oslo lufthavn.
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Hvordan skal norsk luftfart møte fremtiden?
KLIMA.
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Er evig vekst i luftfarten mulig? Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen

Den store utfordringen: Menneskeskapte klimagassutslipp må reduseres med mellom 50 og 85 prosent innen 2050 om vi skal unngå farlige klimaendringer. Kilde: FNs klimapanel Vi har altså en formidabel oppgave foran oss de neste førti årene. Det er ingen sektorer som kan fredes, vi må kutte overalt.

Målt per innbygger er nordmenn blant utslippsverstingene i verden Målt per innbygger er nordmenn blant utslippsverstingene i verden. Derfor er det vi som må kutte mest.

Bransjen bagatelliserer konsekvensene av flytrafikken ”Luftfarten står i dag for kun 2 prosent av klimagassutslippene” Torbjørn Lothe, direktør NHO luftfart til hegnaronline.no, 5. okt 2011 Men dette er innenriks luftfart!

Utvikling i flyreiser utført av personer bosatt i Norge 1990-2011 Kilde: For innenlands reiser: Statistisk sentralbyrå og Avinor, jfr. tabell 11. For utenlands reiser: Luftfartsverket/Avinor, Transportøkonomisk institutt og egne beregninger.

CICERO: CO2 utslippene må multipliseres med en faktor på 1,8

Bransjens høye forventninger til biodrivstoff «Fly er i dag, sagt litt enkelt, det mest miljøvennlige transportmiddel – bortsett fra at det bruker feil drivstoff. Om noen år vil luftfarten bruke syntetisk drivstoff, og være vesentlig mer energieffektiv”, Torbjørn Lothe NHO Luftfart, til bladet Samferdsel juni 2010. «Biodrivstoff er uten tvil framtida og vil gi nesten utslippsfrie fly». Bjørn Kjos , direktør Norwegian til Nettavisen 3. nov 2011 .

Europas togsinke. Gjennomsnittsfart med tog mellom de fire største byene i hvert land 1. Frankrike 227 km/t 2. Italia og Spania 171 km/t 5. Sverige 132 Km/t 12. Danmark 98 km/t 20. Norge 75 km/t Kilde: Framtiden i våre hender, Europas togsinke, arbeidsnotat 04/10

Vi trenger en togrevolusjon!

Takk for meg! www.framtiden.no