Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Sammensatte tekster.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Signatur 3.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Lekseplan for 5.trinn uke 16 Mandag 13. april– fredag 17. april.
Lesing og lesestrategier
In Use Engelsk for unge og voksne
Utviklet av pedagoger i
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Studieteknikk Bison.
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
- der du vokser som menneske
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro

Mål Verktøy Hvem Når Gi undervisningstilbud i fremmedspråk nivå 3 Videokonferanse, It’s learning, diverse digitale verktøy Hvem Videregående skoler i region vest, Hordaland Fylkeskommune Når Høsten 2011 Gro Mål – situasjonen nå… Metode/hjelpemidler: Vise bilde, snakke mer om programmer etterpå. Videokonferanse og It’s learning ikke alt, Maria snakker mer om dette Samarbeidsparter: Askøy, Sotra, Fyllingsdalen, Olsvikåsen, Laksevåg (?), hjelp til det tekniske og organisering (?) fra Fylkeskommunen Når: Jobbe videre med opplegg utover våren: Lage årsplan, finne læremidler, prøve ut opplegg i klasser

Tandberg videokonferansesystem Gro Nevne eksempel fra konferansen i dag om det blir vist. (Annet eksempel: Nyhetssending) Mulighet for å være flere enn to parter, Mulig å vise bilde av egen dataskjerm til elevene (ppt, videoklipp etc) Dele skjerm Ta opp Lett å lære og bruke (?) Videokonferanser i Sparebank 1 av Sparebank1, tilgjengelig under CC BY-NC-SA 2.0

En ukes struktur 1 time: Samlinger og/eller studietur 1 time nettbasert undervisning Forberedelse til videokonferanse 2 timer videokonferanse 1 time muntlig Spontan samtale Oppsummering av tema Differensiert undervisning Maria 1 time nettbasert: legge ut info, oppgaver, linker etc. på It’s learning (selvstendig arbeid) 2 t videokonferanse: Lærer presenterer stoff gå ut i fra elevenes forberedelse dialog, diskusjon, spørsmål, forklaring 1 time muntlig: Oppsummering: For eksempel muntlig sammendrag eller de har svart på oppsummeringsspørsmål Lærer som har hovedansvar på holde de andre involverte oppdatert

Fordeling av ansvar Flere lærere har ansvar for undervisningen Inndeling i perioder En lærer har ansvar for nettbasert undervisning + videokonferanse i hver periode 1 time muntlig med samme lærer hele året Maria (Eksempel på inndeling)

Planlegging Alle lærerne som skal undervise lager årsplan sammen Deler opp i perioder/tema Blir enige om undervisningsform og vurderingsform for de ulike delene Diskuterer oppleggene før vi begynner med undervisningen Maria Perioder/tema: Det er ønskelig at alle lærerne deler på å undervise i faget, sånn at ikke en lærer må fordype seg i alle temaene. -> Fordel å samarbeide: Ny måte å tenke på, krever nøye planlegging og god struktur (ikke så åpent for å være impulsiv) Undervisnings- og vurderingsform: Bli enige på forhånd så man kan variere og ikke gjør det samme -> må være mer strukturert og planlegge godt, siden man har mindre tid sammen med elevene

Eksempel på opplegg for to uker Tema Pablo Neruda (litteratur) Chile (historie, kulturkunnskap) Angelica http://samemoonlight.blogspot.com/2010/10 /tus-manos-by-pablo-neruda-spanish.html

Uke 1: En time nettbasert arbeid: Forberedelse til tema Lese kort biografi om Pablo Neruda Lese ”Poema XX” og vise klipp Innleveringsoppgave: Hva vil Pablo Neruda formidle med dette diktet? Skriv noen setninger om dette og lever inn på It’s learning (frist i god tid før videokonferanseundervisning) Angelica

To timer videokonferanse Lærer forteller mer om Pablo Neruda Forklare vokabular om nødvendig Spørre elevene hva Pablo Neruda vil formidle Diskutere videre innholdet i diktet Hva synes de om Nerudas egen innlesning? Introdusere ”Amo América” Høytlesing, sammenligne diktene Oppsummeringsspørsmål/sammendrag lekse til muntlig time Introdusere neste oppgave (se uke 2) Angelica

En time muntlig Elevene oppsummer hva de har lært (fem-ti minutter) Fokus på kommunikasjon, språk, grammatikk, spontan samtale differensiere etter elevenes behov Lærerne må holde hverandre oppdatert legges ut på It’s learning Angelica

Uke 2: En time nettbasert undervisning Elevene leser inn et dikt av Pablo Neruda med illustrasjoner/bilder i Photostory Leveres inn på It’s Learning i slutten av uke 2 Angelica Pablo Neruda av Revista argentina Siete días ilustrados, offentlig eiendom

To timer videokonferanse Eventuelle spørsmål om Photostory (innhold/teknisk hjelp) Spørre hva de vet om Chile generelt og om Pinochet/Allende Kort presentasjon fra lærer om Salvador Allende Litt om Pinochet og statskuppet Statistikk om chilenere i Norge, SSB Angelica

En time muntlig Elevene oppsummer hva de har lært (fem-ti minutter) Fokus på kommunikasjon, språk, grammatikk, spontan samtale differensiere etter elevenes behov Angelica

Aktuelle programmer Photostory Moviemaker Lydfiler Wiki (wikispaces) Go animate Google sites E-portfolio på It’s learning Avis (Microsoft Office Publisher) Facebook Skype Gro: Photostory, Moviemaker, lydfiler, wiki (vise eksempler på Photostory og wiki) Angelica: Go animate, Google sites, e-portfolio, Microsoft Office Publisher (eksempler på avis og eventuelt animasjon) Maria: Facebook og Skype

Utfordringer Skriftlige prøver - Hvordan organisere dette? Skal elevene levere inn et produkt etter hver periode? Hvem har ansvar for muntlig eksamen? Skal elevene samles for å bli kjent med hverandre? Hvem skal betale for en eventuell studietur med tanke på gratis skolegang? Det finnes ingen lærebøker beregnet for spansk nivå 3 Gro

grohal1@hfk.no marbua@hfk.no angcor@hfk.no