Etterutdanning i Helse Midt-Norge
Forankring (kvalitetsstrategien/kompetanseplanene) Helseakademiet skal : • bidra med å utvikle, koordinere og samkjøre etterutdanning og kurs på tvers av helseforetakene
HR-strategi – kompetansestyring og utvikling Kompetansebehov 1. Plan og styring: - hva har vi? - hva trenger vi? Kompetansebehov Prosessperspektivet: kompetanse i pasientforløpet og arbeidsprosessene
Et fagfelt i endring Framtidsbilde for 2010 • 80 % av behandlingsmulighetene være utviklet etter 2005 • 55 % av den medisinske kunnskap er endret etter 2005 • - men 70 prosent av helsepersonellets kunnskap er tilegnet FØR 2000
Aktiviteter 1. Lederopplæring A.Lederopplæring - nasjonalt program B.B. Lederopplæring - regionalt program For enkeltindivider For team/grupper C. Individuell opplæring - opplæring av ledere på ”nivå 2”. D. Team: Lederopplæring – Rusforetaket Leder opplæring - HEMIT
Aktiviteter 2. Læring og mestring Opplæring for å møte pasienter og pårørende 3. Prosedyrer Plattform for gjennomføring praktiske prosedyrer diagnostikk og behandling 4. Simulatortrening Å gi simulatortrening til helsepersonell innen hjerte- lunge-redning.
Aktiviteter 5. Skaderegistreing Trening i registrering av skader etter sentralt gitte retningslinjer 6. Multitraumebehandling-trening i katastrofemedisin Trening i stabilisering av kritisk syke og alvorlig skadde personer før evt. transport til definitivt behandlingssted. 7. Samarbeid DMF - HF Formidle ny kunnskap til alle ansatte og studenter
Aktiviteter 8. Geriatri og Kardiologi Kompetanseutveksling mellom HNT og St Olavs Hospital 9. Videokonferanse – forelesninger regionalt og interregionalt Eks. Avanserte operasjoner kompetanseheving i operasjonsteknikk fra fremtidens operasjonsstue Eks andre kliniske fag Interregional kompetanseheving med videokonferanse
Aktiviteter 10. Utdanning av ambulanse-personell Sikre god kvalitet på ambulansepersonell i hele regionen 11. Rusrelaterte problemstillinger Gi personalet i akuttmottakene bedre kompetanse i akutt- og kroniske problemstillinger innen rusmedisinen. 12. Motiverende intervju- MI Øke kompetansen på behandling av pasienter med sammensatte lidelser
Aktiviteter 13. Sykelig overvekt (Fedme) Bidra til sterkt og rasjonelt samarbeid om behandling av pasienter mellom nivåene. 14. Samarbeidsorganet Universitet – Høgskoler - HMN Komme med innspill til nye utdanningstiltak og justering av eksisterende undervisningsopplegg på de ulike linjene
Virksomhetsportalen
Aktiviteter 15. E-læring ”11 pakker” •EPJ •Individuell plan •Bruk av SAMPRO •Strålevern NBC/ABC •Trening på medisinsk teknisk utstyr •PAS sengepost •KMF (kurve, medisinering og forordning) •Office 03/07 •Bruk av skjema som styrer innsatsfaktorene
Aktiviteter Eksempler på inter-regionalt samarbeid mellom HMN og Helse Nord/NST: Samarbeid om felles nettsted og e-læringsplattform, videokonferanse og fagnett og e-lærinspakker • Eksemskolen • PKU (stoffskifte) • Tydelig – Modig - Stolt – i samhandling med kommersielle aktører • Tilleggskurset i Nasjonale fag • Medical Peace Work • Lær demens • Videokonferanse på • Overvekt, livsstil og mestring • PalRehab- Living with a spinal cord injury • Global learning for local impact • Hjelp det klør • Nettbasert kurs i Huntingtons sykdom • Fagskole i demensomsorg og alderspsykiatri
Fagnett Fagnett-områder • Kompetanseprogram i geriatri • Sa-Do (Saksbehandling og dokumentasjon i pleie- og omsorgstjenesten) • Regine – rehabiliteringsnettverk i Midt-Troms • RAKEL. Redskap for Autismenettverk og Kompetanseheving • Demensomsorg i Norden • Ringer i Nett - demensomsorg i nettverk • Lærings og mestringsnettverk Nord • Selvhjelp med bruk av webkonferanser
Praktiske verktøy Nyheter Databaser Relevant fagstoff Full tekst tidsskrifter RetningslinjerOppsummert forskning RSS feeds Tidsskrifter NEL
Poding, Gaming, Buying, Blogging, Wikiing,, YouTubing, Facebooking
Medieutviklingen
Vanligste former å finne informasjon for studenter
Poding (Podkasting)
Poding
Blogger
Nettbasert læring - økonomisk lønnsomt…. ”Sparer 20 – 40 % av utgiftene sammenlignet med tradisjonell klasseroms- undervisning.”
Læringsmiljø ”Læring skjer best i kombinasjon med praktisk arbeidsoppgaver.”
Vi ønsker innspill til aktiviteter!