FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Din opplæringspartner
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Bygg- og anleggsteknikk.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
Å lykkes eller være lykkelig?
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Vitensenteret i Trondheim
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Lærlingordningen Bergen kommune
Lokal opplæring og rekruttering
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Yrkesfag gir mange muligheter
Opplæringskontoret for fiskerifagene
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Rogaland Fylkeskommune
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Trainee- og kontaktstipend i havbruksnæringa Hans Inge Algrøy Regionsjef FHL Havbruk.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Valg av programområde og fag til Vg2
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Et hav av muligheter Nærings- og utdanningskonferanse Leknes 4 februar Bjørn-Willy Hansen.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
TEKNISKE/ALLMENNE FAG (4-ÅRIG) Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift. Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utdanningsvalg 10.klasse
God stim! Sammen for økt gjennomføring
VG3 I SKOLE. -Beredskapsskole for BAT -Ikke søkbart løp
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Formidling til læreplass 2018
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING Hei igjen får eg sei. Dei gongane eg får snakka for Oppdrettarlaget e når da e noko ekepsjonelt på gong, og da e da faktisk no. For dåke som va på årsmøte i fjor huska dåke Christian Pedersen frå Fusa vgs som va og presenterte denne TAF-marin modellen som dei innførte der høsten 2004 I møre og Romsdal starta det i 2002 ein ordning med TAF byggfag/Romsdal vgs og Fræna vgs) og TAF mekaniske fag (Haram) Motivet for denne modellen er et ektremt behov for arbeidsfolk i bransjane bygg og skipsindustrien. Vi har ikkje det samme behovet for antall folk i havbruk, me vi treng kompetanse på realfag i forhold til ny utvikling av utstyr og forskning TAF-MARIN

Hvorfor TAF-modellen ? Dårlig rekruttering til tradisjonelt løp Appellerer til en annen søkergruppe Modellen er krevende, men motiverende Gir full studiekompetanse TAF-MARIN

Attraktiv utdanning Etter 4 år får elevene: Fagbrev innen akvakultur Spesiell studiekompetanse til høyere utdanning, med full fordypning i matte og fysikk Alt skole materiell dekket Lønn under hele utdanningen Springbrett til videre utdanning innen Akvakultur, Marinbiologi, Fiskeribiologi, Biologi og Naturfag TAF-MARIN

Nytt siden sist…. OK kontaktet KVS i 2003, angående interesse for modellen. OK kontakta FHL i 2004, angående modellen, Fusa presenterer modellen på høstmøte i Oppdrettarlaget i Ålesund, desember 2004. Tida går… KVS får TAF-TIP, nye muligheter for en faggruppe til med TAF OK kontakter KVS. KVS og fylket er positive til TAF-marin, dersom næringa vil stille med nok læreplasser! OK har fått tilbakemelding fra 3 bedrifter, resultat 7 læreplasser!!!!!! OK mangler svar fra 6 store og 2 mindre bedrifter i området. OK på Sunnmøre garanterer 5 plasser, på sine bedrifter Vi trenger plass til 12 +12+12+12 elever i løpet av 4 år 1.år 2.år 3.år 4.år elever: 12 24 36 48, hver TAF-elevplass tar opp ½ tradisjonell lærlingplass TAF-MARIN

Bedrift og Skole 3 første årene: 1 uke på skole og 1 uke i bedrift Siste året: 1 uke på skole og 2 uker i bedrift Følger læreplanen for opplæring i bedrift, den samme som ”vanlige lærlinger” bruker. Elevene er ”Elever” de to første årene og ”Lærlinger” de to siste. TAF-MARIN

Arbeid og Skole Hånd i Hånd Undervisningen lagt opp slik at teoriundervisningen passer best mulig med det elevene opplever ute i bedriftene Bedriftene er aktivt med på å legge opp den praktiske undervisningen og vurderingen av elevene i praksis TAF-MARIN

Lønn betalt av bedriften Årslønn 215. 000 kr Lønn betalt av bedriften Årslønn 215.000 kr. Arbeidstimer pr år 1850 timer 1.år 30% lønn i den tida eleven er utplassert = ca 260 kr pr dag 2.år 40% lønn i den tida eleven er utplassert = ca 345 kr pr dag 3.år 50 % lønn i den tida lærlingen er på jobb = ca 430 kr pr dag 4.år 80% lønn i den tida lærlingen er på jobb = ca 690 kr pr dag TAF-MARIN

Hvorfor TAF-Marin Ny rekruttering Bredere forståelse for akvakultur ved høyere utdanning Lokalt engasjert ungdom Økt kompetanse Meget motiverte ungdommer Økt status for akvakultur utdanningen TAF-MARIN

Bedriftenes egen utdannings modell Bedriftene velger selv hvilke elever de tar inn gjennom intervju En måte å få de mest resurssterke ungdommene inn i akvakultur næringen Akvakultur næringen i Norge trenger å styrke kompetansen på alle nivå TAF-MARIN

Samarbeids Bedrifter så langt…. Halibut as Marine Harvest as Møre Smøla Klekkeri as Dei som ikkje har ? Bak seg er bedrifter som allerede har sagt ja til ordninga og stilt 1-3 læreplasser hver til disposisjon i 4 år TAF-MARIN

Kompetansekartleggingsrapporten sier at: Vi trenger folk som har Kompetanse på høyere nivå kombinert med praksis!!! TAF-Marin modellen –det beste grunnlaget! Modellen gir bedre utdanning på fagarbeidernivå, samt alle muligheter for videre teoretisk udanning i tillegg til praksis! TAF-MARIN

Næringas utfordring: Hvordan vinne kampen om de klokeste hodene og de raskeste hendene! Legg til rette grunnutdanninga (TAF) Tilby nok læreplasser TAF-MARIN

Takk for oppmerksomheten! TAF-MARIN