F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
Pilotprosjektet så langt
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Digital kompetanse i Mat og helse
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Tidlig innsats for livslang læring
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Nasjonale prøver.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
16-Jul-14 Sølvberget 2004 Side 1 Digitalt bibliotek i Stavanger.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
PBL - PROSJEKT.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Temakveld Nettvett og spill.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
IKT-ABC En strategi for skoleledelse med IKT
Kilde: Aftenposten.no/reise
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Inspirasjonsseminar i Rogaland-Sør , ”Hvordan lykkes med utviklingen av digital kompetanse”? Vibeke Guttormsgaard Marit C Synnevåg Tove Kristiansen

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 3Rogaland II7/5/2014 ITU – forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning  Nasjonal FoU-enhet ved UiO  Forskningsfeltet: Digital kompetanse  Formidling og utviklingsprosjekter  Premissleverandør  Nettverk

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 4Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise Visjonært prosjekt Uendelige prosesser Kreativitet Asymmetri Attraksjon

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 5Rogaland II7/5/2014 En arena En arena for kunnskapsdeling Kilde:

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 6Rogaland II7/5/2014 Målsetting:” Innovative skoler og skoleledere”  Skolens ledere skal aktivt forstå hvordan en bruker IKT for å oppnå skolens mål  Skolens ledere skal aktivt følge opp lærernes bruk av IKT.  Skolens ledere skal være pådrivere i bruk av IKT i skolen og stimulere til nytenkning og kreativitet blant lærere og elever.  Skolens ledere skal legge forholdene til rette for kompetanseutvikling innen IKT for lærerne.  Skolen skal fokusere på den pedagogiske anvendelse av IKT. KILDE: IKT-strategien i Rogaland , kap om digital kompetanse

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 7Rogaland II7/5/ min. summeoppgave  Hva innebærer digital kompetanse for deg som skoleleder?  Notèr dine assosiasjoner på gule lapper  Summing om dette i gruppen

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 8Rogaland II7/5/2014 Hva er digital kompetanse?

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 9Rogaland II7/5/2014 Digital skole hver dag 2005

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 10Rogaland II7/5/2014 Og i samme gate om helhetlig satsing på digital kompetanse 2005  PILOT  ”Skolen har ulike måter å forholde seg til et utviklingsforløp. De er derfor ingen oppskrift på hvordan man skal oppnå en vellykket innføring av IKT”  Endringsberedskap  Skolelederen som endringsagent

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 11Rogaland II7/5/2014 ”Om dei digitale straumdraga……”  Fokus på lærerens digitale kompetanse  ”Screenagers” som trenger digitale portvakter og heisførere  ”Læraren må bli flytande i teknologi” 2007

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 12Rogaland II7/5/2014 Digital kompetanse og helhetlig skoleutvikling  Økologisk modell for skoleutvikling  Skolekulturens betydning!!  Vekselvirkning mellom ulike faktorer:  Historiske  Institusjonelle  Organisatoriske  Økonomiske  Sosiale  Politiske  Individuelle 2001

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 13Rogaland II7/5/2014 Barn og unges nettbruk  96 prosent bruker Internett daglig  70 prosent deltar i nettsamfunn (av typen Facebook eller Nettby)  66 prosent kommuniserer via øyeblikksmeldinger som MSN Messenger og lignende tjenester. UiO/IMK og ITU om åringer(2008)  Den digitale dannelsen  Nettvett  Kritiske holdninger

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 14Rogaland II7/5/2014 Dubestemmer.no

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 15Rogaland II7/5/2014 Det digitale kompetansehjulet

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 16Rogaland II7/5/2014 Utstyr og nettkopling Drift og sikkerhet Innkjøpskompetanse Lærerne Skolelederne Integrasjon Helhet Digitalt kompetente lærerutdannere og nyutdannede lærere Internt Eksternt Digitale læringsressurser Digitale lærings- plattformer Digital vurdering

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 17Rogaland II7/5/2014 Hva slags hjul trenger dere?

F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 18Rogaland II7/5/2014 Gruppeoppgave  Hva er gyldigheten av det digitale kompetansehjulet sett i lys av egne erfaringer?  Plassér de gule lappene på hjulet og flip-overs ….eller velg en annen modell for å vise deres erfaringer