NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
VELKOMMEN KICK OFF INTELLIGENTE HELSE OG OMSORGSTJENESTER.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Jenter og Data – I møtet mellom prosjekt og sponsor Gruppe 2.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
SWOT-analyse.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
MARKOM2020 Utviklingsprosjekt for Maritim Profesjonskompetanse sett i et 2020 perspektiv Prosjektpresentasjon.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Litt historie om Y-veien
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan dr.ing Ole-Gunnar Søgnen Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Balansert omstilling for utvikling
Prodekan bachelorutdanning IV
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen i Ålesund

•Høgskolen har ca.1800 heltidsstudenter •ca. 170 ansatte (ca 60 ved ITN) •Høgskolen er organisert i fire institutter •Institutt for teknologi- og nautikkfag organiserer ingeniørutdanning innefor: –Automasjon, Bygg, Data og Produktutvikling og design •Vi tar opp ca 140 ingeniørstudenter årlig

Prosess og medvirkning Selvevalueringen: •Et sekretariat på 3 personer ble opprettet o Studiesjef o Tidligere studiesjef (pensjonert) o En studieleder •Alle studielederne ble involvert gjennom møter og innspill til sekretariatet •Instituttleder kvalitetssikret evalueringen

Institusjonsbesøk og møte med: •Ledelsen •Fagansatte (alle studieprogrammer var representert) •Studenter (fra alle programmer, 2 og 3 årskull) Omvisning: •Begrenset omfang

” Dekanmøte” på Gardermoen •Instituttleder og studiesjef Avtakerundersøkelser •Ingen bedrifter i Møre og Romsdal ble med i avtakerundersøkelse II

Generelle kommentarer til prosess •Gjennom selvevalueringen fikk høgskolen presentert både positive og negative sider ved utdanningen •God og åpen dialog mellom evalueringsledelsen og fagansatte/studenter

Men: •Vi hadde ønskt en bedre avtakerundersøkelse •Bedre omvisning •Mer fokus på finansiering og rekruttering av fagpersonell

NOKUTs kommentarer Positive: •Godt samarbeid med lokalt næringsmiljø •Utdanningene godt innrettet mot det lokale og regionale næringsliv •Både bachelor og master innen Produktutvikling og design •Det faglige nivået godt •Gjennomstrømming bedre enn gjennomsnittet •Studiepoengproduksjonen pr. student bedre enn gjennomsnittet •Gode muligheter for medinnflytelse for studentene •FOU- oppbygging i tett dialog med lokalt næringsmiljø

Utfordringer: •Rekruttering må styrkes, spesielt kvinneandelen må opp •Gjennomstrømningen må økes •Kan bli for små fagmiljø •Behov for flere med 1.kompetanse •Forbedre utrustningen på flere laboratorier •Utvikle felles FoU-strategi •Internasjonaliseringen må styrkes

Sluttkommentar •Evalueringen oppfattes som positiv og vil føre til forbedringer i ingeniørutdanningen •Men så godt som alle anbefalingene medfører større resursforbruk •Må følges opp med interne handlingsplaner •Forventer økte eksterne bevilgninger