Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rutiner og veiledning vedrørende bosetting av flyktninger
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Deltaking, inkludering og velferd
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Åse Lund Støen og Aud Christensen
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Organisering av flyktningarbeidet
Bosetting av flyktninger i Drammen
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
1 Def. utvekslingsstudent –tar del av graden sin ved NTNU –kort opphold –ofte fra samarbeidsuniversitet –ingen finansiering fra NTNU (noen unntak) Innkommende.
Joachim Bjerkvik
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Her skal elevene logge inn.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Å forebygge utkastelser fra kommunal bolig -samarbeid på tvers i kommunen Gunhild Ørsland Tobiassen, Kristiansand kommune.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
© Bergen kommune Samarbeid mellom Kriminalomsorgen og Bergen kommune Komite for helse og sosial 11. mars 2009.
KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Sammenslåing av Karrieresenteret og Studieverkstedet i Ofoten Prosjektsamling 30. – 31.mars 2016, Bodø.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Samarbeid med næringslivet Arbeidsplasser for innvandrere og flyktninger, Internasjonale Drammen ASSS vårsamling 7. juni.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Vi er i omstilling – hva nå?
Hvem gjør hva i Seksjon for drift og logistikk
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Sandefjord Kommune Nav Leder Henning Fjell Johansen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Brukerundersøkelser - resultat
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Utskrift av presentasjonen:

Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet Erfaringer fra Larvik kommune Bente Nygård Nav Larvik 01.06.10

Organisering Introduksjonssenteret for nyankomne flyktninger – bosetting og kvalifisering. 1999-2009 Sosialtjenesten 2009 Lag i NAV Larvik Læringssenter Sektoransvar

Organisering i NAV Nav Larvik Ledergruppe Nav - torget Ø konomi velferd Bruker oppf ø lging 1 lging 2 Intro Bedrift Utvikling internservice Leder

Programveileder Deltakerens kontaktperson Bosetting Ansvarlig for kartlegging, individuell plan og oppfølging Koordinator Informasjon, råd og veiledning

Boveileder Praktisk bosetting Individuell bo-veiledning Bo-veiledning i gruppe

Arbeidskonsulent Samarbeid med arbeidsgivere Oppretter praksisplasser og følger opp deltakerne i praksisperioder Deltar på markedsmøter, oppdatert på arbeidsmarkedet. Etablereropplæring

Larvik Læringssenter Norskopplæring Samarbeid om heldags/helårs-program Rådgiver Språktrenings-koordinator

iFokus –arbeids markedsbedrift ”Ny sjanse” – for hjemmeværende kvinner Bruk av arbeidstreningsplasser Endring av eksisterende tilbud

BOSETTING Rutinehåndbok 2.1 FORBEREDELSE TIL BOSETTING 2.1.1 Forespørsel om bosetting av enkeltpersoner 2.1.2 Fordeling av bosettingssaker 2.1.3 Forberedelse før bosetting fra asylmottak 2.1.4 Forberedelse før bosetting direkte fra utland 2.1.5 Forberedelse før bosetting ved familiegjenforening 2.1.6 Sjekkliste – forberedelse til bosetting 2.2 FAKTISK BOSETTING 2.2.1 Etablering 2.2.2 Sjekkliste etablering 2.2.3 Etableringsvedtak og sosialhjelp i påvente av Introduksjonsprogram 2.2.4 Informasjon i etableringsfasen 2.2.5 Sjekkliste informasjon

Miljøarbeiders oppgaver: Miljøarbeider sender søknad om bolig til Boligkontoret. /www.larvik.kommune.no/Populare-linker/Skjema#boligkontor. Søknaden merkes med: ”Svar sendes Introduksjonssenter, ikke søker”. Personer får ett tilbud om bolig. Bestill hvitevarer ved behov og få dem evt. fraktet til bolig. (For eksempel. Sommerfelt i Kongegata). Bestillernr. 99999. Merkes med deltakers navn. Kjøp etableringspakke: Madrass, sengetøy, (seng), nødvendig kjøkkenutstyr. Sjekk at bolig er klar for innflytting. Brenn av plater og stekeovn. Kjør skylleprogram på vaskemaskinen. Meld fra til postverket. Sett navn på postkasse. Ordne transport fra flyplass til bolig. Sett på kjøleskap og kjøp evt. nødvendig mat. Les av strømmen og meld fra til Skagerak leietakers navn og fødselsdato. Benytt skjema http://www.fjordkraft.no eller ring. Gi beskjed om at Fjordkraft skal benyttes. Dette for å unngå ventetakst