Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research www.frisch.uio.no HERO Helseøkonomisk forskningsprogram.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Advertisements

Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Hva skal til for å lykkes? Knut.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Bruk av prosedyrekoder i psykiatri/rus - Erfaring fra pilotperiode
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Evaluering av effekt og kostnader Vidar Halsteinli, SINTEF Unimed
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
Etter selvmordsforsøket
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Helse 1 Fremskriving av behovet for sykehustjenester Stein Østerlund Petersen SINTEF Helse.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Kvalitative og kvantitative metoder
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Senter for helseadministrasjon
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Subsidiering av gasskraft – fornuftig.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Mange står utenfor arbeidslivet.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Samfunnsøkonomisk evaluering av det norske Mammografiprogrammet Anne Wenche Emblem, Dr.oecon.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Det integrerte universitetssykehuset
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research HERO Helseøkonomisk forskningsprogram ved Universitetet i Oslo Health Economics Research Programme at the University of Oslo Kostnadsanalyse av utdanning i sykehusene Sverre AC Kittelsen - Frischsenteret/HERO

Frisch Centre HERO Finansiering •Riktig omfang (uker) gitt når verdien av (behovet for) en til er lik kostnadene ved en til –(pris lik grensekostnad) •Plan og markedslignende mekanismer i offentlig sektor –Kjennes behovets omfang kan omfang fastlegges direkte –Kjennes verdien bedre enn omfanget kan aktivitetsfinansiering være bedre –Aktivitetsfinansiering oppmuntrer til økt aktivitet •Kan gi mulighet for kvalitetskrav •Kan gi overproduksjon hvis høyere enn grensekostnad •Gjennomsnittskostnad kun relevant for å dekke kostnader •Verdien av behovet er vanskelig å anslå, men kan vi anslå grensekostnadene?

Frisch Centre HERO Bottom-up •Bedriftsøkonomisk/regnskapsmessig tilnærming –Hvor mye tid bruker personalet på undervisning? –Hvor mye arealressurser, labutstyr etc går med? –Anslag på andel av fellesutgifter/indirekte kostnader: •Rengjøringskostnader, strøm, forsikring, administrasjon, kompetanseutvikling, sekretærtid, dødtid etc –Gir verdiful informasjon med til dels presise svar. •Problemer: –Hvor gode er felleskostnadsanslagene? –Bidrar studentene med behandling og pleie? Hvor mye? –Bidrar delte stillinger undervisning/klinikk til å tiltrekke gode klinikere? –Endres kvaliteten på behandling og pleie? –Lar resultatene seg generalisere? Dyrt å gjøre undersøkelser ved mange sykehus.

Frisch Centre HERO Top-down •Samfunnsøkonomisk/produksjonsøkonomisk tilnærming –Hvor mye forventes sykehusenes samlede kostnader å øke dersom utdanningen økes med en enhet (studentuke)? –Gitt nivå (og kvalitet) på pasientbehandlingen –Ser på mange observasjoner av sykehuskostnader og finner statistisk samvariasjon med utdanningsmengde •Problemer –Trenger et stort antall observasjoner for å få presise resultater –Må spesifisere en del antakelser om sykehusteknologien (matematisk funkjsonsform etc) –Må spesifisere hvilke sykehustjenester og utdanningsgrupper en skal ta hensyn til

Frisch Centre HERO Bakgrunn •Prosjekt om evaluering av regionalt helsesamarbeide –“Er det spesialiserings- eller samdriftsfordeler i Norske sykehus?” •Finansieringsutvalget –Hva er kostnadene ved forskning og undervisning ved sykehusene? –Påvirkes sykehusenes kostnader av pasientenes reisetid? •Utenlandske studier –gir indikasjoner på at undervisningssykehus har høyere kostnader enn andre (5-15%) –Lite presise kostnadsanslag –Lav overføringsverdi pga ulikheter i opplegg •Kittelsen, Piro & Magnussen: “Hva betyr forskning, utdanning og reisetid for sykehusenes kostnader” HERO skriftserie 2002:18. (

Frisch Centre HERO Problemstillinger •Hva koster forskningen ved sykehusene? –Hva er kostnaden ved en artikkel? –Kan forskningsaktiviteten forklare kostnadsforskjeller mellom sykehusene? –Er forskningen fullfinansiert gjennom dagens system? –Hva er implikasjonene for fremtidig finansiering? •Hva koster undervisningen ved sykehusene? –Medisinerutdanning/annen utdanning –Turnusleger/assistentleger –Oppveier legenes/studentenes produksjon deres kostnader?

Frisch Centre HERO Datagrunnlag kostnader og pasientbehandling •Data fra 1999 til 2001 •156 observasjoner (sykehus) •Pasientdata definert i seks kategorier –elektiv innlagt –ø-hjelp innlagt –dagopphold –poliklinikk –langtidspasienter •Brutto driftsutgifter er kostnadsbegrepet - eks kapital

Frisch Centre HERO Metode •Kostnadsfunksjon –Cobb-Douglas, konstante kostnadselastisiteter –Ulike funksjonsformer prøvd –Ulike hensyn til tidsstrukturen prøvd –Høy forklariingskraft –Høy multikollinearitet, variable samvarierer for mye •Måling av Forskning –Forskning ender opp i en eller annen form for dokumentasjon –Dominerende publikasjonsform: artikkel i internasjonalt tidsskrift –Veiet indeks av publiseringer –Doktorgrader separat

Frisch Centre HERO Tabell 5: Utdanningsvariablene

Frisch Centre HERO Modell med Utdanning

Frisch Centre HERO Grensekostnader

Frisch Centre HERO Konklusjoner •Forskning koster –Hver artikkel koster minst ved Universitetssykehusene –Ulike tidskrifter bør vektes ulikt •Medisinerstudenter og høyskolestudenter koster kanskje, men svært upresise anslag –Kan nesten like gjerne ha negative kostnader •Turnuskandidater og assistentleger koster nok en del, men usikkert hvor mye •Ingen metoder kan gi fullgodt svar i dag