Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe 8 - 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Mentale rom en liten innføring i teorien
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Titanic Developer Team består av :
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Praktisk info til prosjektkunder
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Egiro innbetaling/CREMUL
Use case modellering Kravspesifikasjon
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
UML & object models av gruppe 8
Unified Process – Elaboration Iterasjon 3
Prosjekt nr 38E Database for registrering av radioaktive stoffer brukt ved Nukleærmedisinsk Seksjon, St. Olavs Hospital.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Klient - server nettverk Et nettverk består (ofte) av en (eller flere) server(e), og mange klienter. Klientene bruker tjenester levert av servere(ne).
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
(I NoTify U - resepsjonsvarslingssystem) Presentert av gruppe 11: Rune Hovde Gard Maurud.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Software Requirements Elicitation
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Object Oriented Measurement
- en ren fornøyelse -.

Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag
Kvalitative og kvantitative metoder
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Identifisere behov – og etablere krav
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Metode for systembeskrivelse og
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Design, protoyping og konstruksjon INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 4 oktober 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Identifisere behov – og etablere krav
Økt 2 Analyser ei lampe.
Elektronisk kommunikasjon i tannhelsesektoren - Hvordan og hvorfor?
Prosess for utvikling av FHIR profiler i Norge
Gode venner som hjelper andre
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe

Krav til prototypene •Prototypene kan hjelpe oss å komme frem til realistiske krav som alle kan leve med. •En prototype skal avdekke krav som vi ellers kunne oversett. •En prototype kan hjelpe oss å ”fin- innstille” hva kundene ønsker, og hvilket design vi tror vil fungere best. Software Engineering Gruppe

Krav til prototypene Angrepsvinkler for utvikling av prototyper: 1.Evolutionary prototype 2.Throw-away prototype Software Engineering Gruppe

Krav til prototypene Evolutionary prototype: Utvikles for å lære mer om et problem, og på samme tid forme basisen for softwaren. Hvis kundene er usikre på grensesnittet, kan man lage slike prototyper. Når én prototype er valgt ut, kan den videreutvikles til det endelige grensesnittet og leveres sammen med resten av produktet. Software Engineering Gruppe

Krav til prototypene Throw-away prototype: Utvikles for å lære mer om et problem eller for å studere muligheter med ulike løsninger. Den er kun laget for å undersøke, og er ikke ment å brukes som del i produktet som leveres. Software Engineering Gruppe

Krav til prototypene Rapid prototyping: Begge teknikkene kalles noen ganger rapid prototyping siden de bygger seksjoner av det foreslåtte systemet for å finne ut om kravene er gjennomførbare, nødvendige og ønskelige. Software Engineering Gruppe

Use Case Software Engineering Gruppe • beskriver en spesiell funksjon som et system skal utføre. • scenario som beskriver kommunikasjon mellom et system og en ekstern entitet. • utvikles ved å modellere dialogen mellom entiteter og systemet.

Software Engineering Gruppe Use Case Elementer i use case diagrammer: 1.Actors 2.Cases 3.Relationships

Software Engineering Gruppe Use Case Actors - En ekstern entitet som kommuniserer med systemet kalles en actor, og kan være en bruker, en enhet eller et annet system. Cases - Cases blir brukt til å modellere og representere systemfunksjonaliteter. Bruker ellipser.

Software Engineering Gruppe Use Case Relationships - Use cases må forholde seg til andre use cases, og det finnes tre standard relasjoner mellom disse: •Includes •Extends •Generalizations

Software Engineering Gruppe Use Case Includes - Relasjoner til use cases som er nødvendige for å kunne utføre et annet. Enter user name, password Godkjenne bruker Bruker >

Software Engineering Gruppe Use Case Extends - Brukes for å legge til valgfrie egenskaper til et use case. Forvalte brukerkontoer Slett konto Administrator > Endre konto Legg til konto >

Software Engineering Gruppe Use Case Generalizations - Brukes når man vil dokumentere variasjoner i scenarier til enkelte use cases. Et “child use case” vil arve egenskapene til “parent use case”, og kunne benyttes istedet for parent use case.

Software Engineering Gruppe Use Case Use case blir som oftest presentert som en tegning av objektene som er involvert, samt en kort beskrivende tekst kalt scenario script. For hvert scenario identifiseres alle hendelsene som kan oppstå i tillegg til systemets reaksjon på hendelsene. Samlingen av alle use cases danner til sammen et bilde av systemets fullstendige funksjonalitet.

Sjekke pasientjourna l Pasient Kasserer Lege Sekretær > Avtale time Avlyse time Medisin forespørse l > Utsette betaling > Forsikrin g generalization Betale regning Extension points: Mer behandling child use case parent use case extend use case include use case System avgrensning Software Engineering Gruppe System avgrensning skiller systemet fra de eksterne aktørene. En use case generalization viser at et use case er en spesiell variant av et annet, og child use case kan i enkelte tilfeller erstatte parent use case. Klinikk

Sjekke pasientjourna l Pasient Kasserer Lege Sekretær > Avtale time Avlyse time Medisin forespørse l > Utsette betaling > Forsikrin g generalization Betale regning Extension points: Mer behandling child use case parent use case extend use case include use case System avgrensning Software Engineering Gruppe Extension point i use case Betale regning viser når det er passende å benytte seg av extend use case. Extend use cases er valgfrie egenskaper.

Klinikk Sjekke pasientjourna l Pasient Kasserer Lege Sekretær > Avtale time Avlyse time Medisin forespørse l > Utsette betaling > Forsikrin g generalization Betale regning Extension points: Mer behandling child use case parent use case extend use case include use case System avgrensning Software Engineering Gruppe I noen tilfeller er vi avhengige av et include use-case for å kunne gjennomføre et annet. For å avtale time er man avhengig av å sjekke pasient- journalen, det samme gjelder for medisin forespørsel.