Yield Management.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Ledelse av hoteller og hotellavdelinger
Prognoser.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
10Velstand og velferd.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Leverandørutviklingsprosjekt
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
8 Mål og strategier Påstandene:
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 6: Lagermodeller
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
3 Jeg og mitt.
Prognose av framtidig etterspørsel
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 BIT Reiseliv Brukerforum Oppsummering konnektorundersøkelsen.
Diskrete stokastiske variable
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Tommelfingerregel: - Denne organisasjonsformen passer der det er små eller ingen investeringer og risikoen liten. Tommelfingerregel: -Denne organisasjonsformen.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
1 Norsk Hotellnæring 2010 Status og utvikling norsk hotellnæring Presentasjon NBTA fagmøte 16/
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
OM 11: Capacity Planning and Control
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
KOSTRA arbeidsgruppe Data gjennom året
Trafikkavtale med SAS Norge
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Investering og finansiering INEC 1800
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Når bør inntektene registreres?
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Investering og finansiering INEC 1800
Formålet med produktkalkyler
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Økonomistyring KRV-analyser
Utskrift av presentasjonen:

Yield Management

Hva er Yield Management? Yield Management forsøker å optimalisere inntektene ved å styre priser og etterspørsel ved hjelp av prognoser om forventet belegg. Man søker å oppnå best mulig belegg og gjennomsnittspris. Brukes i hoteller, flyselskaper, bilutleie.

Hvem kan bruke YM? Yield Management passer for bedrifter som har følgende karakteristika: Relativt fast kapasitet Mulighet til å segmentere markeder Forgjengelige lager/produkter Produkter solgt på forhånd Variabel etterspørsel Lave marginale salgskostnader og høye marginale kostnader for å endre kapasiteten YM er et svært viktig virkemiddel for å optimere prisene og belegget i hotellnæringen.

Bruk av YM i hotellnæringen Sentral problemstilling i hoteller Hotellrommene som ikke blir solgt en natt blir aldri solgt! Det vil si tapte inntekter. Yield Management består av tre områder Prispolitikk og rabattering Styring av bookingprosessen No show og overbookingsproblematikk

Prispolitikk Proaktiv prisdifferensiering Man fordeler kapasiteten mellom lavpriskunder og høypriskunder Tilstrekkelig mange rom må være tilgjengelig til lavpriskunder slik at hotellet unngår tomme rom, samtidig som tilstrekkelig mange rom må være beskyttet mot lavpriskunder, slik at hotellet unngår å fortrenge etterspørselen etter fullpris rom.

Styring av bookingprosessen Reallokering av romkapasiteten Vi foretar justeringer i prisgruppene ettersom ankomstdagen nærmer seg og data på faktiske bookinger blir tilgjengelige. Bruke bookingkurver og endre antall rom som er tilgjengelig i de ulike prisklassene på bakgrunn av virkelige bestillinger.

Andre begrensinger i bookingprosessen Antall dager Man kan lage begrensninger i hvilke bestillinger som aksepteres avhenging av hvor mange dager oppholdet er. F.eks. si nei til en bestilling på en natt selv om det er ledig, med tanke på at det kan komme bestillinger som vil ta flere netter. Kun pensjonsgjester

No show og overbooking Man må finne riktig nivå på overbooking. Denne beslutningen tas på bakgrunn av forventede antall avbestillinger og no-shows og kostnadene ved å ta feil beslutning. Vi overbooker for å begrense kostnadene ved tapte inntekter ved no-show og sene kanselleringer.

Overbooking Kostnader i forbindelse med overbooking Cu: Kostnader av å underestimere no- shows- kostnader av et tomt rom - tapte inntekter. Co: Kostnader av å overestimere no- show- kostnader ved å sende en gjest bort, dvs direkte kostnader og tap av goodwill.

Oppgave overbooking Hotel Royal Rica forsøker å bestemme sin overbookingspolitikk. I en periode har det være følgende no-shows på hotellet. No show Antall 0 11 1 23 2 17 3 9 4 6 5 2 Hotellet har en gjennomsnittpris på 720 kr rom og variable kostnader per solgt rom er kr. 220,-. Hvis de ikke kan ta imot gjesten pga overbooking har hotellet estimert at det vil koste dem gjennomsnittlig kr. 1400,- i direkte utbetalinger og tapt goodwill. Hva bør hotellets overbookingspolitikk være?

Relevante nøkkeltall i YM Beleggsprosent Gjennomsnittlig antall gjester per rom Gjennomsnittspris Revpar Goppar Yield Statistik

Beleggsprosent Regnes ut slik: Antall solgte rom Antall tilgjengelige rom

Gjester pr rom Regnes ut slik: Antall gjester Antall solgte rom

Gjennomsnittspris Regnes ut slik: Rom omsetning Antall solgte rom

Revpar Regnes ut slik: Antall tilgjengelige rom Virkelig omsetning rom Revpar = ------------------------------------- eller Antall tilgjengelige rom Revpar = Beleggsprosent x gjennomsnittspris

GopPar Regnes ut slik: Driftsresultat 1 Antall disponible rom per år (per måned/dag)

Yield Regnes ut slik: Virkelig omsetning rom Potensiell omsetning rom Virkelig gjennomsnittspris Yield = Beleggsprosent x ------------------------------------- Potensiell gjennomsnittspris

Bruk at Yield og revpar i bookingbeslutninger Oppgave i Yield Management