Teknologi og samfunn 1 SPOT status i Norge Next møte 18.januar 2005 Ørjan Tveit SINTEF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Fjernvarme til bygg med varmepumpe Er det mulig?
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Den smertelige boligkøen i Bergen Nov 2007 Innlegg fra Bergen lokallag av NFU v/ Tom Skauge, leder.
Instruktør I-kurs i Basisopplæring Renhold 2009
Gass-verdikjeden i et nøtteskall
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvilke muligheter har vi ved å simulere fremtidige ITS-tiltak? Geir Trygve Jensen,
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
101 Sitt STOPP.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Markedsstruktur - teori og empiri
Determination of Forward and Futures Prices
Module 11: International Financial Management
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Regulering av markedstilførselen - markedets, næringens eller myndighetenes ansvar? Lisbeth Berg-Hansen, Årsmøte Trøndelag Fiskeoppdretterlag, 8. mars.
Gruppen  Medlemmer av Timelords  Espen Berget  Jonas Kvalheim.
IN229 – Våren 2003 Oversikt over innhold IN229/ V03 / Dag 12 Simulering i IN229 Simulatorkode –Proseduralt (FORTRAN / C) –Objekt-orientert (C++)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
NINA JON De trøblete unge gutta Hvem fortjener politiets oppmerksomhet? En studie av dødsulykkene i trafikken 2004 og 2005.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
101 Sitt STOPP.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
…når resultater betyr noe
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Stavanger – , Haugesund – , Hjemmeside : Epost : HVA Treningsleir i kreativitet og nytenkning.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Ny Standard Samordning av ledninger i grunnen Del 1: Avstandskraving
Årsrapportering 2004 Kompetansemegling Kongsbergsamling 2. mars 2005.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Norsk Tjenestemannslag, 20.okt Rolf Herman Longnes NTL i dag
Bydelsbesøk Majorstuen T-banstsjon og Sporveistomten.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
To spørsmål å besvare: 1.Hvor mange personer vil være aktuelle for HAB i Norge? 2.Dersom 5 HAB sentre, hvor mange pasienter vil ikke nås pga stor geografisk.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi og samfunn 1 SPOT status i Norge Next møte 18.januar 2005 Ørjan Tveit SINTEF

Teknologi og samfunn 2 SPOT/UTOPIA konseptet Rent skjematisk er målsetting med styresystemet :  Ingen kollektivkjøretøy skal stoppes i signalanleggene  Øvrig trafikk skal ha like god eller bedre avviklingsforhold som før Hvis en slik målsetting skal lykkes kreves det at man har «reservekapasitet» i nettet som eksisterende styresystem for signalreguleringen ikke klarer å utnytte.

Teknologi og samfunn 3 SPOT i Norge Status 2004/2005  Trondheim – Totalt 44 anlegg (10 nye)  Oslo – Totalt 80 anlegg (32 nye) SPOT blir en viktig styringsformen. Trafikkingeniøren trenger et hjelpemiddel…..

Teknologi og samfunn 4 SINTEF har simulert flere SPOT områder  HUTSIM  Christies gate, Bergen  Tampere, Finland  NETSIM  Ila, Trondheim  Majorstua, Oslo  Bystasjonen, Bergen  Chicago Avenue, USA  Kvadraturen, Oslo  Aimsun  Fredriks gate, Oslo  Kvadraturen, Oslo  Grünerløkka, Oslo  Elgseter gate, Trondheim 20 external intersections 6 external intersections SPOT resultater

Teknologi og samfunn 5 SPOT resultater Resultatene fra installasjonene er avhengig av både tidligere signalregulering såvel som trafikksituasjonen.  God tidsstyring:  Normal trafikk : % reduksjon  Kollektivtrafikk: % reduksjon  Tidsstyring ved kapasitetsgrensen:  Normal trafikk : % reduksjon  Kollektivtrafikk: % reduksjon Alle resultatene er målt i reisetid.

Teknologi og samfunn 6 Kapasitetsutnyttelse innen SPOT Teoretisk kapasitet er avhengig av valgt faseoppbygging, omløpstid, grønntider og tapt tid. Ved å tilpasse reguleringen til ankommende trafikk får man bedre kapasitetsutnyttelse. SPOT kan avvikle mer trafikk enn tidsstyring på grunn av mulighetene for høyere omløpstid i enkelte kryss.

Teknologi og samfunn 7 SPOT - Utbygging i Oslo og Trondheim Satellitter Knutepunkt Generelle trafikkpro. Styrt kapasitet Eksisterende områder

Teknologi og samfunn 8 SPOT - Utbygging i Oslo og Trondheim Nye SPOT anlegg Eksisterende SPOT anlegg Tilknyttede anlegg

Teknologi og samfunn 9 Kollektivprioritering innen SPOT Temaoversikt i SPOT veilederen er:  Selskapsnytte.  Normal prioritering.  Kapasitetsproblemer.  Bruk av alternativ faseoppbygging.  Manglende detektering.  Samvirke med fysiske tiltak.  Driftsutfall av SPOT anlegg.  Prioriteringsnivå

Teknologi og samfunn 10 Driftsutfall ved SPOT anlegg Signalanleggene som ble satt i lokalstyring i dette caset er: Sannergata x Markveien Sannergata x Toftes gate Sannergata x Fagerheim gata Endringer i morgenrushet Nytt SPOT oppsett mot SPOT med feil KollektivtrafikkØvrig trafikk ReisetidStoppReisetidStopp Øvre Grünerløkka38 %41 %51 %62 %

Teknologi og samfunn 11 Leverandørsituasjonen i Norge  PEEK Trafikk er opphørt. Alle problemstillinger rundt dette selskapet er økonomisk relatert og vil ikke ha noe å si for det praktiske trafikkarbeidet.  SWARCO har et godt SPOT miljø som er klar å videreføre pågående samt starte nye SPOT områder.  Det er derfor ingen praktiske problemer knyttet til leverandørsituasjonen. Økonomisk sett er det derimot en del uavklarte problemstillinger.

Teknologi og samfunn 12 SPOT i Norge - oppsummering  SPOT regulering har vist svært gode resultatet.  Oslo og Trondheim har vært flink til å bruke den nye reguleringen. Oslo har en utfordring med driftsfasen av SPOT. Trondheim har en utfordring med igangsetting av kollektivpriortering.  Arbeidet med SPOT gir store fordeler for kollektivtrafikken. Dette vil bli videreført. Samordnet prioritering er eneste måten å oppnå målsetningen om 20 % forbedring.