1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Produkter for en bedre hverdag…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
FriKomPort - Teknisk Henrik Rouyer-Johnsen. Ansvarlig innovasjon Fri KompetansePortal - Agenda  Versjoner  Videreutvikling  Gjenbruk av kode  Tekniske.
Innovative møterom.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
KOSTRA KOmmune STat RApportering

Presentasjon av tjenesten
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Egiro innbetaling/CREMUL
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Tanker rundt opplæring i nytt biblioteksystem Maria Sindre Bjelke, BIBSYS Brukermøte 22. mars 2012.
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
D IGITAL R INGPERM P ROSJEKTLEDELSE OG P EDAGOGIKK BRUK AV O NE N OTE I SKOLE OG UTDANNING Ped:Konsult
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Organisering og arbeidet i kommunene
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Creative Commons på norsk Gisle Hannemyr 6. juni 2008.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
vil deltagerne lære blant annet:
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
1 Name of unit must never exceed two lines Ref: for example project title / unit / yyyy.mm.dd 1 Norwegian Defence University College/ADL Office Velkommen.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Implementering av Blackboard på HF
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Plan for bruk av skoleplattformen
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
E-ressurser: Katalogisering og metadatakvalitet
Utskrift av presentasjonen:

1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i systemet •d) Integrasjon med NTNUs øvrige systemer •e) Vi ønsket et ”lett” system •f) Vi ønsket en levedyktig leverandør med kapasitet og kunnskap til å mestre en krevende kunde

2 a) Terskelen for bruk •CK er nettbasert, og kan – i prinsippet – benyttes av alle som har PC med tilgang til internett •Alle lærere og ”læremiddelprodusenter” kan produsere fagstoff ved bruk av Office pakken (Office 2000 er best egnet) •Alt html-kodet materiale kan brukes.

3 b) Terskelen for gjenbruk •Innholdet er modulbasert (objektbasert) •Den ideelle modul er forholdsvis liten •Alle moduler merkes med metadata •Innhold lages i henhold til SCORM-standarden

4 ”Pool” ”Kurs 1” ”Kurs 2” ”Kurs 1” ”Kurs 2” KursModul ”Kursbaserte” vs ”modulbaserte” system

5 The value chain in e-learning. Producers (P) provide content input to a library. Learning providers (LP) use library content to build courses and deliver this to learners. (Preparing for e-learning in petroleum geoscience, I first break volume 19.4 April 2001, Jonny Hesthammer m fl)

6

7 Fordeler med modulbasert innhold •Det er enkelt å utveksle innholdsmoduler med andre lærere og andre institusjoner •Når en modul oppdateres, gjenspeiles dette i samtlige kurs som bruker modulen •Egner seg spesielt godt til bedriftsintern opplæring hvor både NTNU og bedriften selv bidrar med moduler til et undervisningsopplegg •Universitetsbiblioteket vil enkelt kunne bidra med lærestoff som kan brukes i mange sammenhenger •Gjenbruk er god økonomi

8 c) Kommunikasjon og samarbeid •Gruppen som valgte CK mener at CK tilrettelegger for studentsentrerte undervisningsmetoder: vekt på kommunikasjon og samarbeid (diskusjonsforum, e-post, ”Community”, FAQ, lyd-bilde mange til mange)

9

10 d) Integrasjon med NTNUs øvrige systemer •Gruppen som valgte CK, mener at CK egner seg for integrasjon med NTNUs administrative systemer. •(Bare norske firma og firma med representanter i Norge er villige til å foreta slik tilpasning for en akseptabel pris?)

11

12 e) Vi ønsket et ”lett” system

13 f) En levedyktig leverandør som kan møte NTNUs krav •Vurdering fra Gartner Group •Kredittvurdering fra Dun & Branstreet (?)

14 Et komplisert prosjekt •Faglig •Administrativt •teknisk