Teknologi-camp for jenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
SMS * MLM * FORRETNING SMSKLUBBEN Viktig før vi går i gang med presentasjonen. Bruk kun denne koden når du skal melde deg inn Skriv mld mxm send.
Bring videre Bring videre er ett hovedprosjekt om mulighetenes marked for Bring Express Østfold. Vi har kartlagt interessante næringer og personlig intervju.
ABC-REGNSKAP HOS TELENOR NORDIC ABCFORUM 18 SEPTEMBER 2008
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Markedsstruktur - teori og empiri
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Standardisering – hvorfor det?
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Hva koster medlemsskapet i Industri Energi? Noen sier at medlemskapet koster svært mye. Noen sier at en får mye for pengene. Noen sier at det skal koste.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Intranettsider for ”Data Management Service Team” Oddny Klungtveit Anne-Solfrid Walløe.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Arkivene i 2030 – hvordan blir fremtiden? IKA Kongsberg, møte i Larvik 6. juni 2013 Ranveig Gausdal, Norsk kulturråd.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
ENERGICAMP 25.mars 2009 EKSEMPEL 8.30 – 0900 Åpning av Energicampen v/ Roger Prang Østfold Energi 900 – 0930 Elevene jobber kreativt Oppdraget.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Penge og finansielle markeder
Digitale speilreflekskameraers mobile muligheter Av: Farah, Ingrid Elise og Veena.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Fri programvare En utviklingsmodell det er vanskelig å slå En forretningsmodell det er vanskelig å forstå
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
2D multyplayer på sosiale medier
Digitalisering & finans
Markedsføring.
Salgspresentation.
Sett inn bilde av produktet her
Penge og finansielle markeder
Sett inn bilde av produktet her
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Digikort Gyldendal Akademisk
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
FIBER og OTT – Et marked i endring
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Presentasjon av forretningsplan
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre b
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre b
ATEA.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi-camp for jenter Digitale forretningsmodeller Associate Professor Harald Øverby Department of Telematics, NTNU TTM6 Tele-economics, advanced

Hva skjer? 0900 - 0930: Introduksjon til digital økonomi og forretningsmodellering 0930 - 1200: Gruppearbeid – lage egen forretningsmodell 1200 - 1230: Lunsj 1200 - 1230: Oppsummering

Motivasjon For at teknologi skal kunne ha nytte for samfunnet må vi ha “noe” som beskriver Teknologiens egenskap og verdi for brukere Hvem som er brukere / brukergrupper Logikk for inntjening – hvordan tjene penger Dette beskrives gjennom en forretningsmodell En god forretningsmodell er ofte avgjørende for suksess! Idag skal dere lære å lage en slik forretningsmodell!

Digitale produkter Et digitalt produkt kan kodes, lagres og sendes i digitalt format Eksempler?

Egenskaper ved digitale produkter Kostandsaspekter Svært høye faste kostnader Tilnærmet 0 marginale kostander Sterke nettverkseffekter Verdien øker jo flere som bruker tjenesten Muligheter å tjene penger på å gi bort tjenesten gratis!?!

Hva snakker vi om…?

“Gratis” forretningsmodeller Gi noe bort gratis idag, med håp om å tjene penger på andre måter (i fremtiden) Attraktivt for digitale produkter Marginal kost lik 0 Utnytter kryss-subsidiering Eksempler fra ikke-digital verden?

1. Direkte kryss-subsidier Product 1 (free) $$$ Product 2 (paid) Consumer Producer

2. Tre-veis marked Products (paid) Product (free) Consumer Producer Advertiser $$$ Ad space

3. “Freemium” Basic product (free) Premium product (paid) Producer $$$ Consumer Producer Many consumers Basic product (free) $$$

4. Ikke-finansielle modeller Attention Reputation Product (free) Consumer Producer

Forretningsmodellering Business model canvas

Forretningsmodell - eksempel

Lag din egen forretningsmodell! Inndeling i grupper (5 + 1 per gruppe) Beskriv forretningsmodellen for Facebook ved bruk av “Business model canvas”