Teknologi-camp for jenter Digitale forretningsmodeller Associate Professor Harald Øverby Department of Telematics, NTNU TTM6 Tele-economics, advanced
Hva skjer? 0900 - 0930: Introduksjon til digital økonomi og forretningsmodellering 0930 - 1200: Gruppearbeid – lage egen forretningsmodell 1200 - 1230: Lunsj 1200 - 1230: Oppsummering
Motivasjon For at teknologi skal kunne ha nytte for samfunnet må vi ha “noe” som beskriver Teknologiens egenskap og verdi for brukere Hvem som er brukere / brukergrupper Logikk for inntjening – hvordan tjene penger Dette beskrives gjennom en forretningsmodell En god forretningsmodell er ofte avgjørende for suksess! Idag skal dere lære å lage en slik forretningsmodell!
Digitale produkter Et digitalt produkt kan kodes, lagres og sendes i digitalt format Eksempler?
Egenskaper ved digitale produkter Kostandsaspekter Svært høye faste kostnader Tilnærmet 0 marginale kostander Sterke nettverkseffekter Verdien øker jo flere som bruker tjenesten Muligheter å tjene penger på å gi bort tjenesten gratis!?!
Hva snakker vi om…?
“Gratis” forretningsmodeller Gi noe bort gratis idag, med håp om å tjene penger på andre måter (i fremtiden) Attraktivt for digitale produkter Marginal kost lik 0 Utnytter kryss-subsidiering Eksempler fra ikke-digital verden?
1. Direkte kryss-subsidier Product 1 (free) $$$ Product 2 (paid) Consumer Producer
2. Tre-veis marked Products (paid) Product (free) Consumer Producer Advertiser $$$ Ad space
3. “Freemium” Basic product (free) Premium product (paid) Producer $$$ Consumer Producer Many consumers Basic product (free) $$$
4. Ikke-finansielle modeller Attention Reputation Product (free) Consumer Producer
Forretningsmodellering Business model canvas
Forretningsmodell - eksempel
Lag din egen forretningsmodell! Inndeling i grupper (5 + 1 per gruppe) Beskriv forretningsmodellen for Facebook ved bruk av “Business model canvas”